Dollarras..

... kan man väl kalla det när dollarn står under 6 spänn ;) Dock blev det ju inte lika bra fart i år då vissa fabrikanter verkar ha bestämt sig för att förhindra rabatter. Moontrail säger nu blankt nej, likaså CampSaver, Backcountry och Backcountrygear..

Småkul.. not.

// Jocke

... kan man väl kalla det när dollarn står under 6 spänn ;) Dock blev det ju inte lika bra fart i år då vissa fabrikanter verkar ha bestämt sig för att förhindra rabatter. Moontrail säger nu blankt nej, likaså CampSaver, Backcountry och Backcountrygear..

Småkul.. not.

// Jocke

Vad menar du med att de "säger nu blankt nej"? Kan man som Europe inte handla där längre? Eller är det bara vissa varor man inte längre får köpa?

Hur mycket fick du betala i tull och frakt och så?

Nu är jag inte mipert men jag svarar ändå. Här kan du läsa mer om att handla utomlands: http://www.fotosidan.se/cldoc/3761.htm

Att notera är att det inte är någon tull på digitalkameror, men 6,7% på t ex objektiv. Sen är det ju 25% moms på allt också. Frakt beror ju på lite vad det är men runt 50 dollar har jag betalat.

En sak att tänka på är att kolla vilka garantier som gäller. Jag har för mig att t ex Canon har världsgaranti på objektiv men inte på kamerahus. Om prisskillnaden är stor så kan det ju ändå vara värt det men det kan ju vara bra att veta vad som gäller i alla fall.

/D

Verklig kostnad

Hej

Jag funderar som ovanstående på att shoppa lite grejer från USA.
Pris och frakt har jag koll på, men vilka övriga kostader blir det?
Tull? Var betalas den i så fall, eller är det upp till mig att vara "ärlig"?

Någon som vill förklara det här för mig?

Det som tillkommer är tullavgift samt moms. Tullavgiften är olika procent beroende på vilken typ av vara det gäller.
Och avgiften+moms kommer så att säga som ett brev på posten;) Betalas när du hämtar ut varan. Ibland krävs det att du visar ett kortkvitto på vad du betalat för varan. Det händer vad jag förstår när det inte står ett värde på försändelsen(som det oftast gör).

NewYork om våren

Det finns ett mycket skojigare alternativ om du skall shoppa loss ordentligt. Flyg till NewYork kostar under 5000 Stockholm ARN till JFK inklusive avgifter och skatter. Nästa steg är att räkna på hur mycket prylar och leksaker som behövs för att det skall gå ihop. Den stora bonusen är att uppleva staden om våren, låter inte detta mycket bättre än näthandel?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg