Re: Förbjudet i Kina?
Freake_86; sa:
Jag kollade på två cyklister som cyklade genom Ryssland bort emot Mongoliet tror jag att det var.
Dokumentären brukar gå på Viasat Explorer ibland. Enligt dokumentären så var det olagligt för utlänningar att använda andra transportmedel än de statliga.
Det aer olagligt att cykla i Ryssland. Har cyklat ca 6 000 km daer och har inte haft naagra problem.
Foerbjudet att cykla i Kazakhstan. Ca 6 000 km i detta land. Har korsat de flesta staengda omraadena i landet utan stoerre problem, bl.a millitaeromraadena soeder om Balkash, cyklat i naerheten av av Rysslands rymdanlaeggning i centrala delen av landet. Besoekt omraadet daer Sovjet hade sina provspraengningar av atombomber, passerat omraadena daer de upparbetar uran (Semapalatinsk). Visst aer det foerbjudet att cykla runt i Kazakhstan men det verkar som ingen bryr sig naer man goer det...
Aer tillaatet att cykla i Kirgistan men inte att taelta paa omraaden som inte aer godkaenda av staten. Man maaste registrerar sig varje gaang man byter staelle daer man oevernattar. Jag gjoerde inte det och hade inge problem vid graensen ut. Tullarna fick cykla lite paa min cykel och alla var glada naer jag passerade.
Uzbekistan. Ett land som aer fullt av poliser och millitaer. Mest problem med dem aer inne i stoerre staeder, ex Tashkent och Samarkand men ute i landet aer det lungt. Man blir stoppad och de vill se passet och sen blir man bjuden paa te. Skulle kunna taenka mig att det inte aer tillaatet att resa runt sjaelv.
Kina. Den vaestra delen av landet aer staengd foer utlaenningar men jag har cyklat runt daer utan stoerre problem. Blev tagen naagra ggr av polis och millitaer. Blev kvarhaallen av millitaer tvaa dagar bara foer jag var inne paa millitaert omraade men blev senare slaeppt och saend tillbaka till naermaste stad med bil.
Tibet Aer aeven staengd foer cyklister om man inte cyklar i grupp med en guide. Blev tagen tvaa gaanger av polis naer jag foersoekte ta mig in i Tibet och saend tillbaka. Tredje ggr lyckades jag att komma in i Tibet men hade daa foer lite tid kvar saa jag vaende tillbaka igen.
Var i Ryssland 2002 och 2004, Kazakhstan 2002 och 2003, Kirgistan 2003, Uzbekistan 2003, Kina/Tibet 2003. Har aeven erfarenhet av att cykla i naagra till av F.d Sovjets laender, Estland 2002, Lettland 2002, Vitryssland 2002, Ukraina 2004 och Moldavien 2004.
/Stellan