Joakim Ambrosson; sa:
Om man ska få med så många fina bergsmassiv som möjligt och även några fina sjöar, vilken rutt rekommenderas?
Skulle gärna vilja se Drei Zinnen (Tre Cime di lavavedo), Antelao, Pelmo, Marmolada..
Har 7 dagar på mig och vid inte alltför jobbig terräng knallar jag 2-3 mil per dag.
Tälta gör jag gärna om man får? Hur ser perioden i början av juni ut? Jag har en längre period att dra iväg då, annars bara 7 dagar i augusti.
Med jätteförhoppningar om förslag!
// Jocke
De flesta leder i Dolomiterna, eller det mesta som
överhuvudtaget går att gå, är i regionala naturparker,
och sådana är strängare reglerade än nationalparker.
Tältning är som regel förbjudet; dessutom är Dolomiterna inte ett dugg tältvänliga eftersom
vattnet ofta inte går i dagen ovan trädgränsen.
Jag vet inte hur snöläget är iår - i väst
och i Pyreneerna är det fattigt med snö - men allmänt
så är början av juni tämligen värdelös för vandring.
Skulle själv knappast gå före midsommar. Stugorna öppnar
vid lite olika tider, oftast i slutet av juni, eller 1/7, men många har öppna vinterutrymmen.
Augusti är det MYCKET folk på väg
och stugorna är ofta överfulla. Bästa tiden
är första hälften av juli och första
hälften av september.
Ett bra riktmärke för att lägga upp en tur är
Falzaregopasset (ett vägpass) den naturliga övergången
mellan öst och väst, och ett bra ställe att knyta ihop
dessa områden. Pelmo ligger som sagt vid Alta Via 1.
Samma Alta Via gger också intrycksfull vandring utmed Civettas kilometerhöga västvägg.
Drei Zinnen ligger nära Sexten, och jag kan tänka mig en tur som drar från Sexten dit, sedan västerut mot Seekofel och Fanes och Alta Via 1.
Antelao ligger SO eller OSO om Cortina, har gått förbi
från Auronzo mot Citta di Fiume vid Pelmo,
med korsning av väg, tyvärr.
Ett tips för vemsomhelst som går Alta Via 1.
Sträckan mellan Sennes och Fanes har på sluttampen en dödstråkig jeepväg mot Fanesstugan. Bäst
är att gå söderut från Seekofel-stugan, riktning Val Salata och Cortina och följa en omarkerad (men väl dragen) led västerut upp mot Fanes.
Med karta till hands är det ingen tvekan om vad jag avser.
Mer ska jag nog inte säga. Jag har inte varit i Dolomiterna på 15 år. Vill tälta och har inte haft
vidare tur med vädret.