Mina erfarenheter av vädret i Dolomiterna är klart sämre än de i Mont Blanc-trakten, men sådant kan bero på tillfälligheter, t ex årstid.
I reklamen står det att man följer "Alta Via ....", men inte vilken, och vad jag kans e är det inte något av de numrerade standardlederna som följs. Man verkar inte heller komma söder om Falzaregopasset. Vad som är trevligt med en sådan gruppvandring kan jag inte avgöra; jag tycker en naturlig första tur kan vara den lättaste, Alta Via 1, från Prageser Wildsee (Lago di Braies) fram till sista stugan före Monte Schiara (genom vilken det går en via ferrata). Eller man kunde gå till Vazzoler, vid Civettamassivet, en variant och tillbaka en annan.
Vill man inte gå så långt söder ut kan man börja i Sexten, ta sig upp mot Drei Zinnen och vidare till Seekofelhütte, därpå Alta Via 1 ner mot, säg, Città di Fiume vid Monte Pelmo.
Själv har jag inte varit i Dolomiterna sen 1992. Nästan allt är regionala naturparker med bivackförbud, dessutom finns ofta inget vatten.
Brenta, som är ett dolomitmassiv, men inte tillhör de geografiska Dolomiterna,
(fel sida av floden Etsch/Adige)
är kanske lättast att ta sig till och på många sätt häftigare, fasst kanske lite begränsat.