Du menar på fullt allvar att du tror att cyklisternas lagbrott får bilisterna att bli bättre på att följa lagen?
Situationen blir ju som när småbarn bråkar: "Det var h*n som började!"
Jag brukade säga till våra barn att det spelar ingen roll vem som började, det viktiga är vem som slutar först.
Nu ska jag använda en hel del stora bokstäver, kanske det blir lättare att förstå då.
Det handlar INTE om att cyklister försöker läxa upp bilister.
Det du verkar vara för KORKAD för att fatta, är KONSEKVENSERNA av de två "lagbrotten".
Så jag ska förklara det för dig ännu en gång. Nu är det dock sista gången.
1. När cyklister håller ut, vilket är allvarligaste konsekvensen för bilisterna?
Svar: De slipper inte förbi utan måste VÄNTA tills de kan köra om.
2. När bilister inte håller avstånd, vilket är allvarligaste konsekvensen för cyklisterna?
Svar: De blir påkörda och SKADAS eller DÖR.
Fattar du? Ser du äntligen ljuset? Vilken grupp är det som MÅSTE sluta först?
Så länge bilister utsätter cyklister mfl för DÖDSFARA, så länge kommer cyklister mfl att ta plats på vägen - av SJÄLVBEVARELSEDRIFT!!!!
Studier och empiriska undersökningar visar KLART att bilister håller ut vid omkörning ungefär lika mycket som cyklisten håller ut från vägrenen. Plus att farliga omkörningar vid möte förhindras.
Vill du vara med och påverka på riktigt? Det finns en grupp på FB, "1,5 m för våra liv" . Gå med i den, försök fatta vad det handlar om och hoppas på att motionen att det ska lagstadgas om minsta avstånd 1,5 m vid omkörning går genom - DÅ kanske cyklister mfl inte känner sig tvingade att ta plats för att inte bli prejade eller påkörda...men det kräver ju att bilister följer den nya lagen, vilket vi alla vet att vi är dåliga i gemen på göra när vi sitter bakom ratten...
Senast ändrad: