Håller med Mattias att det till viss del handlar om ekonomi. Det blir en dålig timlön om man skall försäkra sig om att varje kund kan ge sig ut med säkerheten i behåll. På Kajak och Fritid i Lidköping försöker vi alltid ge en kort paddlings- och säkerhetsinstruktion till nybörjare. Helst ser vi att de deltar i någon av våra nybörjarturer men många vill ut på egen hand direkt. Likaså försöker vi alltid förse varje sällskap med pump och ensampaddlarna med flottör. Med andra ord känner vi oss relativt trygga i att vi tar vårt ansvar i säkerhetsfrågan. Men visst händer det att man av någon anledning känner sig osäker på om ens insatts varit tillräcklig. Det är en svår gräns att dra vart mitt ansvar som uthyrare tar slut. Trots att man går igenom säkerhet och liknande finns det ju inga garantier för att kunden egentligen har lärt sig att behärska en kritisk situation genom detta. Nu är jag av den uppfattningen att vuxna människor kan ta ansvaret själva om de fått information om risker och liknande och fått en genomgång i hur de skall ta sig upp i kajaken igen om de skulle gå runt. Än så länge har det heller inte uppstått några tillfällen när någon tagit skada varför jag på ett sätt tror detta förhållningssätt håller i praktiken.
Men jag håller också med Mattias på Äventyrskompaniet om att uthyrarna inom branchen måste ligga steget före och jag vet att om något allvarligt skulle hända någon som hyrt kajak hos oss så skulle det kännas riktigt, riktigt ruttet. Även om jag visste att vi gjort vår del av ansvaret så skulle jag ändå känna ett visst ansvar och vara väldigt självkritisk. Därför tycker jag att detta är en väldigt relevant diskussion och hoppas att den fortsätter. Själv har jag inte massor av nya idéer i frågan, då hade jag redan provat dem. Tanken på ett sorts körkort som nämnts tidigare och som praktiseras på många håll runt om i världen tror jag dock inte på. Det skulle liksom ta bort lite av det roliga med kajaking.
Tobias
Men jag håller också med Mattias på Äventyrskompaniet om att uthyrarna inom branchen måste ligga steget före och jag vet att om något allvarligt skulle hända någon som hyrt kajak hos oss så skulle det kännas riktigt, riktigt ruttet. Även om jag visste att vi gjort vår del av ansvaret så skulle jag ändå känna ett visst ansvar och vara väldigt självkritisk. Därför tycker jag att detta är en väldigt relevant diskussion och hoppas att den fortsätter. Själv har jag inte massor av nya idéer i frågan, då hade jag redan provat dem. Tanken på ett sorts körkort som nämnts tidigare och som praktiseras på många håll runt om i världen tror jag dock inte på. Det skulle liksom ta bort lite av det roliga med kajaking.
Tobias