Utan att spekulera närmare i det specifika fallet så är det väl det som är det farliga med plurrningar.
Med rätt förutsättningar är det inga större problem. Men å andra sida krävs så lite för att situationen ska bli mycket dramatisk eller rent av tragisk.
Jag har två gånger badat ofrivilligt i kallare vatten än vad som var behagligt. Den ena gången blev jag påkörd av en motorbåt i samband med kappsegling och blev även överkörd av motorbåten. Bröt nyckelbenet, men förundrades över hur bra jag klarade mig (simmade en bra bit). Den andra gången blev jag däremot förvånad över hur svårt jag hade att hålla mig flytande, eftersom andningen antagligen inte funkade helt normalt (omedvetet).
Marginalerna är små helt enkelt, om nåt gör att man inte har grepp om läget (skada, inandning av vatten eller panik) så är situationen genast livsfarlig och man är beroende av assistans.
Jag fegar därför och paddlar i princip inte ensam under vintermånaderna, även om jag rimligen kan utgå från att jag inte kommer att plurra. OM jag plurrar är det genast en så pass dålig situation så att det s a s överväger den låga sannolikheten.
Jag riktar ingen kritik mot vare sig den som förolyckades på Lidingö eller någon av de som var i närheten, utan uppmanar bara till försiktighet, där jag tror att sällskap och lina är de viktigast (effektivaste) säkerhetsdetaljern. Som sagt, flythjälp är mycket väsentlig och naturligtvis även isdubbar (särskilt om alla/flera plurrar). Känns dock som om isdubbar är otillräckligt.