Dubbla ryggsäckar..

Hej alla uteliggare!!

Tänkte kolla lite hur ni bär packningen..

Är det bara jag som bär dubbla ryggsäckar?? har en 70L ryggsäck på ryggen och en 45L fram på bröstet..
Tycker att det blir bättre ballans och mindre jobbigt för ryggen när det blir mer jämvikt..

Sist hadde jag liggunderlaget uppepå främre ryggsäcken och den slog i hakan hela tiden men iofs va det skönt att vila nacken när man kunde stödja hakan mot liggunderlaget..

Största nackdelen är att man inte ser så bra var man sätter fötterna så man ligger och sprattlar ibland och lite bökigt att ta sig upp igen,men när det flyter på så är det riktigt skönt!!

Hej alla uteliggare!!

Är det bara jag som bär dubbla ryggsäckar?? har en 70L ryggsäck på ryggen och en 45L fram på bröstet..
Tycker att det blir bättre ballans och mindre jobbigt för ryggen när det blir mer jämvikt..

Sist hadde jag liggunderlaget uppepå främre ryggsäcken och den slog i hakan hela tiden men iofs va det skönt att vila nacken när man kunde stödja hakan mot liggunderlaget..

Största nackdelen är att man inte ser så bra var man sätter fötterna så man ligger och sprattlar ibland och lite bökigt att ta sig upp igen,men när det flyter på så är det riktigt skönt!!

Ganska många klarar sig med 70 L. Det är inte så många tror jag som behöver 115L. Jag träffade en gång en norrman som gick Nordkalottleden och var ute i 40 dagar. Han hade en ryggsäck med några väskor, typ sidoväskor som sattes ihop och hängdes på axelremmarna fram på bröstet. De var kanske på 4+4 L så inga 45L där inte. Men det verkade rätt smidigt tyckte jag. Annars brukar det mest vara en kamera som hänger frampå bröstet.

Gör det som funkar för dig!

Peter P.

Det är lite troll i lättpackarbranschen också, alla vandrar ju inte bara utan kanske jagar, fiskar eller fotar och har sådan utrustning som tar plats och väger. Jag jagar ripa på hösten varje år och då bär jag tungt ut en dag och hem en dag. Resterande dagar går jag bara med vapen och liten ryggsäck så på såna resor är det motiverat med tungpackning för att ha det bra i lägret.

Hej alla uteliggare!!

Tycker att det blir bättre ballans och mindre jobbigt för ryggen när det blir mer jämvikt...........................................................................................................................................

Du är inte ensam om att tänka i de banorna. http://www.thesyncpack.com/biomechanics.html
Själv packar jag dock allt i en ryggsäck på ryggen.

Nya zeeländskt märke: Aarn Packs

Det finns ett märke från Nya Zeeland som tillverkar ryggsäckar med även frontfickor för bättre balans. Somliga föredrar detta. Märket är Aarn Packs. Det finns ett inlägg på en blogg som beskriver om hur Aarn fungerar och varför bloggaren föredrar denna sorts ryggsäck.

japp, har glidit omkring litegrann med en 1-åring i babybjörn på magen, och tungpackad 35l ryggsäck på ryggen. Mycket bekvämt enligt mig. Inga vandringssträckor precis, men en halvdag på gågatan funkar fint, och känns som sagt skönt för ryggen.

Jag brukade förr ibland haka fast de löstagbara sidfickorna i D-ringen på framsidan av remmarna på min vulcan. Det var rätt trevligt det med.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg