Re: varför
Vandrare; sa:
"Problemen" med dytooling är väl att man riskerar att förstöra klätterleder. Väldigt få leder har gjorts av drytoolare, därför klättrar man på vanliga "friktionssko-leder"
Frågan uppstår då: Varför vill man dry-toola på en vanlig klätterled?
Jag ser drytooling som en del av mixedklättringen (det är bara inte så mycket is med då). Därför utförs oftast drytooling eller mixedklättring på ställen där isklättring utförs, vilket långt ifrån alltid är desamma som friklättringställen.
En persons bakomliggande orsaker för att välja att utföra en aktivitet varierar men flera av dem anser jag vara fullt godtagbara alternativ, så länge man tar viss hänsyn till ledens beskaffenhet och att försöka bevara klippan (det gäller andra klätterformer också). Visst måste det få finnas alternativa klättersätt, när den vanliga klättersäsongen är över.
Vandrare; sa:
1. Det är för kallt att klättra med fingrarna och friktionsskor.
Ja, varför inte. Kebnekaise eller Kaskasapakte bestigs på olika sätt sommar och vinter. Det finns andra former av klättring än med friktionsskor.
Vandrare; sa:
2. Du är för kass för att klättra leden på vanligt sätt.
Ooouch, psychout, warning
Gå bara inte och tro att det blir speciellt mycket lättare att "friklättra" med isyxor i händerna.
Vandrare; sa:
3. Du är så otroligt sugen på att isklättra och ser det som bra träning.
Ja, det är det, utan tvekan. Det blir ett mycket gymnastiskt och fostrande sätt att "isklättra".
Vandrare; sa:
4. Du har just köpt nya yxor, stegjärn, storskor mm som måste testas. Blanka prylar är det roligaste som finns!
En prylgalning lever i många av oss. Ibland måste behoven tillgodoses, så varför inte lite mixed eller drytooling?
Vandrare; sa:
5. Drytooling är det roligaste du vet och du gör det för dess egen skull. Tyvärr finns inga drytool-leder att öva på, så det får bli etablerade frickis-leder.
Möjligen ger jag väl dig rätt här Björn. Det finns alltid bättre och sämre alternativ vad det gäller val av plats för att gå lös och drytoola sig upp för en klippa. Precis som med all friluftsverksamhet bör den ske med omsorg och en tanke på vad eventuella "ingrepp" innebär. Jag skulle nog inte själv välja att drytoola den mest populära leden på den lokala klätterklippan. Därmed inte sagt att det inte finns frickis-leder där ett drytoolingförsök skulle kunna vara ett alternativ.