Dödligt gasolläckage?

Funderade på vad som skulle hända om gasflaskan skulle börja läcka eller att man av misstag skruvar på gasen då man flyttar flaskan.
Innehåller en 225g flaska tillräckligt med gas för att fylla ett tält (3man) med en skadlig mängd?

Gasol är väl tung så det behöver ju inte fylla hela tältet, utan bara ligga efter marken. Kan man hoppas att det ventileras ut?

/Ulf

Förhoppningsvis känner du markeringslukten långt innan det blir fara å färde.
Jag tycker att det räcker att man väntar nån sekund för länge med att tända köket för att man ska börja känna lukten.

Men det är nog klokt att förvara sina bränslen nån annanstans än i innertältet.

Wolf25; sa:
Funderade på vad som skulle hända om gasflaskan skulle börja läcka eller att man av misstag skruvar på gasen då man flyttar flaskan.
Innehåller en 225g flaska tillräckligt med gas för att fylla ett tält (3man) med en skadlig mängd?

Gasol är väl tung så det behöver ju inte fylla hela tältet, utan bara ligga efter marken. Kan man hoppas att det ventileras ut?

/Ulf

Jag antar att det är en propanblandning som du har gasflaskan. I så fall ligger lc50-värdet vid inandning på >5mg/l luft. Har du ett 3.5 kvadratmeter stort tält så räcke det gott och väl till för att ta kål på dem som ligger ner och sover. Har för mig att man tillsätter doftämnen till propan i Sverige eftersom gasen i sig är luktlös. I så fall gissar jag att vakna personer i tältet lägger märke till om tuben läcker och tar sig ut i tid.

Jag kollade även lite på preems säkerhetsblad rörande propan, där skriver de

"Gasol i gasfas är tyngre än luft och sprider sig därför längs marken. Kan antändas långt ifrån källan.
Extremt brandfarlig gas och vätska. I dåligt ventilerade utrymmen undantränger gasen luftens syre med risk för syrebrist skador, men även risk för sensibilisering av hjärtat föreligger med risk för allvarliga ventrikulära arytmier. Kan orsaka köldskador vid hudkontakt p.g.a den låga kokpunkten. Verkar
förslöande i höga koncentrationer."

Hoppas att du fått svar.

Tror inte att gasflaskorna brukar börja spontanläcka, dock har jag haft såna med ett minimalt kontinuerligt läckage, brukar därför känna med näsan mot ventilen efter gaslukt eller fukta med saliv för att se om det bubblar. Vid minusgrader ute brukar jag sova med gasflaska och vattenflaska i sovsäcken så de är bruksklara när man vaknar, vore ju rätt farligt iofs om den började pysa när man sov då..

Wolf25; sa:

/Ulf

Svaret på din fråga är JA men NEJ
Ja en full burk innehåller tillräckligt mycket gas för att kunna fylla ditt tält till en brännbar blandning skall kunna uppnås, eller för att du skall må mindre bra.

MEN
för att det skall ske måste en så osannolik händelsekedja ske att det blir absurt ditt tält är inte tätt nog, det är inte vindstilla, du är tältar inte nere i en grop osv, Jag kan inte se att det är någon risk alls. och jag har aldrig hört talas om något som hänt på det viset som du frågar efter.
så i teorin JA men i verkligheten NEJ.

om inte annat så ta en burk och skruva på gasen och lukta, skulle du inte märka det ?

Däremot om din utrustning börjar brinna av något annat skäl så skulle jag ju inte vilja vara i närheten när burken ligger i elden. men det är ju en helt annan sak än vad du frågade efter.

Däremot så kan ju vid ofullständig förbränning bildas koloxid, och det har ju hänt olyckor med det.
koloxid tas upp ca 200-250 ggr lättare av blodet än syre och blockerar därmed syrets möjlighet att transporteras in i kroppen.
Det har hänt olyckor med folk som tagit in grillar mm in i tält för att få lite värme mm så det är inte bara gas som ger kolmonoxid utan allt som brinner och inte har en fullständig förbränning.

lycka till

/Torbjörn

Ang. Gasol!

Du måste i princip stoppa in gasflaskan i ena näsborren och täppa igen den andra samt munnen för att komma till skada... ;)
Tältets golvyta, ventilation samt en rad andra faktorer är många gånger större än vad som behövs för att den mängd gas skall kunna tränga undan syret eller explodera!

Visst skall man vara försiktig men de historier vi läser om i tidningar är oftast orsakade av ren vårdslöshet och handlar uteslutande om så enormt mycket större mängder gas. Arbetade tex. på den krog som ett år ställde till med riktig grillfest under Vattenfestivalen. Två ljushuven som anställts för att arbeta i restaurangtältet hade efter brandinspektionens godkännande ändrat på gasinstallationen och kopplat ihop två ca 160 cm höga gasolflaskor till en wookbrännare! Kopplingen mellan brännare och slang brast och plötsligt antändes luften i tältet med en explosions liknande brand som följd! Folk hoppade hals över huvud för att undkomma lågorna som eldade upp allt i dess väg inkl. aluminiumprofilen! Men tack vare att gasen flödade och lågan inte var riktad så att den hettade upp flaskorna nämnvärt fanns det ingen egentlig risk för explosion. Trots detta valde brandkåren att utrymma hela Kungsträdgården, som var packat med folk, samt alla kringliggande restauranger, kontor, affärer och varuhuset NK!

Mer info:
http://www.fogas.se/default.asp?url...or_du_kanna_till_om_gasol_805_ZGUSW122459.asp

Gas skall behandlas med stor respekt

Som berörts i tidigare inlägg så finns det många faror här.

Gasol är tungt och lägger sig t ex i kölsvin på båtar. Tält skulle kunna vara farligt och snöbivacker och gas är definitivt en farlig kombination.

Kolmonooxid är mycket lömskt. Gasol tror jag inte innehåller så mycket kolmonooxid men stadsgasen innehöll tidigare betydande mängder. Bilavgaser innehåller stora mängder kolmonooxid liksom avgaser från många kök, lyktor etc.

Läs mer om kolmonoooxid i äldre trådar.

Explosionsrisken kan också vara betydande.

Dödande doser av gasol i sig förekommer säkert men jag tror att kolmonooxid orsakar fler dödsfall.

Jag skulle inte förvara gasol inne i sovutrymmen.

Ser för övrigt i gasollänken ovan att det inte är tillåtet att sova i ett utrymme som har en gasolanläggning igång.

Thure
(lungläkare)
[Ändrat av thureb 2006-01-31 kl 15:17]

Livsfarligt fridluftsliv!!!

Tack för varningen Thure! Som expert på lungskador menar du då att de 225 gram gas som läcker ut, i ett 3-mans tält tror jag han skrev, inte bara kommer att ta död på Ulf utan även göra honom till en brottsling? Kanske vet du även vad för bötesbelopp de anhöriga kan vänta sig?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg