Dumma ankare

När det gäller hur man vänder karbinerna så är det väl bra om grindarna står olika, när karbinerna är snurrade så att grindarna är på samma sida, s a s.

Precis, de ska öppnas som ett "X" kan man säga.

Däremot är det ju så att; ett slack senare, så har de snurrat åt nåt håll man inte har en aning om, oavsett hur de var orienterade när man klippte in dem.

Japp, det viktigaste, som du också menar, är därför att se till så att grindarna öppnas åt olika håll. Att de snurrar kan dock till viss del undvikas av att ha ett visst konstant drag i systemet, vilket man ju ofta har i ett topprepsankare. Kan även undvikas med inkoppling medelst dubbelt halvslag. Minskar dessutom risken för urklippning.
 
Det var en imponerande samling! Det är ju hur många sidor som helst!
Och rätt bra med de här bilderna på hur man inte gör. Hittade några varianter jag tror jag lyckats ställa till med också...
 
När det gäller det där med dubbla karbiner istället för prusik tycker jag att man ska tänka en extra gång. Grundregeln är ju att två vanliga karbiner likställs med en skruvis. Men det är ju uppenbart att de har ganska olika egenskaper. Själva hållfastheten i grundläget är ganska ointressant eftersom den alltid är tillräcklig.

I en enkel punkt som ingår i en standplats (tex en kil) så är det i princip överflödigt med två karbiner. Jag sätter bara en. (Har jag skruvisar nog så använder jag dem.) Det finns ingen större risk för att någon skulle pilla däruppe, ankarets egna vikt håller saker lite i spänn, det finns redundans, övervakning, osv.

I centralpunkten i ett topprepsankare (där repet passerar) duger givetvis inte en enkel vanlig karbin. En skruvis är bäst, två enkla är ok. Men notera att en skruvis lätt kan skruva upp sig mot klippan. Egentligen är två skruvisar optimalt här. Man har ju ingen "bevakning" på hur ankaret beter sig när man väl klättrar.

Nära centralpunkten på en standplats, särskilt om den är hängande, blir det mer kritiskt. Här vill man inte ha mer skrot än nödvändigt eftersom det tar plats och skapar förvirring. Saker trycker på varandra, fastnar i varandra, kamraten är på och pillar, osv. Dessutom saknar man ju här redundans. Det är här man sätter sina få skruvisar. Två vanliga karbiner riskerar öppnas av en angränsande karbin, fastna i slingor och rep, osv.

Glöm heller inte att man tex i ett ekonomiankare kan tejpa igen en vanlig karbin och få lite mer säkerhet!

Regeln om 1 skruvis = 2 vanliga behöver alltså problematiseras ute i verkligheten.
 
[....]]

Regeln om 1 skruvis = 2 vanliga behöver alltså problematiseras ute i verkligheten.

Varför låta verkligheten förstöra en forumdiskussion? :)

Överlag tror jag fler skulle må bättre av att faktiskt klättra mycket, istället för att tänka igenom varenda teoretiskt scenario som eventuellt aldrig skulle kunna hända.
 
Varför låta verkligheten förstöra en forumdiskussion? :)

Överlag tror jag fler skulle må bättre av att faktiskt klättra mycket, istället för att tänka igenom varenda teoretiskt scenario som eventuellt aldrig skulle kunna hända.

Kan inte nån bygga en bra online klättersimulator? Så kunde man liksom umgås online, klättra, och testa scenarior allt på en gång! Utan att lämna huset! Och så kunde man få typ 3 liv istället för 1.
 

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg