Dubletter av kammar, vilka?

Rent allmänt så minns jag att jag klättrade hela dagar i Tunaberg och Häggsta med ett drygt knippe Rocks, och i och för sig ett fullt set RE Comet, men kände mig aldrig underutrustad. Jag valde möjligen led efter rack, men troligen mer efter förmåga.
Sen har det väl blivit så att jag numera har 20+ kammar, Men det händer ju aldrig att jag har allihopa på selen. Däremot finns det ju leder jag klättrat där jag använt 3 st C4 Nr 1 samt motsvarande storlek från Comet-setet, och hade jag inte haft dessa hade ju repan varit betydligt glesare säkrad, eftersom det i stort sett var det enda jag placerade på en replängd. Så ibland är det ju helt enkelt dubbletter man behöver, eller t o m ännu fler. Att lägga en kil istället för en kam kan ju förstås ibland vara nästan omöjligt. Går det att välja, väljer jag däremot nästan alltid en kil, och det misstänker jag att många gör.

Jag tycker raka motsatsen... Är man nybörjare tycker jag att man ska lägga mer säkringar än vad som behövs för att få upp vanan av att lägga säkringar, kilar som kammar. Dubblera om det går, och proppa sprickan full. Det svåra med detta är kanske att veta när man ska gå över till att tänka på att försöka få upp farten, istället för att tänka på att lägga många säkringar. Det är då jag tycker att man kan börja banta racket osv.

Leden Via Lara i Nissedal kan jag ta upp som exempel. Detta är många klättrares första långa tradled (min med), och det med all rätt. Sist jag klättrade den så fick vi klättra förbi första replaget som var ganska gröna. När vi var klara med Via Lara, firat ned på Reven till vänster och börjat klättra Reven så hadde replaget efter oss på Via Lara endast kommit dryga halvvägs upp. Vi hadde fart i tankarna, de hadde inte det då de var nybörjare.
Första gången jag klättrade Via Lara så var det vi som var bromsklossen... Sakta och försikigt, många säkringar även fast klättringen var hur lätt som helst, ej sträcka helt på repet osv osv... Det är en inlärningsfas jag tror de flesta måste gå genom... Det är hur länge man ska befinna sig i den fasen som är det svåra.

Fy, vilken tråkig attityd.
Komma dragande med "Sist jag klättrade Via Lara..", just som jag konstaterat att vintern håller i sig, semesterkassan är skralare än värst och Climb In tycks eoner bort...Skäms!

OnTopic:

Började också med ett set Rocks å ett set RE Comet. Koinsidens. Men som den pryltok man är, hade jag snabbt dubblat upp kammarna i motsvarande Camalotstorlek 0,5-2. (har därefter byggt ut med både mikrokammar och bautadito, men det är nästa historia). Märken varierar, men jag dubblade med såna jag inte redan hade. Typ Camalot, Mastercam, Dragoncam, Totemcam.

På Kilfronten kompletterade jag med DMM Offsets 7-11 (där har också tillkommit mässingsoffsets, IMP's å annat) vilket jag tyckte gav en riktigt bra valmöjlighet på de flesta leder.

Klippan bestämmer ju vilken säkring som passar, på vissa ställen är det ju bara offsets som gäller t.ex.

Några Hexor i mellanstorlekar, billiga å lätta, är inte heller dumt.

Jag tycker raka motsatsen... Är man nybörjare tycker jag att man ska lägga mer säkringar än vad som behövs för att få upp vanan av att lägga säkringar, kilar som kammar. Dubblera om det går, och proppa sprickan full. Det svåra med detta är kanske att veta när man ska gå över till att tänka på att försöka få upp farten, istället för att tänka på att lägga många säkringar. Det är då jag tycker att man kan börja banta racket osv.

Jo, att lägga tre gånger fler säkringar än vad som behövs håller väl alla med om. Men det gör man nog bara de första typ tio lederna. Därefter tröttnar man nog på överdriften.
Kanske läge för en liten förklaring till mitt tyckande.
På senare år har jag sett nybörjare som inhandlat dubbla camalotter från 0,3 upp till 2 och 3:an och 4:an. Tio skinande kilar från BD avrundar racket. Det känns ju väldans tryggt och skönt att veta att man kan sätta hur många kammar man vill och aldrig köra slut på racket. Och det går ju så snabbt och bekvämt att klämma in en kam! Kilar däremot måste man ju jobba lite med som nybörjare och då kanske det blir fler kammar satta än kilar. 300 leder senare kan man fortfarande läsa storlekssiffrorna på kilarna. Kilarna har blivit mer en nödlösning om han mot förmodan kör slut på kammar och placeras sällan. Ett flertal klätterdagar har avverkats utan att en enda kil har satts.
Jämför det med en fattig snubbe som skaffar gul, röd, och orange Alien, camalot 1, 2 och 3,5, två häxor, tre tricammar, och ett kilknippe. Varje gång han tänker sätta en kam så tänker han: "Nja, jag kanske behöver min kam av just denna storlek lite högre upp, så det är nog bäst att jobba lite med en kil här istället." Tre tjog (långsamma) leder av grad 3 och 4 senare har han hyfsad koll på hur man lägger kil.
Gissa vem som har det roligast när de hoppar på grad 6/6+ där sprickorna blir mindre än vad kamkilar kan klara av? Gissa vem som hänger kvar vid kruxet och sätter en kil och gissa vem som hoppar förbi och riskerar en lång runout? Gissa vems ögon missar klockrena (men kanske lite dolda) kilplaceringar eftersom hans ögon har tränats att leta efter kamplaceringar?

Jo, att lägga tre gånger fler säkringar än vad som behövs håller väl alla med om. Men det gör man nog bara de första typ tio lederna. Därefter tröttnar man nog på överdriften.
Hmm, vi har nog sett helt olika nybörjare du och jag... Jag har aldrig sett en som lägger bara kammar, däremot har jag sett många klättrare som rymligen tagit sig förbi nybörjarstadiet men fotfarande proppar sprickorna fulla, även då klättringen är lätt för dem.

Vem det är som har roligast? Enligt din teorin så hade jag hundra gånger roligare än utomjording (Pär Lindholm) i Red Rocks (inlägg #22 i http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=42709&page=2) då jag la oftast kilar när jag var där? Vem som har roligast beror på inställningen, inte vilka säkringar man lägger. Att påstå att du har mycket roligare än de som föredrar kammar måste ju betyda att du har frågat dem hur roligt de hadde? Hur kan du veta det annars?

Hmm, vi har nog sett helt olika nybörjare du och jag... Jag har aldrig sett en som lägger bara kammar, däremot har jag sett många klättrare som rymligen tagit sig förbi nybörjarstadiet men fotfarande proppar sprickorna fulla, även då klättringen är lätt för dem.

...
Vem som har roligast beror på inställningen, inte vilka säkringar man lägger.

Att folk skulle tycka att det är roligare att klättra med kil än med kam tror inte jag heller på. För jösse namn, det finns ju de som tycker det är kuligare att klippa bult eller aida i nollgradigt regn! Klättrare är ovanligt oförutsägbara.

Jag tror dock att de flesta som kan sätta en pålitlig kil i en tunn spricka på en hård led har det trevligare än de som inte klarar det eftersom de 'glömde' träna kilplaceringar när de sprang upp 3:eek:r och 4:eek:r.

Så mitt tips är att nybörjare ska passa på att träna kilplaceringar när de leker på enkla leder. Med en massa kammar hängande på selen, så är det ju lätt att vara 'bekväm' och sätta endast kammar. På enkla leder finns det ju oftast tjogvis med kamplaceringar, men när man kommer upp i hårdare grader så funkar ibland bara kilar.

Turligen så har jag inte träffat på alltför många 'kamklättrare'. Total tre och en halv person hitills, men det är lite skrämmande att jag mött alla de senaste två åren. Hoppas innerligen att det inte är en ny trend som startats.

Jag passar nog ganska bra in på din beskrivning av en som sätter 'alltför många' säkringar efter alltför många åratal av erfarenhet. Mina två rekord är nog drygt 22 säkringar på en 45m led (jag körde slut på mina slingor, annars hade jag nog fortsatt...) och ca 14 säkringar på en 20m led (en underbar favorithalvled på ca 6- med inget move lättare än 5+).

Det där låter intressant! Ffa 6-en låter som en riktigt fin led, Var, vad? :)
Själv har jag sytt mig upp lite här o där, men när jag har lyckats på hårdare leder har det oftast varit när jag vågat låta bli...

22 säkringar på en 45m led (jag körde slut på mina slingor, annars hade jag nog fortsatt...) och ca 14 säkringar på en 20m led (en underbar favorithalvled på ca 6- med inget move lättare än 5+).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
busnicke Nybörjarset DMM kammar. Klättring allmänt 18
Surbjörn Åldrande slingor i kammar. Klättring allmänt 21
T0ker Rengöra kammar Klättring allmänt 15
ostkapten Besiktning av kammar och friends? Klättring allmänt 25
kjpil Underhåll av kammar Klättring allmänt 26
cake Vilka kammar? Klättring allmänt 63
johnliungman Hur testa och jämföra kammar? Klättring allmänt 15
ingemar. Hexor i aktivt läge som fattigmansalternativ till kammar? Klättring allmänt 26
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
vandrafjäll Vilka kängor till mina stegjärn? Klättring allmänt 17
Lakritsglass Vilka brallor - olika väder Klättring allmänt 48
Bloggomann Vilka hexor? Klättring allmänt 26
takstol Vilka La Sportiva ska man välja? Klättring allmänt 14
seon Vilka klätteresmål är ett måste? Klättring allmänt 27
realout Kilar o Cams - vilka är bäst? Klättring allmänt 33
fson Klättring inomhus-vilka barn kan följa med? Klättring allmänt 5
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
gröntäpple approach skor-vilka köpa?? Klättring allmänt 17
vastero Vilka varumarken och produkter galler? Klättring allmänt 36
pirx repsnören till hexor, vilka storlekar Klättring allmänt 10
fson Vilka klätterskor? Klättring allmänt 5
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
headjam Vilka klätterprylar är bäst??? Klättring allmänt 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg