Döv eller nedsatt hörsel?

Jo, det är väl lätt hänt att man glömmer detta. Då innebär det problem i alla fall. Fast å andra sidan inte problem med att situationen feltolkas och den hörselskadade tros vara dryg eller så.

Det är väl i alla fall en fördel. Jag vet ju själv när man inser att man blivit helt feltolkad och inte själv riktigt insett det förrän i efterhand. Det är en tråkig känsla och just risken för detta kan ju bli mindre genom att man är snabb med att tala om att man har problem med hörseln.

Jag är självklart inte experten, er efarenhet är ju stor och min i princip obefintlig! Men jag tycker själv att det är en bra sak om nån talar om att han hör dåligt: Jag kanske inte märkt nåt ännu i det läget, men det har antagligen den hörselskadade gjort...

Mezzner; sa:
Jag tror därför att det ofta kan vara bra om den som hör dåligt, tidigt - närmast preventivt - talar om att hörseln är nedsatt.

Det fungerar tyvärr inte så. 90% av de som får veta att de pratar med nån som hör dåligt börjar överartikulera och blir därmed SVÅRARE att uppfatta.

Det händer mig ofta att jag utan problem klarar de 5-10 första meningarna i en konversation, sen missar jag nåt och måste tala om att jag hör dåligt och att den jag talar med måste upprepa. Sen är det kört, jag fattar inte ett jota eftersom personen börjar tala onaturligt tydligt.

OK, jag förstår. Det är väl just det - man begriper ju inte hur man ska göra för att det ska funka bättre. Dessutom glömmer man som sagt bort detta så fort problemen inte är uppenbara...

Upplysningen kan ju i och för sig ses som ett sätt att minimera missförstånden, du vet det där med "dryg" osv.

Mezzner; sa:
Upplysningen kan ju i och för sig ses som ett sätt att minimera missförstånden, du vet det där med "dryg" osv.

Jovisst, men om jag t.ex. sitter och väntar på ett tåg och läser en tidning och en person som står bredvid frågar mig nåt så märker ju inte jag det, och uppenbarligen kan jag inte minska risken att uppfattas som dryg genom att tala om att jag är döv.

Eller om jag är ute och går och möter en massa folk, och nån säger nåt till mig. Jag kan ju inte gå och stirra på folks läppar hela tiden, och alltså är risken stor att jag inte märker att jag blir tilltalad.

Min dövhet

Hej,

själv är jag döv och teckenspråkig och har vandrat i flera år, både med hsk, döva och hörande kompisar, i svenska fjällen men har gått mestadels solo. Jag har även gått i grupp med hörande (dvs har full hörsel) och det har fungerat bra. I gruppvandring ber jag deltagare att ta med papper och penna så de kan kommunicera med mig. Själv tar jag ALLTID papper och penna. Det gör att de vågar ta initiativ med att själva plocka fram papper och penna och de skriver vad de tänker säga till mig....

Jag kan dock höra lite med hörapparater men ute i fjällen tar jag av dem och stoppar i en vattentät påse. Där njuter av jag åsynen av den vackra fjällnaturen och tittar på varenda rörelser därute. Om det blåser, så ser jag hur kvistarna i fjällbjörkar rör sig i vinden och hur mönstret ständigt ändras i dessa rörelser. Jag känner också hur vinden träffar mig och hur jag rör mig på marken...Varje steg känns något...

När jag ser en fågel flyga runt, betraktar jag dess färger, vingar och hur den flyger vackert i himmeln. Sätter jag upp tältet vid en bäck eller en jokk, tittar jag på hur vatten strömmar och stöter på stenar, och hur de valsar i s-formade bäckar eller jokkar. När jag är törstig står jag nära bäcken för att insupa olika intryck - lukt - från marken och vatten från bäcken...Jag tar fram kåsan och gräver in den i vatten, fyller upp och dricker...Tänker på hur det känns att dricka vatten direkt från bäck - jämfört med att dricka från kran i sitt hem.

Under vandringen i dalen brukar jag uppleva det hela visuella intrycket, hur berg och dess toppar formar och hur de smälter in i miljön. Hur stenar är placerade och allting har skett slumpvis - ingenting är planerat eller skapat av människan. När jag vandrar, då är jag helt fokuserad på synintrycket.....Tänk på alla färger i olika nyanser - tex grönfärg, det är aldrig detsamma i fjällen, ständigt olika nyanser vart man än går...

Mina erfarenheter med hörande är att de är väldigt fixerade vid hörseln. De glömmer ofta synintrycket - de kan se att något är vackert men förutsätter att de kan även höra det...I era inlägg har ni bara pratat om vad ni inte hör - inte om seendets natur och övriga sinnen. Ni har fem sinnen - en (hörseln) av dem fungerar inte så bra, då har ni 4 sinnen att uppleva med...

När man pratar med någon person, skall man tala om att man hör dåligt, är hörselskadad eller döv och samtidigt visar hur kommunikationen ska gå till. Tyvärr fungerar det inte på alla människor och beror inte på er - många gånger handlar det om bristande sunt förnuft hos människor trots man har gett dem information på hur kommunikationen ska fungera.

Flera gånger har det hänt att folk blir osäkert när de märker att jag är döv - då brukar jag le och ha ögonkontakt och kanske ibland - om jag känner för det - ta fram papper och penna. Det beror på situationen....

Det är oförskämt att ni ska anpassa efter hörande! De hör fullt och ska därför ta hänsyn till er... Inte tvärtom!! Ni blir snabbt trötta efter en stund avläsning eftersom det uppstår många tomma luckor i konversationen och hjärnan överanstränger för att kunna förstå den andra personen. Till slut blir hjärnan överbelastad även om man är duktig...

Att läsa på läppar är närmast en omöjlig uppgift - det finns tusentals läppar och varenda en är unik! Håller med er, det är oerhört irriterande att folk börjar överartikulera och då brukar jag säga till och ibland fortsätter de ändå trots påpekande - då ser jag till att avsluta konversationen försiktigt för att det slösar min tid och tröttnar ut mig snabbt när jag ska behöva stå ut med folk som inte tar hänsyn eller hjälper till i kommunikationen. Både mottagare och sändare har lika ansvar för att kommunikationen ska fungera.

En annan sak, många människor, pratar verkligen dåligt - de antingen mumlar, slutar mitt i meningen, eller avrunda meningen med att sänka rösten... Ja massa saker...Ibland är meningar som de pratar, osammanhängande eller otydliga. Eller pratar mycket men innehållöst. Jag har varit med om folk som pratar för sig själva!:)

Jag är social så jag träffar ändå folk och får möjlighet att prata med dem (papper och penna) men ibland fungerar det inte och det är bara att acceptera. Jag har varit med om många trevliga situationer trots min dövhet. Det finns också positiva med dövhet/hsk. Resan till och från fjällen tex på tåg brukar jag tala om för konduktören att jag är döv och om det skulle uppstå förseningar eller kris, då får denne komma till mig och tala om hur jag ska göra. Jag brukar ha lite koll på tidtabellen och se om tåget kommer fram i tid.

Jonas

Helt riktigt har vi fler sinnen än hörseln, och tur är väl det. Att de andra förstärks är ju helt naturligt. Jag känner så väl igen din beskrivning av det visionella och njuter till fullo av det när jag är ute själv. Något som de flesta hörande missar en aning. De (inte alla) vill gärna prata under vandringen eller vad det nu gäller för aktivitet. Och då försvinner den här biten när man ska koncentrera sig på kommunikationen. Har hörande kompisar som när man varit ute tillsammans gått och pratat och hållt på att trampa på en orm. De har inte sett något förrän jag själv pekat. En annan kamrat missade en hjord på tjugo hjortar som stod stilla i skogen intill stigen vi gick på osv.

/g

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg