Jag tycker frågan egentligen är betydligt större än vad det framkommit.
Jag tycker att det egentligen handlar om rätten till att bestämma över sin egen mark.
KOMMENTAR: Se slutkommentar.
Får jag göra vad jag vill på min mark?
SVAR: NEJ
Får andra göra vad de vill på min mark?
SVAR: NEJ
Får andra bedriva verksamhet som genererar pengar genom att använda min mark pga ett löfte som kom till för urminnes tiders sedan?
SVAR: JA, Gæller æven utvinnande av andra naturresurser såsom fisk, svamp och væxter.
Har jag inte rätt till ersättning om min mark blir skadad pga andras ingrepp på min mark?
SVAR: Jo, till viss del.
Ska verkligen privatpersoner stå med mark åt privata renägares djur utan några villkor?
MOTFRÅGA: Ska inte privatpersoner få ægna sig åt rennæring som de gjort i alla tider?
Ifall ren näringen i detta fall går med vint med eller utan hjälp från staten spelar mindre roll.
KOMMENTAR: Det ær emot nuvarande regerings allmænna instællning till næringsliv att ge bidrag till føretag som inte går mer vinst.
Jag tycker inte att någon ska få släppa sina djur på andras mark utan att det är uppgjort vad ersättningen ska bli vid skador. Oavsett om det har pågått sedan urminnes tider.
Likaså om det är en orienteringstävling så ska skadorna ersättas utan diskussion.
Om jag skulle ha mark och kanske vilja plantera skog där, skulle jag då inte få ersättning för de skador som uppstår om grannens kor smiter in på min mark?
SVAR: Som du sagt ja, men det ær ett annat æmne.
Där skulle det inte ens bli någon diskussion, självklart skulle jag få ersättning.
Men om grannen hade varit en renägare då hade det varit hans fulla rätt.....
Om jag vore en av dessa markägare skulle jag göra vad jag ville på min mark, inhängnad, skotertävlingar, offroadbana, häst safari, djurpark osv Allt detta samtidigt som renarnas vinterbete pågår.
Skulle då man bli förbjuden att vistas på sin egen mark?
SVAR: Det finns lagar som reglerar vad du får gøra på egen mark. Terrængkørningslagen ær en av dem. Tillstånd och byggnadslov fodras. Du skulle inte førbjudas att vistas på egen mark.
Om vi nu subventionerar rennäringen kan staten köpa mark där deras renar får gå och beta utan att det drabbar privatpersoners egendomar.
KOMMENTAR: Ær inte renægare privatpersoner?
Samerna är ett kulturarv som vi måste se till att ha kvar i detta land men det får INTE ske på bekostnad av privatpersoners rättigheter.