Dollarras..

NY, attans attans, gissa vem som ska dit i sommar? Frågan är om man ska växla till dolares nu eller om man ska ha is i magen och vänta? Ekonomi har aldrig varit något vidare intresse för mig, eftersom jag aldrig haft pengar att satsa.

Kameraprylar säger någon, elektronik säger jag. Kanske ett UL-tält och en fet vintersovsäck? Hur mycket får man ta med sig på planet utan att de tror man är nasare?

NY, attans attans, gissa vem som ska dit i sommar? Frågan är om man ska växla till dolares nu eller om man ska ha is i magen och vänta? Ekonomi har aldrig varit något vidare intresse för mig, eftersom jag aldrig haft pengar att satsa.

Kameraprylar säger någon, elektronik säger jag. Kanske ett UL-tält och en fet vintersovsäck? Hur mycket får man ta med sig på planet utan att de tror man är nasare?
Du blir nog mer lycklig av att slå till på dollar nu om du upplever dollarn billig och ta smällen om den råkar försvagas ytterligare 50 öre, än om du väntar med is i magen och dollarn börjar stärkas. Magen blir bara orolig över sådant som is i magen inför växelkursrörelser;-)

Du kan ju alltid fylla en koffert som båten får skeppa hem, om du ska ha mer än 25 kg.

Vid beställning brukar 30-35 procent pålägg på varans pris, när frakt, tull, moms räknats in stämma ganska bra.

Flera producenter har lagt ner titan i utbudet då råvarupriserna stigit så det blivit för dyrt och eftefrågan droppat. Men för en svensk som köper dollar känns det som gynnsamt läge. Har själv en titankamin på gång från USA :) Blir att avstå några utekvällar på stan och en del annat får bortprioriteras trots att dollarn är relativt billig nu, men det gör jag gärna och förhoppningsvis blir det en en-gång-i livet-investering. Slår hellre till nu och grämer mig lite om dollarn försvagas ytterligare, än riskerar att missa chansen.

För ca 7 år sedan stod dollarn på toppen av sin bubbla i 11 kronor. Halvering till idag. Börjar likna nivåerna från när jag var barn. Men skulle plötsligt idel positva rapporter komma in från USA att det inte blir så mycket med recession, och USA-räntan börjar stiga så räntediffen mot oss minskar, eller om marknaden handlar upp dollar för att de har förväntningar om stark amerikansk börsuppgång, eller andra mer eller mindre realistiska förväntningar.......Mer is i magen än till dagens nivåer har inte jag.

Den som gapar över mycket...är ett bra ordspråk att komma ihåg;)

Raskesven

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg