Dricker ni vattnet?

Är det någon som blivit sjuk av att dricka vattnet i skogen? Eller känner någon som blivit det?
I fjällen tänker man ju inte på var man dricker men i skogarna söderut. Nu tänker jag inte på bäcken nedanför stora semesterbyn utan någorlunda avfolkade skogar. Jag har varit ute ett par dagar och gått i värmen och det gick förståss åt litervis med vätska. Jag har druckit ur 10-15 olika små myrtjärnar och mindre sjöar. Nu har det inte gått mer än 10 timmar sedan den sista så jag ska väl inte ropa hej än:)
Hur gör ni?
 

Bilagor

  • DSC_6091.jpg
    DSC_6091.jpg
    68.6 KB · Visningar: 3,018
Ur ett sånt vattendrag på bilden skulle jag förmodligen inte dricka det utan rening, mest för säkerhets skull. Jag brukar köra med att hålla en tygbit över öppningen på flaskan och sila bort den grövsta skiten, därefter brukar jag stoppa i en reningstablett.

Ur större insjöar brukar jag dricka vattnet direkt.

Fast har iofs aldrig blivit sjuk av vatten heller, men man vet aldrig :)
 
Ibland dricker jag sjövatten. Brukar titta på kartan så det inte finns bebyggelse eller jordbruk intill sjön eller dess tillflöde.

Vättern går att dricka, Sommens vatten drack jag förr helgen i fjärdarna en bit från större bebyggelse. I Tresticklan har jag också druckit sjövatten liksom ur vissa sjöar på Hökensås och utmed norra Bohusleden. Jag har aldrig känt några obehag av det, är jag osäker kokar jag vattnet.

Har du inte blivit sjuk av vattnet du druckit nu så är det nog lugnt!

Hälsn. BM
 
har drukit massor av vatten i de mellersta delarna av sverige och inte blivit sjuk,har haft tur men de senaste åren så försöker jag att rena allt vatten, framför allt kokning, använder även kemiskrening. har varit med om att folk har blivit sjuka av vattne både i skog och fjäll, så om man tycker det är kul att vara dålig imagen och att man har råd med en sjukdag så går det bra att dricka vattnet men vill man vara säker så rena allt vatten.
vid kokning så ska allt vatten vara koknande. använder endast kemiska preparat som är för vatten rening t.ex. Katadyn Micropur Forte och Xinix AquaCare. ta bara rinande vatten kontrollera upp i vatten draget så det inte ligger skit eller döda djur
 
Jag har varken blivit sjukt eller illamående av det sjövatten jag druckit men jag har aldrig njutigt av det och har ALLTID gått runt och nojjat mig efteråt, så nu plopplar jag i regel i en droppe rening om jag inte orkar koka.
 
1 Myrgölar har trots allt väldigt rent vatten normalt
2 Är det syresatt har det dessutom hunnit rena sig mer
 
En sak som slog mig: Hur kan alla som blir dåliga veta att det beror på just vattnet?

På t.ex. scoutläger blir många dåliga, men där är det normalt tappvatten från kran som dricks och maten kylförvaras korrekt fram tills den ska tillagas. Där är det alltså främst bristande hygien i samband med toalettbesök som är problemet, och då har man ändå normalt handfat, tvål och vatten står utanför dass.
 
En sak som slog mig: Hur kan alla som blir dåliga veta att det beror på just vattnet?

På t.ex. scoutläger blir många dåliga, men där är det normalt tappvatten från kran som dricks och maten kylförvaras korrekt fram tills den ska tillagas. Där är det alltså främst bristande hygien i samband med toalettbesök som är problemet, och då har man ändå normalt handfat, tvål och vatten står utanför dass.


När man är ute så är det mycket viktigt att sköta sin hygien.

Har en jämförelse med lumpen, ett tältlag blev alla magsjuka, när orsaken eftersöktes kom det fram att de diskade i en bäck som tältlaget 100 talet meter uppströms använde som latrin...
 
dricker allt vatten som inte luktar allt för konstigt.. har aldrig blivit dålig.. meeeen det säger inget, det beror troligtvis på att jag haft tur eller på att jag är bra på att välja vatten.. min regel är, fjällen direkt, skogen kokt.. jag vill köpa ett vattenfilter men jag har aldrig fått tummarna loss..
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg