Obestridbara fakta???
Hmmm. Nu kan jag ju inget om franskt säkerhetstänkande, men jag kan inte låta bli att notera ett och annat.
Vare sig det står 1-0 till Frankrike eller Sverige, så kommer inte en händelse att vara tillräckligt för att dra några slutsatser om det.
Jag anar att skulle man ta en liknande fråga, typ antalet omkomna fransmän i svenska alpinkurser och jämföra det med antalet omkomna fransmän i franska alpinkurser, så blir resultatet rätt förödande för det franska systemet.
De som kan mer får gärna ge lite fakta att ta på. Min gissning från andras inlägg är följande:
- svenskt säkerhetstänkande beträffande hur saker skall göras (kommandon, knopar etc) är "tyskt" strukturerat och minskar riskerna mer än det franska (framför allt för nybörjare).
- franskt guidesystem (som bygger på bergsguider med lång utbildning) är betydligt säkrare än det svenska där vem som helst kan kalla sig guide (dock ej bergsguide). Eventuella språksvårigheter och/eller guider som tycker att klienterna måste begripa något själva, kan snabbt förskjuta fördelen med det franska guidesystemet till en nackdel för svenskar som förväntar sig att allt är minutiöst avriskifierat.