DIY-tamoj: De vanliga är överdimensionerade

Vad kör ni för kokkärl då, om man tänker helhet lixom? Optimus Terra (0,95l) väger tydligen 222 g (inklusive stekpanna där man kan steka en prinskorv åt gången, om man delar den på mitten först), och då inklusive fast tamoj som man inte behöver svära över när den försvinner i kråkriset! Finns i en mindre variant oxå; 0,6l - 166g.

Per

Kastrull Trangia 1 liter 102 Gram
Lock pajform 3 gram
Tamoj Trangia org vikt 48 45 Gram

Leatherman!

Hej alla!

Vill inte vara en tråkmåns som förstör tävlingen som var roande att följa. Använder tången på min Leatherman som jag inte åker utan till fjällen, oavsett vikten. Stabil, enkel och oftast lättillgänglig om man bär den på sig.

//Daniel, Örebro

Hej alla!

Vill inte vara en tråkmåns som förstör tävlingen som var roande att följa. Använder tången på min Leatherman som jag inte åker utan till fjällen, oavsett vikten. Stabil, enkel och oftast lättillgänglig om man bär den på sig.

//Daniel, Örebro

Hej Daniel visst får du ha din Letherman som bidrag i tävlingen! Vad väger den? :) Du kan få räkna bort 20% eftersom den dubblar som nagelsax, övriga funktioner räknas inte he he....

Hej alla!

//Daniel, Örebro

Multitänger av olika modeller brukar diskvalificeras för att de är för oanvändbara i sammanhanget, rangliga och man bränner sig i ångorna eftersom handen hamnar ovanför kastrullen.

peter

avslutad210712

Gäst
Efter att ha lättat en MSR-tamoj från 45 till 31 gram ville jag testa att bygga en lättare i tunnare godstjocklek. Det blev en något kortare, något smalare, och mycket lättare tamoj i aluminium. Resultatet blev över förväntan. Min slutsats är att de vanliga tamojerna är kraftigt överdimensionerade. Åtminstone för användning med mindre kastruller och vikter (1-2 liter funkar utmärkt).

Så här ser den ut just nu:
thb_237765.jpg

"UL-tamoj" med full stabilitet i höjd och sidled. Vikt: 16 gram.

Det finns mer info här: http://tallabomba.blogspot.com/2008/06/efter-att-ha-lst-intressanta-trdar-om.html

Synpunkter och förbättringsförslag mottages tacksamt. :)

Viktminskningen skulle jag klara mig utan men utan tvekan väcker den vill-ha-känslor pga utseendet :)

Saknade en tamoj som inte leder värme och samtidigt är lätt, så gjorde en med trähandtag, silvertejp, 1 skruv, plugg och en vinklad aluminiumbit. Inget snyggt hantverk, men funkis och stabil. 10 gram väger den och håller upp min 1-litersbytta med vatten utan problem. Jag brukar hålla i grytan under matlagningen så därför ville jag inte ha en som blir kokhet. :D

IMG_20210619_105111.jpg

Vill inte heller vara DIY-glädjedödare, men inget av mina egna hugskott har till slut kunnat konkurrera med tamojen till Minitrangian:
- 18 g (på min våg),
- håller handen långt från lågan, ändå kort nog för att kunna packas i en Trangia 27-gryta,
- blir inte för varm att hålla i tack vare det tunna godset,
- lätt att hålla ren,
- går att haka fast under en Trangiagrytas kantvulst, när man behöver händerna till annat.

Vill inte heller vara DIY-glädjedödare, men inget av mina egna hugskott har till slut kunnat konkurrera med tamojen till Minitrangian:
- 18 g (på min våg),
- håller handen långt från lågan, ändå kort nog för att kunna packas i en Trangia 27-gryta,
- blir inte för varm att hålla i tack vare det tunna godset,
- lätt att hålla ren,
- går att haka fast under en Trangiagrytas kantvulst, när man behöver händerna till annat.
Jag har en sån också, men håller inte med dig. Den är vek och blir glödhet om man håller i grytan på en vinglig brännare eller bara håller i den när man äter ur grytan. Krävs en "grytlapp" också, men ffa är den vek och vid en full 1 l bytta viker den sig nästan om man inte håller hela vägen in till grytan. Tejpade fast lite armering inuti den och då blev den stadigare, men ändå varm, så gjorde en egen

Jag har en sån också, men håller inte med dig. Den är vek och blir glödhet om man håller i grytan på en vinglig brännare eller bara håller i den när man äter ur grytan. Krävs en "grytlapp" också, men ffa är den vek och vid en full 1 l bytta viker den sig nästan om man inte håller hela vägen in till grytan. Tejpade fast lite armering inuti den och då blev den stadigare, men ändå varm, så gjorde en egen
Bra att du invänder - det gäller att förtydliga förutsättningarna och det har jag inte gjort:
- jag har nog aldrig mer än någon halvliter i grytan,
- jag kokar bara upp maten någon halv minut,
- jag håller av säkerhetsskäl i den fasthakade tamojen under hela tillagningstiden (möjligheten att släppa taget någon sekund är ändå värdefull),
- tamojen sticker utanför mitt rätt så tajta och värmereflekterande vindskydd.

Under de förutsättningarna har den varken känts för ostadig eller för varm - det är så lite gods att värmen hinner ledas bort via huden. Hade jag släppt den i fasthakat läge någon längre stund, så hade den såklart inte gått att greppa, men det är som sagt aldrig aktuellt.

Ska väl erkännas att lättjan och prylens tilltalande enkelhet jämfört med mina DYI-infall bidragit till valet ;)

Jag tror det där går lite hand i hand.

Den som lagar mycket mat, och lagar maten länge, tycker nog att tamojen till trangia mini är underdimensionerad på de flesta sätt. Troligtvis har denne en relativt stor och tung köksutrustning, där vikten av en tamoj utgör en väldigt liten del.

Den som har en minimalistisk köksutrustning och sällan kokar upp mer än halvliter vatten åt gången, tycker nog att minitamojen funkar alldeles förträffligt. I detta fall utgör en tung tamoj en relativt stor del av totalvikten på köksutrustningen.

Personligen tycker jag att minitamojen klarar av en kastrull med en liter vatten utan att det blir obehagligt. Vatten alltså. En tjock gryta som ska kokas och omröras under en längre tid är en annan sak.
På det sätt jag använder den blir den aldrig obehagligt varm heller.

Testa med en full 1-l bytta med vatten. Håll i den och ruska lite på den - den flexar och kan vika sig över kanten och far i backen.
Jag vet precis vad du menar, och jag menar att jag kan hantera det utan att det blir obehagligt. Man låter bli att ruska på den =)

De få då ger jag behöver en hel liter vatten kan jag hantera med minitamojen.
Skulle jag hantera sådana vattenmängder varje gång skulle jag nog ta en stadigare tamoj =)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll En liten guide hur man hårdlöder aluminium Gör det själv 14
NaturRasmus Bygga spång Gör det själv 15
olundell DIY-projekt i ull Gör det själv 18
Kimkim Kombinerad grytmysare och termos Gör det själv 0
ostenolsson DIY Tarp - Hjälp Gör det själv 12
Calexico DIY Pumppåse Thermarest Gör det själv 3
_tobbe_ Visa upp dina DIY! Gör det själv 17
Moga DIY barfota-vandringskängor? Gör det själv 10
Kavring DIY - löstagbara stånghållare Gör det själv 0
DK13 Kajaktillbehör DIY Gör det själv 38
Kvarnträsk DIY / GDS Tält-/hammocklykta Gör det själv 7
ekis Hämta dagens DIY-material - Valaffisherna! Gör det själv 1
KristianMattiasson DIY crazy creek stol Gör det själv 4
Tommy1 DIY Ally kanot Gör det själv 16
fetgris DIY - Quilt for dummies Gör det själv 12
Ziik Berätta om din DIY ryggsäck Gör det själv 27
Micke R. DIY - Exped Arc Tarp Gör det själv 0
Kvarnträsk DIY / GDS Snöskor Gör det själv 13
peter1969 Lista över internetbutiker för DIY Gör det själv 3
Kvarnträsk DIY Wool blanket anorak Gör det själv 47
MTB DIY bloggar Gör det själv 1
peter1969 Svensk sajt med DIY-grejer? Gör det själv 5
Kvarnträsk DIY vattentät kameraväska Gör det själv 32
Staffan Andersson Bra ritprogram för DIY Gör det själv 2
Staffan Andersson DIY på nätet... Gör det själv 0
Lars_P Tamoj på måg Gör det själv 9
warwa Kan vi vanliga konsumenter köpa 3-lagers Gore-Tex? Gör det själv 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg