Dricker ni vattnet?

Fram till dess att min kamrat dog av amöbor drack jag i princip allt vatten som rörde sig och luktade ok. Se köpte jag filter, naturfiltrerar före upptag, (Gräv en grop någon meter vid sidan av bäcken i gruset.) filtrerar, joddar, klortabletter, silverjodid, kokar eller vad som nu är praktiskt.
Har blivit dålig av rinnande vatten både i fjällen samt utomlands. Den som går tillräckligt högt uppe vid källan ser om det finns något dött djur i bäcken, men därunder och hur ser egentligen snölegekanten ut? Full med renhår, skit och urin.
En sjö som jag vet var berömd för sitt goda vatten, hade en vik fylld med kadaverrester från ett slakteri, inlopp från aktivt jordbruk. Baktreologiska testen sa otjänligt, kemiska testen sa tveksamt.
Så bara för att det gått bra hitintills betyder inte att uppbromsningen kan bli nog så omöjlig.
Ni som såg Kunskapskanalen Den hotade mannen har sett att 0+0+0=7, ni som ännu inte sett se på webrepriserna!
 
jag har satt upp MSR MiniWorks EX på min shopping lista men den väger nästan ett halvt kilo.. finns det lättare och smidigare filter än denna?
 
Man ska skilja på bakterier/virus och miljögifter.

Tror inte att det är någon större fara ur bakterie/virussynpunkt att dricka vatten ur de flesta vattendrag i mellansverige. Vattnet i sjön som bilden visar är säkert helt ok ur den synvinkeln.

Det som däremot skrämmer mig är miljögifter som läcker. I Bergslagen så finna det 10 000 gamla gruvor som läcker otrevligheter. Dessutom så finns det mängder av gamla sågverk som läcker gifter. Oavsett vad man använder för filter så får man i sig detta. Hur farligt det är är en helt annan sak men det är nog inget man ska bagatellisera.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&artikel=2846558
http://www.bergskraft.se/tjanster_test.htm

Anm: Det finns 8 000 gamla koppar och zink gruvor i bergslagen + lika många järngruvor = ca 15 000 st i bara Bergslagen.
 
Om vattenfilter

Det är inte bara vikten man skall stirra sig blind på när det gäller vattenfilter. Av någon outgrundlig anledning skall man pumpa dem oxså. Då kommer handhavandevänligheten in i bilden. Efter att ha väntat i evigheter på engelsmännens gravitationsdrivna drickflaskefilter, bestämde jag mig för att skaffa ett snabbare, effektivare och funkis filter. Av en slump blev jag tilldelad ett Waterworks II, det väger med påse, grovfilter och tvättsvamp 526g, det försvarar sin plats. Till det medför jag en Melitta 104 bryggtratt samt lämpligt antal filterpåsar, för grovfiltreringen. (Fleranvändbart)
Min kamrat har ett litet gulligt vattenfilter på 250g, men när vi skall fylla på reserverna inför midagstillredningen, brukar han låna mitt, handhavandet spelar stor roll.
Är du ute efter att spara vikt och arbete, gör som Jardin, fyll en vattensäck med vatten, ha ett vattenfilter i underändan, en två meters spolarslang ner till dina vattenflaskor och låt tyngdkraften filtrera. Grovfiltrering före spar mycket av tidsptgången. Slanglås kan vara klokt att ha.
När jag är mindre fundersam på bäckvattnet, nöjer jag mig lite kemikalier. De är väsentligt lättare.
 
Klor har som jag förstått det ingen effekt på amöba cystor? Jag tror det dödar utvecklade amöbor men det gör även magsyrorna, så det är cystorna som kan vara farliga.
Jodsprit ska funka bra mot amöbacystor i vatten, dock tror jag att det är receptbelagt.
Många kommersiella filter funkar väll också tror jag.
Dock om jag har förstått det rätt så har de flesta amöbainffektioner i sverige kommit från kranvatten eller mat. (när det gäller histolytica ska väll dessutom nästan all fall av smitta skett utomlands, den är väll beroende av människan eller vissa apor för komplett livscykel?)

Jag har alldrig brytt mig så mycket i sverige. Jag kokar vattnet i bland...
Dock kollar jag alltid på kartan innan jag tar vatten. För ett tag sen så råkade den fina bäcken jag passerade enligt kartan komma från en soptipp....
 
I fjällen dricker jag direkt. På Sörmlandsleden använde vi Xinix AquaCare ("Jesu tårar") för det mesta, med undantag för några källor. Xinix AquaCare är superdroppar som inte sabbar smaken för mycket heller.

//Anders
 
Dricker det mesta som rinner...

men brukar:

1. Först kika på kartan vad som finns uppströms (jordbruk, industrier och gruvor undviks!).
2. Kika lite på vattnets färg och smak.

Dock brukar jag välja att koka det innan jag använder det.

Är barnen med brukar jag ha med en 5 litersdunk i kanoten att användas som dricksvatten under färd. ´Har dock funderat på det där med filter, främst beroende på den allt ökande risken för att få i sig parasiter av olika slag. Hittills dock utan att jag kommit till skott...

En liten anekdot:
Paddlade för en väldigt massa år sedan (typ 87 eller nått) under KrHim Emaån (Närke) från Storsjön och nedströms. Vi hade en lång och intressant diskussion, jag och mina färkamrater om vattnets kvalitet, renhet och hur gott det var....

... ända tills vi fick syn på det uppsvällda älgkadavret som låg och guppade i en liten vik. Älgen hade troligen trampat snett under vintern och på den vägen var det.

Vi kan väl säga att vattendunken blev väl använd efter den synen ;-)
Ingen blev dock magsjuk som tur var.

Vänligen/Dag
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg