Dödsstöten för rennäringen

Svår fråga det här. Men, låt oss börja med ordet näring, Rennäring. Ordet näring, förknippar ju de flesta av oss med något som ska generera ett överskott nog att försörja näringsägaren och eventuella anställda. De siffror jag har sett, bl.a. från statliga utredningar varierar men ger vid hand att varje krona i intäkt från Rennäringen har kostat 4-6 kronor i skattesubventioner. Personligen anser jag att vi ska fortsätta att subventionera Rennäringen men, vi borde kanske se den som något annat än vad den är i dag, omdefiniera den helt enkelt. I sin nuvarande form är den ju uppenbarligen dödsdömd.

När vi med skattemedel så kraftigt subventionerar en företeelse anser jag att man också bör se på den med helt nya friska ögon. Är det vettigt att subventionera en näring som inte bär sig, som ändå innebär att i i dag har fler renar på mycket länge, en näring som innefattar fyrhjulingar, barmarkskörning med skoter, helikoptrar i känslig fjällnatur?

En tankelek. OM man i stället låter rovdjuren återetablera sig i livskraftiga stammar i hela renbeteslandet (runt 40% av landets totala yta?) och ser en mindre renstam som ett vilt bland andra, inget tamdjur alltså, vad skulle det kunna ge för effekter? Om varg, järv och lo tilläts växa till större stammar och så infördes licensjakt på såväl dessa som på ren (nu ett vilt inget tamdjur), skulle inte intäkterna från den turistnäringen med stora inslag av Jakt & Fiske mycket väl kunna överstiga intäkterna från dagens sätt att bedriva Rennäring? Och dessutom ge fler arbetstillfällen i och med att, vad jag förstår, det enbart är ett fåtal av det totala antalet Samer som äger renar i någon större utsträckning.

En tankelek och min åsikt är alltså inte subventionerna ska upphöra. Däremot kanske Samerna borde omdefiniera innehållet i begreppet rennäring eftersom den i sin nuvarande form uppenbarligen är behäftad med problem av såväl ekonomisk som ekologisk natur.

vem har rätt

Jag tycker frågan egentligen är betydligt större än vad det framkommit.

Jag tycker att det egentligen handlar om rätten till att bestämma över sin egen mark.

Får jag göra vad jag vill på min mark?
Får andra göra vad de vill på min mark?
Får andra bedriva verksamhet som genererar pengar genom att använda min mark pga ett löfte som kom till för urminnes tiders sedan?
Har jag inte rätt till ersättning om min mark blir skadad pga andras ingrepp på min mark?
Ska verkligen privatpersoner stå med mark åt privata renägares djur utan några villkor?

Ifall ren näringen i detta fall går med vint med eller utan hjälp från staten spelar mindre roll.

Jag tycker inte att någon ska få släppa sina djur på andras mark utan att det är uppgjort vad ersättningen ska bli vid skador. Oavsett om det har pågått sedan urminnes tider.
Likaså om det är en orienteringstävling så ska skadorna ersättas utan diskussion.

Om jag skulle ha mark och kanske vilja plantera skog där, skulle jag då inte få ersättning för de skador som uppstår om grannens kor smiter in på min mark?
Där skulle det inte ens bli någon diskussion, självklart skulle jag få ersättning.

Men om grannen hade varit en renägare då hade det varit hans fulla rätt.....

Om jag vore en av dessa markägare skulle jag göra vad jag ville på min mark, inhängnad, skotertävlingar, offroadbana, häst safari, djurpark osv Allt detta samtidigt som renarnas vinterbete pågår.
Skulle då man bli förbjuden att vistas på sin egen mark?

Om vi nu subventionerar rennäringen kan staten köpa mark där deras renar får gå och beta utan att det drabbar privatpersoners egendomar.

Samerna är ett kulturarv som vi måste se till att ha kvar i detta land men det får INTE ske på bekostnad av privatpersoners rättigheter.

Samerna är ett kulturarv som vi måste se till att ha kvar i detta land men det får INTE ske på bekostnad av privatpersoners rättigheter.

Är det inte just det som HD nu slagit fast? Att Samerna förvaltar ett kulturarv som faktiskt får ske på bekostnad av privatpersoners rättigheter.

Jag ska inte säga att jag är insatt i frågan för det är jag absolut inte.
Att tvisten överhuvudtaget uppkommit är vad jag har förstått pga samernas särställning som ursprungsbefolkning och de lagstadgade rättigheter som detta innebär.

Ser man det rent ekonomiskt så är rijas inlägg väldigt klokt men det faller på att man berövar ursprungsbefolkningen på deras rättigheter. Samma sak gäller zzeezz inlägg. Grannen med kor är inte ursprungsbefolkning och saknar de rättigheter som ursprungsbefolkningen har.

Ser man det däremot ur en ursprungsbefolknings synvinkel så har den mark som nu någon privatperson "äger" under alla tider varit allmän egendom, fri att använda för alla. Sedan kom kyrkan och andra aktörer och flyttade in och började påstå att de ägde marken. Det måste kännas väldigt provocerande för samerna.

Men jag håller med rija om att en "näring" som enbart finns till för att bevara kulturarvet även borde ses på med dessa ögon. Det finns ingen anledning att effektivisera eller industrialisera processen. Bättre med mindre skala och mer tradition och kultur. Skoterkörning och långtradartransporter bevaras väldigt väl även utan statligt understöd.

Ett kulturarv... helikoptrar, fyrhjulingar och skotrar - samt hundratusentals renar, ägda av ett fåtal stora samesläkter som ligger i konflikter med "småsamer".

...förövrigt bedrevs inte storskalig rennäring i Sverige före Gustav Vasa beordrade detta.

Kultur. Tjenare.

Förövrigt har den germanska stammen funnits i Sverige i tusentals år - hur lång tid krävs för att den kulturen skall räknas..?

Nu har samerna vunnit målet. Hoppas att de återgår till traditionell renskötsel och bedriver den på samma sätt som de har gjort i hundratals år. Stordrift av renuppfödning har inget med kultur att göra.

Jag betalar gärna skatt för att bekosta traditionell renskötsel av samma anledning som jag vill vara med att bekosta slåtterängar som sköts på traditionellt sätt.

Jag tror att det handlar mer om vem som var här först än hur länge de varit här

Mmm, ibland kan jag få känslan av att de germanska stammarna plötsligt "uppstod" för två tusen år sedan...

Sen är det ju, om nu dagens samiska kultur är den samma som för 6 000 år sedan, lite märkligt att andra kulturer totalt saknar existensberättigande utifrån denna. Märkligheten blir ju oändligt mycket större när de förtryckta dessutom skall betala sina förtryckares arbetsredskap.

undrar om jag ska köpa fiskekort i sommar...

Mmm, ibland kan jag få känslan av att de germanska stammarna plötsligt "uppstod" för två tusen år sedan...

Sen är det ju, om nu dagens samiska kultur är den samma som för 6 000 år sedan, lite märkligt att andra kulturer totalt saknar existensberättigande utifrån denna. Märkligheten blir ju oändligt mycket större när de förtryckta dessutom skall betala sina förtryckares arbetsredskap.

undrar om jag ska köpa fiskekort i sommar...

"Germanska stammar" som du kallar det finns knappast som folkslag med ett kulturarv värt att bevara. Vad skulle det vara för stammar och vilket kulturarv måste de stöttas för att få möjlighet att bevara?

Lönsamheten i renskötseln

fanns i varje fall inte på 90-talet se http://www.regeringen.se/content/1/c4/38/87/126fa93a.pdf

där kalkylerar författarna att rennäringen kostade skattebetalarna ca 200 miljoner kronor årligen och att för varje krona som rennäringen genererade bidrogs det allmänna med storleksordningen 6 kronor.

Idag är priserna på renkött betydligt högre och kanske är förhållandet mellan bidrag och inkomst till renägarna annorlunda?

Skall man bedriva renskötsel i hägn med utfodring i stället? Borde kunna göras mera kostnadseffektivt?

Vildrensstam med betalande jägare och samerna som turismentreprenörer som komplement?

Jag menar att det finns stora värden i att bibehålla och utveckla en samisk tradition i Sverige och Norden. Renskötseln kan förhoppningsvis vara en del av samernas tradition och kultur även i framtiden. Värt att satsa skattekronor på tycker jag.

Thure

"Germanska stammar" som du kallar det finns knappast som folkslag med ett kulturarv värt att bevara. Vad skulle det vara för stammar och vilket kulturarv måste de stöttas för att få möjlighet att bevara?

"Germanska stammar" låter väl lite som något hämtat ur Tacitus. Dock så är det ju också så att bilden av norrlands forntid ofta beskrivs på ett väldigt förenklat och gammeldags sätt. Innan etableringen av arkeologiska institutionen vid Umeå Universitet under mitten av 70-talet ansågs ju norrland generellt som ett relativt kulturfattigt och primitivt område. Nyare forskning har ju dock visat på kontinuitet i närmare 8-9000 år och snarare en multikulturell påverkan i såväl syd-nordlig riktning, som väst-ostlig. Någonstans under tidsperioden har den samiska kulturen uppkommit och har under något tusental år uppvisat kontinuitet på nordkalotten. Det blir dock lite vanskligt när man börjar tala om "vem som var först"; till skillnad från t ex nordamerika där man i princip kan sätta årtal på när kolonisationen startat, så går det inte med norrland eftersom området varit kontinuerligt befolkat och mottagit kulturella influenser under tusentals år. Den tornedalsfinska kulturen är ju t ex ett exempel på ytterligare kulturtraditioner som har en mer än tusenårig kontinuitet i Norrland. Den här intervjun med den gamle arkeologiprofessorn Evert Baudou är rätt intressant i sammanhanget:

http://www.nordicacademicpress.com/o.o.i.s?id=43&vid=446

Jag håller nog i stort med Thure i frågan. Det finns ett värde i att bevara samiska kulturtraditioner och i det ingår renskötsel som en central del. Renskötsel har ju också till viss del haft påverkan på fjällkulturmiljön (avbetning). Den samiska kulturen har en lång tradition på nordkalotten men jag tycker samtidigt att man bör kunna minska friktion mellan t ex renägare och markägare; man bör dessutom ha i åtanke att många markägare är samer själva, men inte renägare. Det handlar främst om en ekonomisk konflikt och där kan jag ju tycka att man borde kunna minska friktionen med ett smidigt ersättningssystem för t ex renbetesskador.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg