Dubbla däck fram?

Vore

intressant med lite mera info om dina fordon.

Om du bara ser till att vikten på cykeln inklusive förare och last är betydligt större än den på släpet tror jag du klarar dig från mankemang. Hur skall kärran se ut?

Tänk på att bromsa hårdare med framhjulet än med bakhjulet men framför allt på att synka bromsningen mellan hjulen. Är du tveksam kan det vara smart att spåra ut med en kärrhjulet ui lösare snö på sidan av det blankare glattare underlaget.

Thure
 
intressant med lite mera info om dina fordon.

Om du bara ser till att vikten på cykeln inklusive förare och last är betydligt större än den på släpet tror jag du klarar dig från mankemang. Hur skall kärran se ut?

Tänk på att bromsa hårdare med framhjulet än med bakhjulet men framför allt på att synka bromsningen mellan hjulen. Är du tveksam kan det vara smart att spåra ut med en kärrhjulet ui lösare snö på sidan av det blankare glattare underlaget.

Thure


Det blir 2 par hjul en bit isär från varann och sen byggs ramen runt pulkan så man lätt kan sätta fast pulkan. Det kan vara lite sisådär med viktfördelningen. Men påskjutsbromsen har ja funderat på och det blir det nog, sen har en kompis till mig skissat på en bromsstyrning för alla hjulen så att man bromsar med ett enda handtag och en PLC styr sedan med förinställda värden de olika bromsoken. Nåt sånt är lite overkill men kärran kommer användas otal fler gånger o jag har en del sparat så jag tror jag satsar lite på kärran. Ska trots allt cykla 200 mil med den första expeditionen.

På återseende!
 
Thureb, 2 mån expedition innebär liite mer än 30 kg bakpå cykeln vilket gör att jag e lite bekymrad för inbromsningar.

Titantomten, I fjällen är kanske inte backarna så långa men snöiga o isiga och om man ska ut på en längre expedition vill man inte chansa på något. Hade inte tänkt på digitala styrningen, borde bli ett jävla problem om man dessutom har mycket bakpå!

Actionbent, där kanske vi har något! Påskjutsbroms med hydraulvätska och skivor. Då kan man nästan ge sig fan på att kärran inte viker sig! Får googla på nån konstruktion men det borde inte vara så svårt. Om man tar en hydraulcylinder och kopplar den mellan kärran och cykel så borde den fixa tryck som kanske är liknande det tryck som uppstår i handtaget och på så sätt få skivbromsan att bromsa. Vad tror du/ni??


På återseende!

jag tror din konstruktion blir väldigt dyr och tung och frågar mig om den fullpackad ens går att framföra på dom moddiga eller tjockt is-belagda vägarna som är i fjällvärlden, vid årstiden. jag blir trött bara jag tänker på vilket bökande det blir att få fart på det där härket. rejäla snöfall men efterföljande kraftig temperaturomkastning, blött och slaskigt ena stunden minusgrader och allt fastsfruset nästa sekund. mörkt och jkligt. iskall och nerkyld, genomsvettig om varannat. nerstänkt och halvt nerprejad i diket av medtrafikanter som måste väja i sista sekund.
 
jag tror din konstruktion blir väldigt dyr och tung och frågar mig om den fullpackad ens går att framföra på dom moddiga eller tjockt is-belagda vägarna som är i fjällvärlden, vid årstiden. jag blir trött bara jag tänker på vilket bökande det blir att få fart på det där härket. rejäla snöfall men efterföljande kraftig temperaturomkastning, blött och slaskigt ena stunden minusgrader och allt fastsfruset nästa sekund. mörkt och jkligt. iskall och nerkyld, genomsvettig om varannat. nerstänkt och halvt nerprejad i diket av medtrafikanter som måste väja i sista sekund.

Kan bara hålla med! Förstår inte hur du ska ta dig fram! Fick själv en mindre chock vintern som gick när jag plockade av mina fina lätta Conti Twister å satte på Nokia Freddie´s Light med 330dubb det var minst sagt segt i det snöiga slaskiga vintervädret!
Men önskar dig såklart lycka till ;)

/Janne
 
När vi skulle pröva vpl var kroncykel i obanad terräng en god extralast. Definitivt prövades uthållighet och psyke.
Med dubbla hjul utanpå skulle jag gissa på en cykelvikt på +20kg, till detta vagn och packning. Om du efter första provturen hemmom vill fortsätta experimentet så lycka till!
Berätta gärna här efteråt hur det gick.
Själv nöjer jag mig att gå/skida med minimal packning.
 
Det blir 2 par hjul en bit isär från varann och sen byggs ramen runt pulkan så man lätt kan sätta fast pulkan. Det kan vara lite sisådär med viktfördelningen. Men påskjutsbromsen har ja funderat på och det blir det nog, sen har en kompis till mig skissat på en bromsstyrning för alla hjulen så att man bromsar med ett enda handtag och en PLC styr sedan med förinställda värden de olika bromsoken. Nåt sånt är lite overkill men kärran kommer användas otal fler gånger o jag har en del sparat så jag tror jag satsar lite på kärran. Ska trots allt cykla 200 mil med den första expeditionen.

På återseende!

Nu vet jag ju inte var du har tänkt cykla, men om du ska cykla på vägar som inte plogas så snabbt efter ett snöfall är det nog enklare att dra pulkan i snön utan hjul, även om du har grova däck så kommer de att spåra och jävlas med dig. En lösning skulle kunna vara att montera pulkan upp-och-ner på ramen, så högt att botten på pulkan sticker upp ovanför hjulens högsta punkt. Då skulle du kunna vända åbäket upp-och-ned och dra vidare. Det kräver förstås att fästanordningen både är stadig och lätt går att "låsa upp" och rotera. Alternativt att du har såna där kombinationshjul/medar man ser på kanadensiska och ryska outbackflygplan...Hm, spånar bara.
 
Fasligt va ni e negativa :D Om man orkar dra en pulka efter en på skidor ska det nog gå att få fart på ett åbäke av denna klass. Det vore ingen konst att ta sig till Abisko om de va enkelt eller hur.

Jag svetsar och bygger kärran själv o material finns i garaget så de är inte dyrt o ja vet hur tungt de kan bli att cykla med dubbat. Men det är ju drf ja delvis gör detta, för att det är en utmaning.
Vidare så är detta inget man gör över en dag, jag har 12 månader på mig att träna och det finns redan ett träningsprogram som börjar så snart snön har börjat ligga på backen.

Meen man kan bygga ett enda fordon av skiten, dvs bygga ihop kärra och cykel. Då får man 2 hjul bak vilket nog ökar stabiliteten och så får man större kontroll. Va tror ni?

Take it easy my friends :p


På återseende!
 
Förstår

inte varför du behöver ha med dig såna stora vikter. Mat kan du köpa vartefter och pulkans tomvikt är inte så stor. Finns också redan färdiga lösningar som hjul till Fjellpulken för konvertering till cykelkärra om jag minns rätt hittar det dock inte på deras hemsida.

Thure
 
Thureb: Det beror på att ja vill göra un supported exp o då måste man ha med allt. Dessutom så är de kostnadseffektivare o köra egen frystorkad mat och vatten.

Vi kan nog avsluta den här tråden nu, det resoneras mer om varför än hur man gör det....


På återseende!
 
...Meen man kan bygga ett enda fordon av skiten, dvs bygga ihop kärra och cykel. Då får man 2 hjul bak vilket nog ökar stabiliteten och så får man större kontroll. Va tror ni?
Vad tänker du då? En 3-hjuling med 2 hjul bak? Eller en vanlig cykel med stelt fastsvetsad kärra?

3 hjul är ju bra på det sättet att man alltid kan ha alla hjulen i backen utan att behöva någon fjädring. Men ett hjul fram bjuder alltid på intressanta egenskaper vid kurvtagning. Dessutom är det lite pyssligt att få till kraftöverföringen.
Finns nån amerikan som har nån slags trampdriven husvagn. Funkar förstås, men han gör inte många kilometer om dagen, och bara på hygglig väg. tror han hade ett mopedframhjul också.
Har du en vanlig cykel först med stelt svetsad kärra efter blir det ett väldigt bändande när du ska över ojämnheter. En kärra som är ledad horisontellt men stel i roll-led skulle funka bättre på ojämnheter men återigen tror jag kurvtagningen kan bli knepig.

Trehjuliga fordon funkar ofta bättre med två hjul fram. Enklare drivning, bättre broms där den gör mest nytta. Stabilt, man kan sitta där och mala på i krypfart.
 
Thureb: Det beror på att ja vill göra un supported exp o då måste man ha med allt.

Var tvungen att leta upp En definition först.

Vatten är helt OK att fylla på längs vägen, så länge det inte är från en depå som någon har kört ut just åt dig.

Annars verkar "reglerna" utformade för färder utanför civilisationens gränser, och blir snabbt lite krystade om de appliceras på en resa som till stor del genomförs inom samhällets räckhåll. Se t.ex. "No contact- no matter how fleeting or for whatever reason-should be made with any other humans during the journey."
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vid dubbla bromshandtag på racerstyre Långcykling 7
mothesta Cykel med dubbla cykelstöd Långcykling 2
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 19
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
den gubben går inte Däck för långfärd Långcykling 14
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
KLAGER Test av punkteringsfria däck Långcykling 16
tomas b Schwalbe Däck för 'till jobbet cykling' Långcykling 5
MagArne Nya lättare däck till hybriden Långcykling 15
Emanuele Pakethållare och stänkskärmar sam t däck till denna Mountainbike Långcykling 3
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
josohl Punkteringsfria däck? Långcykling 8
Threeon Smalare däck snabbare cykel? Långcykling 20
Gohan Fråga om däck Långcykling 2
miffokarnevalen Undringar om däck resp fälgslitage Långcykling 7
MarkkuS Vilket nytt däck? Långcykling 2
jamo Pumpa däck med Presta ventil Långcykling 7
thureb Punkteringsfria däck? Långcykling 25
skiman VILKA NOKIA-DÄCK ÄR LÄMPLIGA Långcykling 2
ngk 44-622 däck till Skeppshult Långcykling 10
Egel Rikta däck Långcykling 2
ebh Däck med Långcykling 0
Hedman Däck och sol Långcykling 9
Jolop Panraracer däck & SKS, mm Långcykling 8
nitsew Rätt däck? Långcykling 3
ala Hur smala däck??? Långcykling 17
jd Däck för långcykling Långcykling 11
wisher Väskor och hållare fram? Långcykling 14
Henrik.nu Lampa fram Långcykling 0
Nikhi Väskor fram och bak Långcykling 16
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
hijk Vaude aqua back fram Långcykling 12
Moniqan Prisvärda pakethållare fram och bak Långcykling 7
Vildkatt Packväxkor fram eller bak? Långcykling 14
Frosten Väskor fram . . . Långcykling 2
Johnboy Pakethållare fram Långcykling 10
jomeon Väskorna fram eller bak? Långcykling 10
Svenjohansson Visa fram däcket ! Långcykling 41
jontte00 hög låg pkt hållare fram? Långcykling 1
thureb Kransar fram. Långcykling 8
thureb Bromsa på fram respektive bakhjul Långcykling 16
stellan Kullager -fram Långcykling 2

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg