Vad får ett par dubbdäck kosta..?
Hallå, hallå!
Har själv tränat/pendlat på dubbat nästan varje vinter sedan vintern 91/92 då jag skickade efter ett par IRC Blizzard-däck från staterna. Var av usel kvalité då den ena dubben efter den andra antingen skönk ner in i gummit eller trillade av!
Kämpade vidare tills jag -98 tog mig råd och skaffade de fantastiska Nokian Extreme 296(ca 500kr).
Dessa är ca 2.1" breda, har en ganska fyrkantig profil och är, tillsammans med de 296 dubben, det mjuka gummit och den styva/tunga stålkanten relativt tungtrampade!
Man har dock ett fantastiskt grepp som verkligen inspirerar till lite hårdträning, oavsett antal minus grader!
Dessutom är mönstret/gummiblandningen anpassat för att ge maxgrepp i djupsnö och många minusgrader!
Med det höga antalet dubb försvinner risken för släpp ens i de mest glashala, isklädda uppförsbackar.
Rekomenderas verkligen till den mer seriöse och hårdtränande MTB-cyklisten.
Pgr av den fyrkantiga profilen så bör man dock ta det vajjert i kurvor och när man kör på skrå över en backe.
Använder du istället cykeln mycket på asfallt eller vill köra långt(mängd-träning är viktigt vintertid om du vill hänga med på vårens tävlingar) så rekomenderar jag att du tittar på Noian´s smalare däck med färre dubb och ett mer lättrullat mönster(tex Nockian W106 för ca 250kr).
För att bestämma dig om vilket däck eller om du verkligen behöver dubb, så bör du fråga dig själv:
-Hur mycket kommer jag att träna i vinter?
-Hur mycket snö resp. is?(I snö fungerar vanliga MTB-däck bra)
-Kör jag mycket i stadstrafik med bilar eller kommer du mest hojja på tomma landsvägar/skogsstigar?
-Hur långa pass och hur intensivt?
Men det är kanske i slutändan så att det är en frågan om hur mycket en säker och hälsosam träning är värd och får kosta?
I mitt tycke är dock svaret givet:
Detta med dubb är, precis som hjälm, ett nödvändigt ont ej värt att kompromissa om!
Nockian´s dubbdäck:
http://212.246.17.120/bike/winter.html
MVH!
Peter
[Ändrat av theDude 2001-11-22 kl 00:43]