En första feedback på din planerade tur:
- 1. Det är ganska många höjdmeter på turen i olika etapper som skall klaras av och kommer att ta extra tid både upp och ner. Låt det också ta tid för att skona ex knän, speciellt nedför, från överbelastning.
- 2. Några rejäla stenskrävel ingår som passagen vid Gierdogiesjtjåhkkå södra sida, Niejdariephvagges övre del och passövergången. Dessa kräver extra tid och försiktighet speciellt i fuktigt väder då det kan vara lätt att halka eller kliva fel med risk för ben och knän.
- 3. Du har missat en hel del vad speciellt på sträckan från Skarja till Kvikkjokk såsom Guopherjåhkkå, Alggajåhkkå (normalt inget större problem om du vadar högt upp kring uppgången till Niejdariephvagge), Sarvesjåhkå och glaciärjokken från Luohttojegna (dessa två har jag inte vadat själv ännu så kan inte ge råd), Njoatsosjåhkkå (vadas lämpligast precis vid utloppet av Lulep Njoatsosjavvre) och Tjuoldajåhkkå (vadas i Låptåvagge precis ovan sammaflödet med jokken från sjöarna 1012). Dessutom skall du passera vad i Rapadalens högre del, nere i spenaten i Rapadalen och Tjågnårisjåhkkå som är erkänt svår. Alla dessa vad kan tvinga dig till omvägar för säker passage eller att slå läger och vänta ut lägre vattenföring då vädret helt styr hur svårt och riskfyllt det är att ta sig över.
- 4. Du har några passager över högre terräng (Rapadalens höga väg, Niejdariephvagge, Luohttolako, Vallespikens högre del mm. Beroende på väder är det alltid risk för moln, dimma och dålig eller obefintlig sikt på dessa höjder som kan kräva stopp och vänta eller alternativa omvägar.
- 5. Passagen i Tjuoddavagges övre del och runt Rounas nordsluttning är i björkskog och även delvis stenigt vilket snabbt drar ner på tempot.
Utan reservtid för väder och andra förutsättningar och med tidigare erfarenhet av att ha gått stora delar av den sträcka du skissat på (vilket gör att jag lättare kan orientera mig) hade jag planerat:
4 dagar från start till Biellevallda (inkluderat ett kort toppbesök på Skierfe men ingen topptur på Låddebakte)
2,5-3 dagar från Biellevallda till Sarvesvagge
3-4 dagar från Sarvesvagge till Kvikkjokk. 3,5-4 dagar för din planerade rutt, 3 dagar om du går via Pårek som alternativ.
Slutet av augusti kan innebära frostnätter i dessa trakter, jag hoppas du beaktat det i din grundpackning.