Drevbyte

Har precis bytt bakdrevet på min MTB/Citybike. Utslitet nu efter några år..
I vilket fall som helst kan jag inte få växlarna att fungera ordentligt. När jag vill ha högsta växeln i, hoppar kedjan (också ny) liksom över. Hackar till som om den var på väg ner en växel, men inte kommer ditt. Några tips?
Har justerat ut den så långt det går. Det medför i sin tur att jag inte kan få i lägsta växeln. Oerhört irriterande. Inte för att jag någonsin använder den, men ändå. Samma utväxling som tidigare, o.s.v.

--
Mange

"If a man stands in the middle of the forest speaking and there is no woman
around to hear him....Is he still wrong?"

lagar sig självt

Det där hände mig också när jag bytte bakdrev - på cykelaffären sa de att det var fel kedja till drevet, men innan jag hade orkat skaffa ny kedja så hade det rättat till sig av sig självt (ovanligt ofta funkar den strategin tycker jag...).

Mia

Man ska alltid...

...byta kedja och kassett samtidigt om det är slitet, annars uppstår såna här saker. Att det lagar sig självt är en sanning med modifikation. Det är snarare så att du sliter ut din nya kassett i ett huj och därför börjar det funka bättre när kedjan gjort sig plats i dreven. Så vill du att det ska funka bra, byt kedja och be en bön om att dina framdrev inte behöver bytas de också. ;)

Oops!

Man ska inte vara så snabb alla gånger. Missade att du hade bytt kedja. :) Då återstår som sagt att kolla att kedja och drev är kompatibla med varandra samt att kedjan är lagom lång. Har du köpt grejorna på samma ställe borde ju säljaren tala om huruvida det funkar tillsammans eller inte, så jag utesluter?! det. Kedjan ska kapas enl. följande. Lägg på kedjan på största drevet fram och största bak, utan att trä den genom bakväxeln. Kolla längden, lägg till 2 länkar och kapa sen av den.
Funkar det sen inte i alla fall så skulle jag nog be en cykelmek titta på det.

Lycka till!
//TH

Många förklaringar kan vara rätt

Följ instruktionerna för bakväxeln när du justerar den. Är det en Shimanoväxel? Kolla också tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=13428#post54768 med flera tidigaretrådar för tips om bakväxel inställning. Har du satt på likadan bakkassett nu som tidigare? Olika modeller kan sitta olika i sidled och det kan också vara olika långt mellan kugghjulen på olika märken. Sannolikt så går det dock att få att fungera bra med rätt justering av bakväxel och växelvajerspänning. Hur många kugghjul sitter det på kassetten?

Lycka till Thure

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg