Jag har inte vadad Njoatsosjåhkkå där du skissat så kan inte uttala mig om den möjligheten. Vi kom från Njoatsosvagge och vadade vid utloppet av Lulep Njoatsosjavvre där jokken bildar en lite bredare tröskel med ganska lugnt strömmande vatten innan den kastar sig neråt dalen.1. Tror du inte det går att vada Njoatsosjåhkå där jag planerat?
2. Tänker att jag inte behöver vada Tjuoldajåhkå om jag kan vada vid renvaktarstugan som jag tror jag läst i "Fjällvandra i Sarek"
mvh / Paul
Tjuoldajåhkkå kastar sig brant nedför sluttningen i Tjuoldagårsså där jokken skurit sig ner djup i sandlagren med rasbranter på sidan. Vid utloppet från Låptåvákkjávvre är det alltför djupt för att vada, men strax ovan sammanflödet med jokken från sjöarna 1012 var det bredare och lätt att gå över. Vi fortsatte nedåt Tjuoldavagge på jokkens västra sida som är fri från vegetation och mindre brant (du följer sandbankar på vägen ner) och vadade Buojdesjåhkå innan sammanflödet med Tjuoldajåhkå. Efter sammanflödet ökar vattenmängden markant, så jag kan inte uttala mig om möjligheten att vada längre ner vid renvaktarstugan.
Vi vandrade den här sträckan i början av Augusti 2014 under en lång varm och torr period.
Norra Kungsleden och Abisko-Nikka har jag gått flera gånger i båda riktningarna, det är svårt att jämföra den vältrampade leden med begränsade höjdskillnader med turen i Sarek du planerar. Vissa etapper på Sarekturen är ju ganska lätta att gå (beroende på ev utmaningar vid vaden), medan andra är betydligt mer krävande.
Senast ändrad: