Domningar i benen???

Mezzner; sa:
Hihi, efter att ha provat 12-15 kajaker har man säkert blivit bättre tränad än vid första proverna...

Om man inte sitter väldigt trångt så påverkas ju rumpa och ben bara av sits och fotstöd. En gissning är att fotstödets justering eller möjligen utformning har lika stor betydelse i det här fallet som sitsen.

Well, det där med träning var ju din "hypotes/sanning"... :)

Min kompis provade i princip bara skeddakajaker - samma koncept av fotstöd (kan säkert stämma annars). Min bild är det handlar interaktivitet mellan säten och ändalykten!

Det kan säkert finnas flera olika medicinska orsaker till att benen somnar. Men det tycks vara vanligt i början när man är ovan. Jag känner ofta av det vid de första turerna efter ett längre uppehåll.
Sittställningen i en kajak är ganska ovan för de flesta av oss. Det är sällan som vi sitter med rak rygg och benen nästan rakt fram i andra sammanhang. Min erfarenhet är att det brukar gå över efter ett par turer men att det går att underlätta genom att strecha benmusklerna bl.a. genom att sitta med rak rygg och benen rakt fram en stund då och då när du gör annat. En bit liggunderlag i sitsen kan också hjälpa (den tar jag sedan bort så snart jag kan då jag tycker att den förhindrar vridningen i en effektivare paddling). Ytterligare en sak som kan hjälpa är att se till att du har fotstöd som gör att du kan trycka ifrån ordentligt och använda benen vid paddling.

Eller ... om du står ut med att prova 12 - 15 kajaker så har du förmodligen kommit över besvären :)

Min huvudhypotes är att man får obehag av alla ensidiga belastningar tills kroppen vant sig.

Cyklade lite nyligen och fick ont i rumpan (el. närliggande).

Det berodde inte på sadeln, och inte på att kondis eller muskler är si eller så dåliga. Det beror på "ovana". Har tyvärr ingen schysst föklaring eller teori om vad som händer - men nåt i kroppen gör att man blir tåligare när man vänjer sig vid specifika påfrestningar. Till viss del handlar det bara om mjölksyralogistik kan jag tänka mig.

Skostorleken...

Om man har stora fötter så kan det hjälpa att byta skor. I en stor kajak kan jag lätt köra med sanadler eller t.o.m komma åt att ta av dojorna i kajaken. Är kajaken däremot trång så måste jag köra med våtskor för att få vettig vinkel för fötterna.

P.S. Vissa bryr sig mindre om fotont än mig, kolla knölarna på en freestyle-paddlares fötter..

Sittdyna med hål..

En variant som kanske kan vara värt att prova är att ta en bit liggunderlag och klippa ut hål för "sittbenen". Alltså två runda hål, ca 5 cm diameter, ungefär 10-15 cm ifrån varandra mitt i sitsen. Om du sitter ner på ett hårt underlag brukar det gå bra att känna sig fram ungefär var det klämmer..
Vissa båtar har en sådan sits så har möjlighet att prova så kan du se hur det funkar.

Annars är det nog de andra tipsen som gäller; sittställningen, jobba mer med benen osv. Tyvärr inga patentlösningar utan man får testa sig fram.

Tycker det är rätt vanligt att man får domningar (eller bara ont som f-n..) när man är ny, eller i början av säsongen - men att det brukar nästan alltid gå att rätta till..

/ Ulf

Kanske var så att det var en trång kajak för den var inte så lätt att komma ner i som jag trodde att det skulle vara..Sen så kanske det inte gör saken bättre av att man inte blev ett stretch fenomen...

Kom in väldigt mkt svar på kort tid , det tackar jag för och satsar mot en fin vår och sommar säsong..

[Ändrat av niklas104 2007-01-10 kl 15:03]

Övning!

Hej!
Jag kan ingenting om kanoter och liknande men den domningen du beskriver är ett vanligt fenomen och skulle kunna komma från ryggen (när du sitter i böjning - flexion på fackspråk) Du skulle kunna testa att göra en övning som kan motverka en längre problematik.

När du får dessa symtom skulle du kunna testa:
1)ligg på mage
2)händerna på golvet i axelhöjd
3)sedan sträcker du på armarna maximalt så ryggen sträcks bakåt.
4)håll där en kort stund och gå sedan ner i ursprungsposition.
5)upprepa 10 ggr.
6) Bättre? Sämre? Blir det sämre lägger du självklart av men blir det bättre - KALAS!

Hjälper detta skulle du kunna göra denna övning innan du sätter dig i kanoten - kanske du slitter symtomen helt!

Lycka till!!

Kan inte hålla med om trånghet som orsak. Jag fick själv en hel del domningar när jag var ung och vig i en bred nybörjarkajak.

Idag paddlar (överviktiga) jag en trång modern kajak och kan paddla i timmar utan minsta antydan til domning.

Tror mer på taskigt formad sits eller nån nerv som kommer i klämm.

Tryck på ischiasnerven?

När jag började paddla domnade mina ben också och jag var tvungen att sträcka på mig var 20:e minut. Jag paddlade en Prijon med bred sits. Problemet är att sitsens framkant sticker upp och trycker svagt på undersidan av låret. Inte så mycket att trycket känns när man paddlar, men tydligen är det tillräckligt för att trycket på ischiasnerven ska orsaka domning.
Jag ville inte tälja i sitsen innan jag visste säkert vad problemet var utan började med att skära bort framkanten på gummidynan. Sedan lade jag en Thermarest-sittdyna i sätet ovanpå gummidynan för att komma upp ovanför sitsens framkant och efter det domnade inte benen mer.

Jag tror du får prova dig fram med att modifera sitsen för att komma på var det trycker på dina nerver.

barret; sa:
Kan inte hålla med om trånghet som orsak. Jag fick själv en hel del domningar när jag var ung och vig i en bred nybörjarkajak.

Idag paddlar (överviktiga) jag en trång modern kajak och kan paddla i timmar utan minsta antydan til domning.

Tror mer på taskigt formad sits eller nån nerv som kommer i klämm.
Trånga sitsar finns, liksom trånga slalompjäxor. Olika sitsbredder förekommer för vi har olika bredd på baken. En för stor sits brukar ge ont i fläsket kring sittknölarna.
Att få domningar efter 15 minuter är väldigt snabbt. Uppstår domningar så snabbt håller jag det ej för troligt att de kommer försvinna ju längre säsongen lider. Det är sannolikt problem med blodcirkulationen.
Visst kan sitskanten strypa blodtillförseln. Eventuellt går det att avhjälpa genom att höja benvinkeln.

Tryck på ischiasnerven brukar ge värk och inte domningar.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg