Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
dubbdäck
- Trådstartare nillejohansson
- Start datum
nillejohansson; sa:Kör ni med dubbdäck ock i så fall vilka. ... skulle vara kul o höra vad ni åker på
Nej, aldrig dubbdäck, åker på Panaracer Fire XC Pro året om. Men för den som hojar mycket i stan, snöiga vintrar med mycket blankis vid korsningar o busshållplatser, är dubbdäck klart värdefulla.
Jag kör också på Hakkapelitta 28", men håller inte med om att greppet är så bra som andra säger. På blankis behöver jag bara dra lite lätt i frambromsen så låser hjulet. Men visst, det är bättre än sommardäck. Skulle dock valt nåt annat med facit i hand.
Dubbdäck för pendling till jobbet!
Utifrån informationen i din fråga antar jag att det är en MTB du cyklar på att däcken du söker skall användas till pendling på landsväg i växlande förhållanden.
Det utesluter därför alla däck för 28 tuns hjul samt bredare modeller för träning/tävling i skogen tex. Nokian Extreme 296 eller Hakka WXC 300 mfl.
Några däck som funnits länge och är lätta att få tag på är Hakka W106 och Mount & Ground W160. De har dock ett öppet mönster som gör att den gärna glider i sidled i modd eller snö. Dubbarna på Mount & Ground sitter en bit för lång ifrån centrum vilket gör att man får sänka trycket för att de skall greppa, vilket ökar rullmotståndet.
Bäst lämpat för pendling tycker jag att Hakka W240 är! Har ett lagom tätt mönster, dubb både nära centrum och på kanterna. Är väglaget nästan snöfritt pumpar man i lite extra och dubben går fritt från asfalten. Skall jag ut i skogen och träna släpper jag ut motsvarande! Enda problemet är väl pris och vikt. Men det är ju faktiskt så att bra dubbdäck kan rädda liv tät trafik och då får man helt enkelt lov att kosta på!
Det finns nu även dubbdäck att köpa ifrån tex. Schwalbe, Continental, IRC, Biltema och Innova. Köpte själv IRC Blizzard från USA i början av -90 talet men de var helt urusla. Gled i sidled och hade dubb som antingen trillade ur eller åt sig in i däcket! Har inte provat de övriga men efter att läst olika tester och pratat med bekanta som använder dem verkar de inte tillför något nytt som gör dem till bättre val än Nokian.
http://www.fredrikshofcykel.se/docs/teknik/prylar/taggar_ut/taggar_ut.htm
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...=0&varumarke=000&artgrp=052&avd=1&Kampanj_ID=
God fortsättning på det nya året!
Peter
--- "To Infinity -------- _o
---- and Beyond! --- _\ \>
---- Roam Free!" -- (_)/(_)
¤ø,,,,ø¤º°`°º¤ø,,,,ø¤º°`°¤ø,,,,ø¤ºº°`°¤ø,,,,
nillejohansson; sa:Kör ni med dubbdäck ock i så fall vilka..har int köpt några än kan inte bestämma mej comutar till jobbe mycket väg ofta slask mest saltade vägar men ibland is och snö då jag kör skogsvägen till jobbet,har 2 hjulpar så jag växlar sitter slicks på det ena paret har ett 2,3 albert däck ifram nu på det andra paret och ett tioga ibak funkar ganska bra..men nyfiken på dubbdäck dom har ju bra pris på cyclecomponents nu på 300 däcken men lite så att det kanske blir för tungt..skulle vara kul o höra vad ni åker på
Utifrån informationen i din fråga antar jag att det är en MTB du cyklar på att däcken du söker skall användas till pendling på landsväg i växlande förhållanden.
Det utesluter därför alla däck för 28 tuns hjul samt bredare modeller för träning/tävling i skogen tex. Nokian Extreme 296 eller Hakka WXC 300 mfl.
Några däck som funnits länge och är lätta att få tag på är Hakka W106 och Mount & Ground W160. De har dock ett öppet mönster som gör att den gärna glider i sidled i modd eller snö. Dubbarna på Mount & Ground sitter en bit för lång ifrån centrum vilket gör att man får sänka trycket för att de skall greppa, vilket ökar rullmotståndet.
Bäst lämpat för pendling tycker jag att Hakka W240 är! Har ett lagom tätt mönster, dubb både nära centrum och på kanterna. Är väglaget nästan snöfritt pumpar man i lite extra och dubben går fritt från asfalten. Skall jag ut i skogen och träna släpper jag ut motsvarande! Enda problemet är väl pris och vikt. Men det är ju faktiskt så att bra dubbdäck kan rädda liv tät trafik och då får man helt enkelt lov att kosta på!
Det finns nu även dubbdäck att köpa ifrån tex. Schwalbe, Continental, IRC, Biltema och Innova. Köpte själv IRC Blizzard från USA i början av -90 talet men de var helt urusla. Gled i sidled och hade dubb som antingen trillade ur eller åt sig in i däcket! Har inte provat de övriga men efter att läst olika tester och pratat med bekanta som använder dem verkar de inte tillför något nytt som gör dem till bättre val än Nokian.
http://www.fredrikshofcykel.se/docs/teknik/prylar/taggar_ut/taggar_ut.htm
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...=0&varumarke=000&artgrp=052&avd=1&Kampanj_ID=
God fortsättning på det nya året!
Peter
--- "To Infinity -------- _o
---- and Beyond! --- _\ \>
---- Roam Free!" -- (_)/(_)
¤ø,,,,ø¤º°`°º¤ø,,,,ø¤º°`°¤ø,,,,ø¤ºº°`°¤ø,,,,
Alltid dubbdäck på vintern, oavsett om jag kör på väg eller stig. På vägen är det en säkerhetsfråga. På stig är det en fråga om att över huvud taget kunna vara ute och cykla.
Visserligen har vissa förmånen att cykla på isfria stigar, men ser det ut så här, dvs is överallt:
så är det omöjligt att cykla utan dubbdäck. Största faran kommer när man kliver av för att gå, då inser man hur halt det är. 2½ timmes cykling i söndags, och de enda avsnitten som inte var isbelagda var asfaltsträckorna. Resten var som om någon gjort om alla stigar till rodelbanor i skogen.
Jag har kört Nokian Extreme 296 de senaste tre åren. Klockrena! Första turen för året är det extremt tungt och svåraccellererat, men man vänjer sig. Och ljudet sedan... Som ett attackpropellerplan på låg höjd
/Mattias
Visserligen har vissa förmånen att cykla på isfria stigar, men ser det ut så här, dvs is överallt:
så är det omöjligt att cykla utan dubbdäck. Största faran kommer när man kliver av för att gå, då inser man hur halt det är. 2½ timmes cykling i söndags, och de enda avsnitten som inte var isbelagda var asfaltsträckorna. Resten var som om någon gjort om alla stigar till rodelbanor i skogen.
Jag har kört Nokian Extreme 296 de senaste tre åren. Klockrena! Första turen för året är det extremt tungt och svåraccellererat, men man vänjer sig. Och ljudet sedan... Som ett attackpropellerplan på låg höjd
/Mattias
Jag instämmer i lovsången till dubbdäck! Kör på Nokian Hakkapelita W106, funkar jättebra både till och från jobbet i stan, lite på skogsvägar/stigar och en och annan träningstur på smala asfaltsvägar! På nyårsafton cyklade jag förbi fotgängare som gick vääääldigt försiktigt, medan jag susade på hur tryggt som helst över frost och isfläckar! Och som Mickael83 säjer är det först när jag kliver av hojen jag upptäcker hur halt det är ibland. Cyklat omkull har jag inte gjort än i vinter (jo, i skogen) fast jag tar det lite lugnare ibland. I senaste "Cykla" stod lite om dubbdäck att läsa och en webbadress till test av dubbdäck gjord i Norge. Har inte kollat den själv för jag gav bort tidningen till pappa utan att ha memorerat adressen........
Hälsn BrittMarie och kom ihåg att INTE CYKLA ÄR ATT GÅ FÖRLÅNGT!!
Hälsn BrittMarie och kom ihåg att INTE CYKLA ÄR ATT GÅ FÖRLÅNGT!!
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Dubbdäck eller grovmönstrat i vinter | Långcykling | 51 | ||
Dubbdäck till barncykel | Långcykling | 4 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg