Tango skrev: Jag förtydligar: Cyklande skall färdas efter varandra PUNKT När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd PUNKT
Om du inte klarar av att köra om cyklister så borde du kanske överväga att ställa bilen hemma istället. Är exempel en traktor en olägenhet för trafiken? Så länge du kan köra om så är det inte förbjudet att köra i bredd, du kan köra om cyklister. Detta handlar nog mest om din inställning och omogna betende.
Det är ju inte så att vägarna fullkomligt översvämmas av cyklister eller kan du inte avvara några extra sekunder? Det är du som åker dit även om det är cyklisten som skadas om det blir en olycka. Vägen är inte bara din bara acceptera och dela med andra.
Jag kör även bil och moped om någon skulle undra.
Det var inte jag som skrev det - jag citerade lagtext.
Jag upplever då jag bilist olägenhet vid omkörning av cyklister i bredd. Det måste vara den omkörandes olägenhet som avses.
Jag har absolut förmåga att ligga kvar bakom och vänta till det är lämpligt att köra om och det kan ta många minuter, ibland till andra bilisters förtret.
Jag hävdar att cyklister som kör i bredd, tar lagen i egna händer, dessutom i tron att de vill hjälpa bilister. Jag som bilist känner mig inte hjälpt - tvärt om. Kanske andra bilister tycker annorlunda.
Men vill cyklister i klunga cykla i bredd föreslår jag att svensk cyksportförbundet eller vad de kan heta börjar lobba för en lagändring så får jag anpassa mig till den nya lagen om det är för samhällets bästa.
När du säger "Så länge du kan köra om så är det inte förbjudet att köra i bredd, du kan köra om cyklister" så tycker jag du tolkar lagtexten fel: Om en omkörande bilist tvingas onödigt långt ut till vänster så tycker jag det är olägenhet och således inte lagligt. Om jag som omkörande bilist går ut mötande körbana så har jag ju mer bredd mellan en enkel-cyklist jämfört med två cyklister i bredd och är det inte just det som cyklister efterfrågar - marginal vid omkörning. Cyklister på enkelled kräver iofs en längre omkörningssträcka men finns in denna sträcka så ligger jag ju kvar bakom, eftersom omkörning endast får ske anligt lagtexten:
"En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.
33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om."
Genom cykling i bredd tycker jag därmed att omkörning försvåras då det i sådana fall försvårar betryggande avstånd i sidled.
/Patrik