drömäventyret!, ska du med!?

Camping och framtid

Jag vet inte vad respektive lands lagbok säger om vildcamping i länderna du frågar om, men så här har det varit för mig:

* Jag har gjort mitt bästa för att inte synas då jag campar. Huvudskälet är inte att undvika trubbel med lagens långa arm, utan för att få laga mat etc. i lugn och ro. Det är skönt att kunna njuta lite av tystnaden efter långa cykeldagar.

* Vid en del tillfällen har jag blivit sedd och polis eller militär har kommit till platsen. Vid ytterst få av dessa tillfällen har det lett till något mer än lite frågor om cykeltest, var jag kommer ifrån etc. Vid några tillfällen har jag fått visa pass och visum.

* Vid tre tillfällen har jag blivit avhyst från platsen där jag campat. En gång i Kina för att jag slagit upp tälet under någon form av "viktig" telefonledning och en annan gång i samma land för att jag campat på en markplätt som nästa dag skulle grävas upp.
I azerbadzjan var jag tvingad att flytta tältet några km pga att jag campat för nära en militäranläggning.

Kan inte komma på några andra tillfällen då det varit trubbel.
Jag kan tänka mig att det skulle kunna bli problem i en del av de gamla "stanstaterna" om någon korrupt och/eller full polis kom förbi. Pengafiske skulle antagligen bli resultatet, eller påstridiga uppmaningar om att dricka vodka :)
Har inga personliga erfarenheter av detta, men kollegor har berättat om såna incidenter.
Jag vet att Kina och Turkmenistan har ett officiellt förbud mot vildcamping, men att lagen enligt mina erfarenheter aldrig tillämpas.

Planer för framtiden.

Sticker till Tibet på måndag i nästa vecka. Ska guida en filmexpedition i de centrala delarna av provinsen. Därefter tar jag antagligen en repa på hojen eller klättrar. Kanske både och. Får se hur mycket tid det finns över efter jobbet med guidningen.

Jag har länge funderat på att kombinera cykling och klättring i Sydamerika och hoppas på att kunna ta tre månader i början på nästa år till detta.
Antagligen blir det ett rejält zick-zackande över Anderna för att få med så många pass som möjligt ;-)
Puna-området är ett av huvudmålen, "hörnet" där Argentina, Chile och Bolivia möts är ett annat.

Angående webbplatsen så har jag haft väldigt ont om tid att uppdatera den. Dessutom har jag haft scannerstrul.

Hoppas på att kunna få färdigt en liten artikel om den senaste resan till Kaukasus och ev. något mer utförligt om Chang Tangresan. I så fall kommer de snart på utsidan.

JC.

Re: Konfunderad.

¤Corax¤; sa:
<<<Det aer olagligt att cykla i Ryssland.
Foerbjudet att cykla i Kazakhstan.
Uzbekistan...Skulle kunna taenka mig att det inte aer tillaatet att resa runt sjaelv.>>>

Ryssland:
Sist jag fick hoera att det var foerbjudet att cykla i Ryssland var i aar. Baade i Murmansk och i Moskva. Jag struntade i "foerbudet" och hade inga problem med det. Blev stoppat naagra ggr senare och oftast blev det bara te och lite fraagor om vart jag var paa vaeg.
Vet inte om foerbudet lever kvar i lagen i dag men det haender att man tillsagd att det aer foerbjudet att cykla daer. Men naer man vael aer ute saa aer det oftast inga problem. Korsade i aar millitaeromradet mellan Norge och Murmansk och stoette paa millitaerer dagligen men oftast slutade moetet bara med en kopp te.

Kazakhstan (info fraan 2003):
Enligt polischefen i Astana (huvudstaden) saa aer det inte tillaatet att cykla runt i landet. Mest pga att man maaste beraetta var man har taeltat inom 24 h efter oevernattningen. Detta kan man inte goera om man befinner sig laangt ute i vildmarken. Samtidigt saa finns daer ingen polis som bryr sig naer man goer det. Om det kommer en polis till laegerplatsen saa aer det oftast i ren nyfikenhet dvs inga problem. Man blir oftast bjuden paa oel eller sprit och vill man inte dricka saa har det haent naagra gaanger att man faar med sig en flaska som man kan dricka naagon annan gaang.
Aeven enligt turistinformationen nere i Almaty saa aer det inte tillaatet att resa runt i landet med cykel. Aeven denna gaang var det haenvisningar till lagen att man maaste registrera sig.

Uzbekistan:
Enligt imigrationspolisen i Tashkent saa aer det strickt foerbjudet att resa runt paa egen hand daer. Man ska aaka med godkaenda foeretag och aeven registrera sig varje gaang man byter hotell. Hotel aer foer dyra daer saa det blir att taelta eller bo hemma hos folk som inte heller aer tillaatet. Ute paa vaegarna saa finns det polis och millitaer med jaemna mellan avstaand. Dessa bryr sig inte om man cyklar och vill oftast bara fraaga lite om resan och aeven ibland ha nagra dollar. Inget man behoever ge dem utan det bruka raecka att de faar provcykla lite.

Om man reser i F.d Sovjet foerutom Baltikum saa aer det lag paa att registrera sig vid varje tillfaelle man byter staelle foer oevernattning. En lag som inte efterlevs utan mer ett saett att skraemma turister. Blir man stoppad av en polis som klagar paa att man inte har registrerat sig vid naermaste polis och vill ha en muta av den anledningen. Oftast saa aer det stora problem enligt polisen. Det aer bara att saega att man har gott om tid och foeljer gjaerna med till polishuset med polisen. Detta medfoer foer mycket problem foer polisen saa man faar fortsaetta utan att betala naagon muta.

Vad jag har faatt reda paa under den tid jag har cyklat i fd Sovjet aer att det finns en massa olika korkade regler som goer det svaart att faa visum. Ex att man maaste har foerbokat alla naetter paa hotell foer at faa visum till landet. Detta gaar att komma runt och vael inne i landet saa aer det ingen som riktigt bryr sig vad man goer och var paa bor.

¤Corax¤; sa:
<<<Man maaste registrerar sig varje gaang man byter staelle daer man oevernattar.>>>

Jasså?
Det hörde jag inte ett dyft om och därmed gjorde jag det inte heller.

Kollar man paa visumet saa staar det att man ska registrera sig. Om inte, saa staar det paa baksidan av det kortet man ska fylla i vid graensen med namn och pass-nr. Hittar man inte det daer saa finns det aeven paa det pappret som man ska fylla i foer att saega vad man har foert in i landet. Vill man ha det i stoerre format saa staar det oftast paa skyltar vid graensen. Oftast baade paa ryska, engelska och naagra andra spaak. Eller saa kan man haalla sina oegon staengda och inte se naagot av det. Fungera aeven bra men det blir naagra extra fraagor vid graensen. Jag har inte faatt boeta naagot foer att ha gloemt att registrera mig.

¤Corax¤; sa:
<<<Kina. Den vaestra delen av landet aer staengd foer utlaenningar men jag har cyklat runt daer utan stoerre problem.>>>

Inte sant.
Det finns absolut inga förbud om detta. Regeln om att man inte fick använda sig av ett "personligt, importerat transportmedel" slopades 1992.
Det finns dock en del gamla reliker vid en del gränsposteringar som fortfarande hävdar att lagen gäller. Att tillkalla en överordnad rättar till det problemet.
Det finns några små områden längs gränserna, några militärområden och ett fåtal stängda städer i väst som man inte får besöka ö.h.t. men det är en mycket liten del av västra Kina.

Jag lyckades i alla fall pricka in en del av dem :)

¤Corax¤; sa:
Jag vet att du blev stoppad utanför Golmud och det förbryllar mig än idag, eftersom andra cyklister både före och efter ditt försök inte hade några som helst problem att passera vid den kontrollposteringen.
Själv blev jag stoppad...och bjuden på te, för att sedan få varningar om stark motvind och lyckönskningar om att nå Lhasa snabbast möjligt.

Jag vet mycket vael att jag blev stoppad och att det var i alla fall en cyklist fraan Holland som jag hade kontakt med som passerade samma punkt tre dagar efter mig och hade inga problem. Det kanske beror paa vilken person som jobbar vilken dag. Jag hade inga problem med polisen i Houtougou men jag vet andra som hade det. Mycket handlar om tur...

Johnboy; sa:
Bäste Stellan och herr Corax

Kan ni inte ta och updatera era hemsidor istället så att vi andra stackare som inte är ute och cyklar har något att läsa??

Johnny

Ok, ska foersoeka uppdatera sidan idag...

/Stellan

Re: Camping och framtid

¤Corax¤; sa:
Jag vet inte vad respektive lands lagbok säger om vildcamping i länderna du frågar om, men så här har det varit för mig:

Har inte heller riktigt koll vad de saeger om vildcamping. Det jag har hoert om Fd Sovjet stater aer att i Ryssland, Vitryssland, Ukraina, Moldavien, Kazakhstan och Uzbekistan aer att man maaste registrera sig vid varje byte av oevernattningsplats. Om man bor paa hotell skoeter personelen det direkt och bor man hemma hos befolkning saa ska man goera det inom 24 timmar. Aer det ute paa landsbygden saa har man 72 timmar paa sig. Har aldrig registrerat mig naer jag har varit daer och har inte haft naagra stoerre problem med det. Har bott hemma hos poliser naagra ggr och de borde veta lagen men bryr sig inte.

¤Corax¤; sa:
Jag vet att Kina och Turkmenistan har ett officiellt förbud mot vildcamping, men att lagen enligt mina erfarenheter aldrig tillämpas.

Om det finns officiella foerbud mot vildtaeltning eller lagar foer hur och var man ska registrera sig som medfoer att det inte gaar att taelta saa tycker jag att man kan skriva att det aer foerbjudet. Aeven om det raakar vara att ingen ute i landet bryr sig vad man goer.
Oftast tillaempas lagen av polisen foer att skraemma turisterna och paa saa saett faa lite mutor. Om det haender saa saeg bara att man har gott om tid och foeljer gjaerna med till polishuset. Har fungerat foer mig.

/Stellan

Visst, vi kan debattera om vad som är lagligt eller ej i evigheter och fortsätta med exempel på hur vissa lagar tillämpas till den dag tiden stannar, men det finns ingen som helst anledning att göra detta.

Vad som är viktigt är hur det fungerar i realiteten i de påtalade länderna och vad jag reagerade mot i ditt inlägg var att det lät som om det rådde förbud mot cykling i stort sett överallt.
Detta med konsekvensen att läsarna kan tro att man dagligen måste bryta lagar och vara rädd för poliser hela tiden.

Personliga erfarenheter summerade:
*Jag hade inga som helst problem med polis, militär, gränsvakter, ambassadpersonal etc.
*Jag fick aldrig någonsomhelst information om, eller indikationer på att det skulle finnas någon form av förbud mot cykling.

Faktumet att staterna hela tiden besöks av cyklister från många länder talar sitt tydliga språk och av de jag är i kontakt med är det väldigt få som påtalar problem ö.h.t.

Vad jag i första hand vände mig emot i ditt inlägg var avskräckningseffekten de kunde få hos läsarna av inlägget. I andra hand vad du skrev om cykling i Kina, som helt enkelt inte är med sanningen överensstämmande.

Jag anser att alla de gamla Sovjetstaterna är trevliga och intressanta destinationer för långcyklister och rekommenderar dem varmt till alla som funderar på att åka dit.

Sen några små petitesser som jag känner att jag måste kommentera:
Uzbekistan, hotellpriser. Är det för dyrt med 4-5$/natt? Ibland inte lätta att hitta, men de finns där. T.o.m. i turiststäder fanns och finns det alternativ runt 10-dollarsstrecket.
Enligt två grupper cyklister jag är i kontakt med för stunden har priserna på dessa ställen inte höjts mer än med någon enstaka dollar sen jag var där.
Att bo hos folk är enligt mitt tycke inte att rekommendera. Det drabbar inte besökaren om polisen får veta det, men de man bor hos kan bli hårt straffade.

Kirgizstan:
Såg inget av vad du nämner. Kanske hade jag ögonen stängda då jag passerade både in och ut ur Kirgizstan eller skiljer det sig markant mellan de olika gränsposteringarna. Blev inte tilldelad några som helst blanketter vid gränsen. Visumet jag fick sa nada om det du nämner.

JC.

¤Corax¤; sa:
Visst, vi kan debattera om vad som är lagligt eller ej i evigheter och fortsätta med exempel på hur vissa lagar tillämpas till den dag tiden stannar, men det finns ingen som helst anledning att göra detta.

Vad som är viktigt är hur det fungerar i realiteten i de påtalade länderna och vad jag reagerade mot i ditt inlägg var att det lät som om det rådde förbud mot cykling i stort sett överallt.
Detta med konsekvensen att läsarna kan tro att man dagligen måste bryta lagar och vara rädd för poliser hela tiden.

Personliga erfarenheter summerade:
*Jag hade inga som helst problem med polis, militär, gränsvakter, ambassadpersonal etc.
*Jag fick aldrig någonsomhelst information om, eller indikationer på att det skulle finnas någon form av förbud mot cykling.

Faktumet att staterna hela tiden besöks av cyklister från många länder talar sitt tydliga språk och av de jag är i kontakt med är det väldigt få som påtalar problem ö.h.t.

Vad jag i första hand vände mig emot i ditt inlägg var avskräckningseffekten de kunde få hos läsarna av inlägget. I andra hand vad du skrev om cykling i Kina, som helt enkelt inte är med sanningen överensstämmande.

Jag anser att alla de gamla Sovjetstaterna är trevliga och intressanta destinationer för långcyklister och rekommenderar dem varmt till alla som funderar på att åka dit.

Sen några små petitesser som jag känner att jag måste kommentera:
Uzbekistan, hotellpriser. Är det för dyrt med 4-5$/natt? Ibland inte lätta att hitta, men de finns där. T.o.m. i turiststäder fanns och finns det alternativ runt 10-dollarsstrecket.
Enligt två grupper cyklister jag är i kontakt med för stunden har priserna på dessa ställen inte höjts mer än med någon enstaka dollar sen jag var där.
Att bo hos folk är enligt mitt tycke inte att rekommendera. Det drabbar inte besökaren om polisen får veta det, men de man bor hos kan bli hårt straffade.

Kirgizstan:
Såg inget av vad du nämner. Kanske hade jag ögonen stängda då jag passerade både in och ut ur Kirgizstan eller skiljer det sig markant mellan de olika gränsposteringarna. Blev inte tilldelad några som helst blanketter vid gränsen. Visumet jag fick sa nada om det du nämner.

JC.

Jag tycker att laenderna i Centralasien aer helt klart vaerda att besoeka. Aer det naagon som har fraagor saa ska jag gjaerna svara paa dem. Har ganska bra erfarenhet av dessa laender aeven om jag inte aer oeverens med Corax om allt. Man faar olika uppfattningar om ett land beroende av vilka delar man besoeker och vilka maenniskor man traeffar.

Angaaende Kina saa fick jag en uppfattning av att stora delar av den vaestra delen av landet aer staengd men detta ska tydligen inte staemma. Jag blev stoppad i Xinjiang och i Qinghai naer jag var paa vaeg in mot Tibet.
I Xinjiang berode det paa att jag var inne paa millitaeromraade, oljefaelt eller provspraengningsomraade. Om man fraagar polisen var man faar cykla vill de inte svarar paa det utan saeger att det aer hemligt. Man fortsaetter den vaeg man har taenkt och aaker fast i en kontroll och blir skickad tillbaka igen. Cyklade under natten naagra ggr foer att komma foerbi omraaden som aer "staengda".
Naer jag blev stoppat i Qinghai handlade det bara om att jag foersoekte ta mig in till Tibet som ska vara oeppet foer turister och cyklister. Min erfarenhet aer annan. Fraagade saekerhetspolisen i Golmud (en graenstad mot Tibet) om man fick cykla dit, var aendaa daer foer jag behoevde foerlaenga ett visum. De sa nej. Jag undrade om man kunde ordna ett tillstaand att aaka dit och det kunde man om man aakte buss eller taag och inte med cykel. De sa att man var tvungen att boka resan med det statliga turistfirman i staden och sedan aaka med dem. Jag tyckte att det laet foer jobbigt och valde en annan vaeg som inte gick till Tibet men inte laangt daerifraan. Jag blev tagen av saekerhetspolisen daer och saend tillbaka till Golmud och fick sitta i foerhoer ett tag. De trodde att jag skulle till Tibet men efter en timme trodde de paa mig. De sa att det omraade som jag hade taenkt besoeka var oxa staengd foer ensamaakande turister. Man maaste ordna resan genom den statliga turistfirman.
Av egna erfarenheter i landet saa aer det vaeldigt laett att komma in paa omraaden som man inte ska vara paa aeven om man foersoeker unvika det. Det aer inte alltid som polisen vet var man faar vara och de bestaemmer sjaelv vade som ska gaella. Jag tror inte att det fungera att saega naer man har blivit stoppad att Janne Corax har sagt att man faar cykla en speciell straecka. Men det aer kanske vaert att testa...

/Stellan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Riksrevidionen ska granska cykelifrastrukturen Långcykling 13
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
den gubben går inte Vart ska du cykla inom sveriges gränser 2013 Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Vart ska du cykla 2013? Långcykling 38
The_Lost_Cyclist Var ska ni cykla 2012? Långcykling 46
The_Lost_Cyclist Vart ska Ni cykla 2011? Långcykling 56
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
rimn Vart ska ni cykla 2010? Långcykling 58
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Vart ska ni cykla 2009? Långcykling 71
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
Gohan Ska jag byta julklappen? Långcykling 5
redrob Vad ska det vara för bakhjul? Långcykling 3
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
Gaion Ska kopa allt nytt!! Långcykling 13
Apollo Ska ut och cykla en bit. Långcykling 23
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg