Dricka vatten från sjö med algblomning?

Kolfilter för matvatten brukar ingå i ett batteri av filter, som börjar med ett grusfilter på ca 80l eller större. Glöm bort drömmarna med ölburksstora filter om det inte gäller att ta bort partiklar. För att sen spara kolfiltret brukar man ha ett luftningsfilter på 60-80l <därefter ett 80l< kolfilter. För att kunna trycka vattnet genom filtrena behöver man ett pumpverk och det behöver en motor, allt behöver en låda och slutligen behöver du en tank att förvara ditt renade vatten i. Det brukar stå i en container på ett lastbildsflak tillsammans med en rörlig sugpump med egen drift.
Det är alltid roligt att se hur kort tid det tar innan leksaksfilter som melittapåsar och ölburksfilter kommer fram som lösningen på reella driksvatten problem.
Har du en sjö med algblomning är det enklaste vattnet att ta till matvatten, det du bär med dig hemifrån eller tar ur en brukad, godkännd brunn minst 15 m från stranden.
Toxiner leker man inte med utan att få plikta.

Östersjövatten,,,,,

Tar du vatten ur Östersjön till mat och dryck under algblomningen gäller "Djupare än 10 meter" enligt livsmedelsverket.

Kolfilter för matvatten brukar ingå i ett batteri av filter, som börjar med ett grusfilter på ca 80l eller större. Glöm bort drömmarna med ölburksstora filter om det inte gäller att ta bort partiklar. För att sen spara kolfiltret brukar man ha ett luftningsfilter på 60-80l <därefter ett 80l< kolfilter. För att kunna trycka vattnet genom filtrena behöver man ett pumpverk och det behöver en motor, allt behöver en låda och slutligen behöver du en tank att förvara ditt renade vatten i. Det brukar stå i en container på ett lastbildsflak tillsammans med en rörlig sugpump med egen drift.
Det är alltid roligt att se hur kort tid det tar innan leksaksfilter som melittapåsar och ölburksfilter kommer fram som lösningen på reella driksvatten problem.
Har du en sjö med algblomning är det enklaste vattnet att ta till matvatten, det du bär med dig hemifrån eller tar ur en brukad, godkännd brunn minst 15 m från stranden.
Toxiner leker man inte med utan att få plikta.

STÖN

Man behöver inte ha nån rymdstationens miljö aggregat med vattenåtervinningssytem med sig som fixar pink,svett,utandingsånga och rektala avgaser i enorma mängder.

Ett litet kolfiltersugrör renar mellan 100-250 liter vatten - redan det.

Har skrivit tillräckligt om detta - haha

STÖN

Man behöver inte ha nån rymdstationens miljö aggregat med vattenåtervinningssytem med sig som fixar pink,svett,utandingsånga och rektala avgaser i enorma mängder.

Ett litet kolfiltersugrör renar mellan 100-250 liter vatten - redan det.

Har skrivit tillräckligt om detta - haha

Kolfiltersugrör renar inte dom tar bort lukt, smak och reducerar kemikalier/tungmetaller men inte bakterier och protozoa därför behövs exempelvis ett keramiskt filter med 0.3 mikrometers porer eller mindre.

Jag har en med jod och något annat ampull i patronen - den tar rubbet.

Har varit magsjuk en gång mitt i vintern och druckit vatten ur min toalettvattenhåla med bara hundra liter vatten , 5 skitar och 10 liter urin - skall kolla runt lite nu.

Vinterkräksjuka - man hade inte nått val

EDIT:
Här är en , skall hitta dom andra varianterna också

http://www.surplusandoutdoors.com/s...ous/web-tex-surviva-pure-survival-550442.html

EDIT 2:

http://www.soloint.co.uk/Web-Tex-Survival-Straw-filtration-system-p-740.html

EDIT 3:

http://www.aquamira.com/military/aquamira-frontier-filter

Jag har iaf använt tre typer sugrör plus ölburksvarianten med aktivt kol och fixat vatten ur dom väsrta surhålena man kan tänka sig....kranvatten

Senast ändrad:
Jag har en med jod och något annat ampull i patronen - den tar rubbet.

Har varit magsjuk en gång mitt i vintern och druckit vatten ur min toalettvattenhåla med bara hundra liter vatten , 5 skitar och 10 liter urin - skall kolla runt lite nu.

Vinterkräksjuka - man hade inte nått val

EDIT:
Här är en , skall hitta dom andra varianterna också

http://www.surplusandoutdoors.com/s...ous/web-tex-surviva-pure-survival-550442.html

EDIT 2:

http://www.soloint.co.uk/Web-Tex-Survival-Straw-filtration-system-p-740.html

EDIT 3:

http://www.aquamira.com/military/aquamira-frontier-filter

Jag har iaf använt tre typer sugrör plus ölburksvarianten med aktivt kol och fixat vatten ur dom väsrta surhålena man kan tänka sig....kranvatten

länk ett funkar inte.
länk två uppfyller inte kravet på ett bra filter då det gäller bakterier mm
länk tre uppfyller heller inte kraven detta är saxat från sidan "* Although the Frontier Filter does reduce bacteria and virus, it is not certified to remove >99.9999% of bacteria and >99.99% of virus required by the US EPA water purifier standard. For maximum protection, use in conjunction with Aquamira Water Treatment Drops or Aquamira Water Purifier Tablets."

Filter med så små mängder av aktivt kol reducerar bara mängden kemikalier/tungmetaller det är ingen garanti att kemikalierna reduceras till en säker nivå.
Beror självklart på hur mycket det finns från början.

Man kan ju inte få allt med så här så små grejer - t.ex går det inte att dricka bensin med vatteninnehåll på 1 promille o tro att man får i sig vattnet.

Men normala lägen duger dom bra

Förmodar att du sedan bär det brukade rörfiltret i innerfickan eller byxbensfickan till nästa brukstillfälle och under tiden har du även skaffat dig en incubator för dina munbakterier samt de du sög upp vid förra tillfället. Varsegod och skölj!
Ibland är det bra att fundera i fem minuter innan standardskottet skjuts iväg.

Några av sugrörena har antibakteriellt ytbehandling - sicken diskusion - haha.

Haha - ne filtret förvaras luftigt efter bruk och vid hemkomst sköljs det från sugsidan utåt och torkas extremt noga.

Har ett filter använts i extremt kontaminerat vatten som toagrops historian dumpas det 4ever.

Samma vid normalt större filter/kol användning - man kokar vattnet innan det åker i så det inte sker tillväxt i det.

Kallkälla så här på rak arm. se denna länk http://www.sgu.se/sgu/sv/produkter-tjanster/kart-tjanst_start.htm välj sedan källor i menyn till höger.

Bra tips. Jag hittade först bara detaljuppgifter om en kallkälla när jag öppnade kartfunktionen med området Södertörn.
Men efter en stund så kom jag på att klicka på i i topplisten och sedan klicka på aktuell källa i kartan.

Koordinaterna N och E tror jag är SWEREF99TM nån som vet?

Thure

Bra tips. Jag hittade först bara detaljuppgifter om en kallkälla när jag öppnade kartfunktionen med området Södertörn.
Men efter en stund så kom jag på att klicka på i i topplisten och sedan klicka på aktuell källa i kartan.

Koordinaterna N och E tror jag är SWEREF99TM nån som vet?

Thure

Ser ut att vara så.

Det förefaller vara troll och sk-t i mer än råvattnet!

Vådligt få kokar sitt råvatten. Vi gjorde så i Mellanöstern och CentralAmerica. Men så slapp vi magproblem av den orsaken oxså.

Skälet till att FM inte längre rekommenderar ölburksfilter är att det växer bakterier i dem efter det att man byggt dem. Sk stråfilter har precis samma svaghet.

Enklaste filtret är gräv en vattengrop 1-1,5 m från vattendraget, grovfiltera med melittapåse, kör genom keramiskt filter alternativt med silverjodid, (koka) då är du på den säkra sidan.
Kontaminera inte dina kärl och slangar! ---Streck

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jamo Dricka vatten från Mälaren? Friluftsmat 10
benny_bennytall.nu Dricka vatten i naturen? Friluftsmat 1
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Bulingen Gott att dricka? Friluftsmat 16
Livetiskuggan Lägga potatis i kokande vatten Friluftsmat 7
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
Fjorr Kyla ned kokt vatten. Friluftsmat 4
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
labbman Köp i affär och tillsätt bara varmt vatten... Friluftsmat 19
Iggle konservera/lagra vatten? Friluftsmat 82
Purre84 Vatten, behövs rening? Friluftsmat 2
Öhrnell Metamat - gourmet på 4 dl kokhett vatten? Friluftsmat 13
Damberg Ziplock som tål kokande vatten? Friluftsmat 22
avslutad120523 Bevara vatten - hur länge ? Friluftsmat 9
micke112 Vatten Friluftsmat 8
jonny69 rena vatten Friluftsmat 31
hallonraden vatten och tillsatser Friluftsmat 6
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
Oootro Koka vatten = Säkert vatten? Friluftsmat 13
nenonen Rena vatten? Friluftsmat 10
Wolf25 Vad simmade i mitt vatten? Friluftsmat 13
ballmtbk_22 VATTEN på låglandstur? Friluftsmat 9
Staffan Andersson Vatten? Friluftsmat 24
sma Vatten, bäst före? Friluftsmat 2
Sportbil Idiotfråga om vatten Friluftsmat 46
realout friskt vatten i asien? Friluftsmat 1
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
1145 Matlagning med bräckt vatten? Friluftsmat 4
Att rena vatten från bakterier??? Friluftsmat 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg