Dubbdäck
"Dubbdäck för cykel fungerar väldigt bra på is, packad snö, hala rötter, spångar
mm. De fyller sin plats både på väg och i skogen. Min erfarenhet sträcker sig
till Nokian Extreme 296 (-95, skogscykling) och Nokian Mount & Ground W144
(-94, stadscykling), se Nokians webplats,
http://www.nokian.com/index_se.html,
eller direkt till cykeldäcken
http://212.246.17.120/bike/. I lös snö är det i
huvudsak mönstret som ger fästet så i det fallet "behövs" inte dubbdäck
Vad jag har hört är Biltemas däck inget alternativ, de släpper väldigt mycket
dubb så även om de är billiga i inköp så är de inte dubbdäck så länge och då är
ju vitsen borta.
Isgrepp:
Här är dubbantalet och dubbutsticket avgörande för fästet. Mina W144 har klart
större dubbutstick och bättre isgrepp än mina Extreme 296 trots färre dubb och
inga placerade i mitten. Jag hade gärna sett större dubbutstick och mera
isfäste på mina Extreme 296.
Det finns även ett nytt dubbdäck, Nokian WXC300, 26x2,1, som inte redovisas på
Nokians webplats (dåligt uppdaterad?), men som säljs av bl.a. Cyclecomponents,
http://www.cyclecomponents.com/. Jag har inte tittat på dem ännu i verkligheten
så jag kan inte säga något om deras dubbutstick.
För den som har plats i ramen och vill ha riktigt bett kan investera i
FREDDIE'S REVENZ 336. De är 26x2,3 och har rejält dubbutstick
Fäste på löst underlag:
Här är mönstret och gummiblandningen avgörande. W144 (dubb enbart på sidorna)
och W288 (dubb i alla gumminabbar) har fått kritik för dålig lerrensning,
Extreme 296 har bättre mönster i det avseendet.
Noterat:
Andra noteringar är att gumminabbarna där ståldubbarna sitter på Extreme 296
far illa i snöfattigt klimat som Gbg. Här är det ofta blandat is o barmark
(stenhällar, sten, rötter...) och på mina däck har flera av ståldubbarna(?)
slitit sönder gummidubbarna. W144 har släppt ett par dubb per däck totalt sen
-94/95.
Vad välja?
För stads/landsvägscykling(med MTB) kan jag varmt rekomendera W144. De x-tra
dubbarna i W288 "behövs" inte. W144 biter tillräckligt på is vid körning rakt
fram och ger x-tra bett när man svänger. Avsaknade av dubb i mitten sänker även
rullmotståndet/ljudet vid körning rakt fram jämfört med fulldubbade däck.
För skogscykling står valet mellan Extreme 296 och WXC300."
Detta är ett citat från en kunnig man på området som heter Håkan.
Själv kör jag inte dubbat då jag inte tar ut cykeln i skogen på vintern och asfaltsvägarna klarar man av med lite teknik och tungan rätt i mun, samt hjälp av vägverkets saltbilar.....
Mattias