Dörrarna i Lunndörrfjällen

Det är nog ont om folk överlag där, om man inte är i Lunndörrn.

Förövrigt så var besöket vid gruvhålet i den dörren en synnerligt luftig tur för en icke alpinist. Men de som bröt malm där rädes nog varken arbete eller annat.

Då får vi hoppas att Majjen inte ger "Frippes fall" en ny betydelse...

vålådalen

trevligt logi hos britta och hugo i östra vålådalen,granne bosse kristiansson
på naturum finns ola som vet det mesta om folk och natur i vålådalen
vindskydd i bäverkroken, grönvallen, issjödalen, lunndörren...
sevärt: issjödalen, pyramiderna, kyrkstenen, nulltjärnarna, skolruinen i nyhem, gruvhålet och stengrunden i lunndörrspasset, björngrottan vid tväråkåtorna, hjulåsgraven, grönan,
har hasat omkring i området sedan 1985
bra att ha skogen nära om det skulle bli plötsligt busväder

litteratur: STF Fjällturer Jämtland publ nr 1200 från 1953 fjäll och vatten har inte ändrats så mycket

till fjälls i västra jämtland av torsten boberg och gösta ohlander. bonniers 1936 "...jag vet icke vilka som kan göra anspråk på större sakkunnighet än de." tyckte glokar well

bo kristiansson vålådalens naturreservat natur och kultur 1990
vildmark lt 1987

undviker storulvån och v vålådalen pga kassaapparater=kommersialisering av naturupplevelser

Efter att på nytt ha läst igenom denna tråd vill jag tacka för alla upplysningar och tips.

Såg att jag inte svarat på Staffans fråga om när:

Vi åker upp den 3 april och börjar alltså själva turen i Storulvån den 4. Hemresa från Undersåker den 9.

HåkanF

En ridtur

Själv har jag färdats på hästrygg genom lunndörren en sensommar. Väldans vackert tycker jag det var "nere" i Isjödalen. En kontrast till allt det steniga:)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Stugor i Lunndörrfjällen Turskidåkning 2

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg