Djurplågeri bakom Merinoull?

Du svamlar vad du tror, de får min kamrat håller är inte skurna, går ute när det är klimat till det och mår görgott.
Du borde lämna asfalten och dina inbillningar samt ta dig ut på landet där lära dig lite om verkligheten. YMMV

Nackdelen med djursaker i olika slags produkter etc etc är att man med all säkerhet alltid stödjer något slags djurplågeri.

Varför?

Jo, för att djuren avlas fram för att göra så mycket profit som möjligt. Så enkelt är det. Man går runt "naturlagar" och sånt för att djuren ska producera så mycket pengar som möjligt.

Bara att ta exemplet om fåren tex. Att de blir skurna på ett visst sätt där det inte ska växa ull. Det innebär komplikationer/smärta för djuren.

Producenterna säger; "vi tar hand om djuren, de mår bra. vi gör ingenting som skulle få djuren att fara illa." Det är självklart vad de vill få inköparna att tro. Annars skulle dom ju inte tjäna pengar.. ALLT handlar i slutändan om PENGAR. Tyvärr. Jag vill jättegärna tro på producenterna när dom säger att djuren har det bra men tyvärr vet jag bättre än att gå på deras lögner.

Det var mina fem cents.

Det är nog lite olika inom olika brancher. Inom dom områden där produkten kommer från det levande djuret så borde det vara av djurägarens intresse att djuret mår bra och lever länge. Ett djur som mår dåligt och blir sjukt kostar mycket pengar och producerar inget. Att föda upp ett nytt djur är dyrt, den första tiden (upp till några år) är på minuskontot... ibland kan nog djurvård och ekonomi gå hand i hand...

Går runt naturlagar... Hmm, på många ställen med extremare klimat så har det väl avlats fram raser som ska klara just naturen och på så sätt leva ett gott liv och ge en stabil och långvarig inkomst till ägaren.

mvh // Johannes

Det är väldigt många djur idag som inte är en produkt av naturen. Hundar exempelvis som är ett mänskligt påhitt och inget som Gud hade avsikt för så att säga. Även kor, får och kycklingar är i 99% framavlade historier.

Det lär vara så att för att få fram den människa som mödrarna ville ha, har man systematiskt dödat de farliga, våldsamma hanarna, sånär som på några undantag. På många platser är det här skicket kvar. Vi och våra förfäder har selekterat, inte bara husdjur. Det är sällan som sagans tillstånd uppstår av sig självt.

Maten i livsmedelshallarna kommer inte från matfabriken utan bondens gård. Bra grejer som ull kommer oxså därifrån.
Den gången fåren slaktas kommer det fårskinn men inte förr och bara en gång.

Särimmer är ett sagodjur.

Innan ni skriver svammel hit och svammel dit, försök att göra lite undersökning om hur det ser ut, hur det kan fungera och prata gärna med de som vet eller jobbar med det.

Inlägg fulla av fel, stämplar den som skriver dem, klart som korvspad.

Flera tillverkare av plagg i merinoull har skiftat från Australien där den fluga finns som gett upphov till otyget med att skära bort hud för att få bort flugans larver, till ull från Nya Zeeland där flugan tydligen inte finns.

Raskesven

Ingen som känner till vettiga underställ i skandinavisk finull?
Robygget verkar bara ha merino (vad jag kunnat finna ut), Ivanhoe gav mig inget napp heller.

Gynnar gärna närproducerat, särskilt under slika omständigheter, men.. hur..?

Ingen som känner till vettiga underställ i skandinavisk finull?
Robygget verkar bara ha merino (vad jag kunnat finna ut), Ivanhoe gav mig inget napp heller.

Gynnar gärna närproducerat, särskilt under slika omständigheter, men.. hur..?

Exakt! Jag började googla och leta ett litet tag men hittade inte.

Peter P.

kolla med gretas om dom har svensk ull i sina vadmalskläder: http://www.gretas.se

Gretas gör fantastiska jakt/friluftskläder till otroligt bra pris.. Det var Gretas som djorde härkila kända.. Härkila görs numera i låglöneländer och är dubbelt så dyra som gretas som görs hemma i byn..

Tack för tipset Patric.. ...fast på frågan efter underställ i skandinavisk finull var det däremot ett ickesvar.. ;-)

Den överväldigande marknaden för merino (i friluftssamanhang iallfall) lär vara underställ och andra kläder närmast kroppen. Vadmal i all ära, användbart till mkt o möjligen underskattat, men betydelse i klass med "närmast-kroppen-kläderna" kommer det inte.

@Patric igen (eller vem som vet):
Ett förtydligande, är skandinavisk finull alltså lika mjuk och behaglig ("stickfri") som merino? Eller är det andra kvaliteter som gör det lika bra eller bättre än merino? Rätt eller fel grund, men nog är det detta argument tillsammans med hygienaspekten som är försäljningsargumentet för merino.

Om det nu inte finns underställ från skandinaviska finullsfår så är väl enda återstående att höra av sig till tillverkarna och efterfråga? Vi har ju ett flertal skandinaviska märken att kolla med.

En annan sak jag reflekterade över är att namnet "Merino" fastnar mycket enklare än det långa och krångliga "Skandinaviskt finullsfår". Nåväl, det skulle säkert gå att överbrygga.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg