En kamera behöver väl inte kosta 100000:-? För det får man ju ett begagnat mamiya afd-system med digitalt bakstycke om man vill, knappast nödvändigt. Jag dokumenterade det mesta av min svalbardsvistelse (jag var där under vintern också, då är det kallare än grönland på sommaren) med en D80 och en Hasselblad 500C/M, båda systemen tillsammans gick på under 25... Hasselbladarn med en enkel sekonicmätare funkade suveränt i temperaturer ner till -42 och gav helt lysande resultat. Kanadensiska motsvarigheten till sirius använder väl fortfarande FM3a som ett sidospår? Motsvarande kameror finns för en spottstyver. Om trådstartaren ämnar att göra det under sommarhalvåret (som jag antar...) så lär ju inga kameraobjektiv behöva avfettas, och egentligen inga anpassningar av kamerahus heller. Pentax hade väl någon mellanmodell med väldigt bra vädertätning som kom ut för något år sen?
En begagnad 5D med ett par separata acc-packar kommer man riktigt långt med. Eller varför inte bara en mellanformatare (mamiya 7ii + 80 och 43 hade jag tagit) och 20 rullar film? Har räckt till ett antal fotoböcker genom historien så det lär ju funka där med. Lithiumbatterier kommer räcka hela resan och lite till om man vill.
Det jag hade varit mest orolig för är min bristande glaciärerfarenhet, och då har jag ändå gått ett par brekurser i norge och på svalbard. DNT har haft brekurser tidigare, och är allmänt bäst att ha att göra med, så hör med dem, de lär ha svar i såna frågor.
En begagnad 5D med ett par separata acc-packar kommer man riktigt långt med. Eller varför inte bara en mellanformatare (mamiya 7ii + 80 och 43 hade jag tagit) och 20 rullar film? Har räckt till ett antal fotoböcker genom historien så det lär ju funka där med. Lithiumbatterier kommer räcka hela resan och lite till om man vill.
Det jag hade varit mest orolig för är min bristande glaciärerfarenhet, och då har jag ändå gått ett par brekurser i norge och på svalbard. DNT har haft brekurser tidigare, och är allmänt bäst att ha att göra med, så hör med dem, de lär ha svar i såna frågor.