Dubbel/twinrep

En fråga:

Vad finns det för risker/fel med att klättra med ett dubbelrep fast man klipper som ett twinrep?

Dessutom,
Om man klipper in båda halvrepen 'lite här och där' så riskerar man att de bränner av varandra, eller åtminstone bränner varandra, vid ett eventuellt fall, eftersom de kommer ligga emot varann på något/några punkter men ändå ha lite olika väg/längd.
Anbefalles ICKE.

Det är utan tvivel det absolut svåraste med att klättra med halvrep, att hålla dem undan varandra hela repan, åtminstone på långa och lite snirkliga replängder.

Dessutom,
Om man klipper in båda halvrepen 'lite här och där' så riskerar man att de bränner av varandra, eller åtminstone bränner varandra, vid ett eventuellt fall, eftersom de kommer ligga emot varann på något/några punkter men ändå ha lite olika väg/längd.
Anbefalles ICKE.

Det är utan tvivel det absolut svåraste med att klättra med halvrep, att hålla dem undan varandra hela repan, åtminstone på långa och lite snirkliga replängder.

Med att klippa dubbelrepet som twinrep menar jag att man klipper alla säkringar med båda repen. Inte bara här och där.
Och om enda nackdelen i så fall är något högre fångryck så tycker jag det känns helt okej att klättra på detta sättet på bultade leder (där jag ibland klättrar med dubbelrep enbart för att kunna fira 50m).

Kom på en stor fördel med dubbelrepsteknik igår (som jag borde tänkt på men kom på först efteråt).

Vi klättrade en isled i två replängder. För att kunna bygga en säker och torr standplats halvvägs var jag tvungen att traversera höger och uppåt åt sidan ca fem meter, på tunn is och mossa. När jag sedan skulle leda andra halvan fick jag traversera neråt och åt vänster. Vi dividerade om var jag skulle sätta första skruven, tyvärr utifrån enkelreps-tänk.

En låg första skruv, direkt efter att jag traverserat in, hade säkrat mig som förstaman bäst, men då hade andremannen fått traversera osäkrad, eller som på lead. En hög första skruv hade gjort mig mer utsatt, men hade gjort andremannen säkrare i traversen. Turligt nog hade vi dubbelrep, och kunde alltså klippa ett rep lågt och ett högt, och fick det bästa av alla världar.

Ganska självklart, men första gången jag råkat ut för det!

Bilagor

• dubbelrep.jpg
    dubbelrep.jpg
    33.6 KB · Visningar: 239

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg