Wolf25; sa:
Funderade på vad som skulle hända om gasflaskan skulle börja läcka eller att man av misstag skruvar på gasen då man flyttar flaskan.
Innehåller en 225g flaska tillräckligt med gas för att fylla ett tält (3man) med en skadlig mängd?
Gasol är väl tung så det behöver ju inte fylla hela tältet, utan bara ligga efter marken. Kan man hoppas att det ventileras ut?
/Ulf
Svaret på din fråga är JA men NEJ
Ja en full burk innehåller tillräckligt mycket gas för att kunna fylla ditt tält till en brännbar blandning skall kunna uppnås, eller för att du skall må mindre bra.
MEN
för att det skall ske måste en så osannolik händelsekedja ske att det blir absurt ditt tält är inte tätt nog, det är inte vindstilla, du är tältar inte nere i en grop osv, Jag kan inte se att det är någon risk alls. och jag har aldrig hört talas om något som hänt på det viset som du frågar efter.
så i teorin JA men i verkligheten NEJ.
om inte annat så ta en burk och skruva på gasen och lukta, skulle du inte märka det ?
Däremot om din utrustning börjar brinna av något annat skäl så skulle jag ju inte vilja vara i närheten när burken ligger i elden. men det är ju en helt annan sak än vad du frågade efter.
Däremot så kan ju vid ofullständig förbränning bildas koloxid, och det har ju hänt olyckor med det.
koloxid tas upp ca 200-250 ggr lättare av blodet än syre och blockerar därmed syrets möjlighet att transporteras in i kroppen.
Det har hänt olyckor med folk som tagit in grillar mm in i tält för att få lite värme mm så det är inte bara gas som ger kolmonoxid utan allt som brinner och inte har en fullständig förbränning.
lycka till
/Torbjörn