Bottenplatta i trä hjälper föga, det är på sidorna som du måste få till ett fackverk som styvar upp konstruktionen. Kolla bilderna hur sidorna på faltkajaker/flatbåtar (exv. Klepper eller Pouch) ser ut. Det är dessa sidor som gör att man kan lyfta en sådan kajak med packning i.
Sedan är trä ett mkt bättre material än aluminium. Trä är ett helt makalöst kompositmaterial. Om det "uppfanns" i laboratoriet idag skulle det stå DuPont® eller West System® på det och det skulle betinga extremt högra priser och ligga långt utom räckhåll för hobbyisten.
Det som gör det så intressant är att det fjädrar till brottgränsen utan permanent deformation. Därmed skiljer det sig från många metaller som deformeras permanent med en ganska liten kraft och långt innan brottgränsen.
Min Ally hade, trots försiktighet när jag insåg konstruktionens svaghet, ändrat kölform en aning efter bara ett par dagars paddling i Lagan för några somrar sedan - efter upp- och nedlyftande på kanotvagn och över strandbrinkar. Mina Klepprar har samma form som de hade när de tillverkades, för sisådär 40 år sedan och hårt bruk.
/Mats
Dags för en uppdatering av läget då det var ett tag sen!
Tack Mats för dina synpunkter om trä som byggnadsmaterial! Hade tid och möjlighet funnits hade jag nog valt trä, men som det ser ut nu är det inte ett alternativ! Att trä är ett fantastiskt material är jag fullt medveten om, och det är det material jag föredrar att arbeta med!
Dock blir det en allyliknande konstruktion, har fått lite tips och ideer om utformning för att öka stabiliteten något, framförallt hur rören skall fästas ihop!
Jag håller fortfarande på att anskaffa material, rör och PVC är inga problem!
Låssprintarna och någon form av klammer för att hålla ihop rören är det svåra!
Jag kommer fortsätta uppdatera när bygget väl börjar att röra på sig!