Distansmaterial i sittbrunnen?

Hej!

Jag tänkte bygga in lite isolering i sittbrunnen för att kunna sova bättre i kajaken. För att slippa ha vatten på golvet så funderar jag på att lägga in något sorts distansmaterial under liggunderlagisoleringen, och sedan ha ett "dräneringshål" i liggunderlaget. Tanken är då att det lilla vatten som droppar in hamnar under sovytan, och man kan hålla sig någorlunda torr.

Spontant tänkte jag ett lager med "ståltrådsstängsel" (ni vet sånt där grönt som brukar vara "flätat" i ett diamantmönster runt industrier och dylikt), det repar inte skrovet, är böjligt och passar in, och är lagom tjockt.

Någon som har en annan bättre ide på lämpligt distansmaterial? Eller kanske någon som rentav gjort ett liknande projekt och kan dela med sig av lite erfarenheter?

MVH
Erik

Hej

Jag skulle ha funderat på något i stil med platonmatta som används för dränering/luftspalt runt husgrunder eller på källargolv. Borde gå att forma/skära så att det passar.

d

Eller sånt man ibland ser på duschgolv i simahallar å sån. En "plastmatta" av rutnät av någor slag, borde funka.

/Måns

Hej!

Jag tänkte bygga in lite isolering i sittbrunnen för att kunna sova bättre i kajaken. För att slippa ha vatten på golvet så funderar jag på att lägga in något sorts distansmaterial under liggunderlagisoleringen, och sedan ha ett "dräneringshål" i liggunderlaget. Tanken är då att det lilla vatten som droppar in hamnar under sovytan, och man kan hålla sig någorlunda torr.

Spontant tänkte jag ett lager med "ståltrådsstängsel" (ni vet sånt där grönt som brukar vara "flätat" i ett diamantmönster runt industrier och dylikt), det repar inte skrovet, är böjligt och passar in, och är lagom tjockt.

Någon som har en annan bättre ide på lämpligt distansmaterial? Eller kanske någon som rentav gjort ett liknande projekt och kan dela med sig av lite erfarenheter?

MVH
Erik

En nyfiken fråga, sova i kajaken, hur löser du regnskydd, har du byggt något slags "tak" och blir det inte mycket kondens. Och, varför har du valt bort tältet? Obs, inga värderingar i det, bara nyfiken

det är rätta takter!
klart man sover i kajaken!
men bara på dagtid än så länge : )
har funderat på nån form av tält med myggnät på undersidan så man får friskluft underifrån. det måsta ju vara utspänt åt sidorna så man får plats med armarna och då kan man ju ha ventilationsnät där, neråt alltså.
eftersom man måste ha framflyttat främre skott för att kunna ligga i kajaken, så kan man ju genom att ha ventilation i förluckan åxå få hyfsat genomdrag och ganska kondensfritt. jag vet inte om jag skulle palla att ligga en hel natt i kajaken. men att ligga några timmar i lä i en lugn vik, i solen på våren. det är sjukt mysigt. givetvis har man ett 0,7 kilos hopfällbart ankare som man slänger i sjön.
sen sover man riktigt bra.

sånt "underdynisoleringsmaterial" borde väl funka bra för att skapa lite plats för ev vatten. om man sen delar liggunderlaget så man får en skarv som går längs med hela botten på kajaken, så lär väl vattnet ha alla chanser att rinna ner i skarven och hamna under liggunderlaget. man kan ju ha ett lager "underdynisolering" uppepå liggunderlaget åxå för att ligga luftigare. men man minskar snabbt på höjden å utrymmet i kajaken med flera lager i botten, så ett högt fördäck är att föredra.

det är superskönt att ha möjligheten att kunna lägga sej ner en stund, även om man bara blivit trött i arschlet å vill vila lite. efter 5-10 minuter i vågrät position så är man som ny igen.
senast idag så passade jag på att lägga mej ner en stund i medvinden å lät vinden driva fram kajaken medan jag vilade,
man skulle egentligen ha nån förlängning på styrningen, typ ett par tofflor som sitter fast i pedalerna med snören, som man tar på sej när man lägger sej ner. då kan man ligga ner å styra. sen behövs bara en drake att skicka upp så man får lite extra fart framåt. sen vill man väl kanske ha nån form av centerbord som man fäster i VKV-röret för att kunna gå lite högre i vind utan avdrift. efter diverse ombyggnade och modifieringar så slutar det med att man byggt sej en IC-kanot.

En nyfiken fråga, sova i kajaken, hur löser du regnskydd, har du byggt något slags "tak" och blir det inte mycket kondens. Och, varför har du valt bort tältet? Obs, inga värderingar i det, bara nyfiken

Jag har precis börjat experimentera lite, och har inte alls alla lösningar eller ett fungerande koncept än.

Jag har inte riktigt "valt bort tältet", utan tanken är väl att kunna sova i kajaken när ett tält inte är ett realistiskt alternativ (men jo, jag har ett med mig såklart), eventuellt kortare tupplurar för att hålla sig fräsh under en längre period. Komforten blir väl lägre än i ett "vanligt base camp", och skulle det regna får man sova med droppar i ansiktet, det går det också ;) Men i brist på att John Blund infinner sig så är ju muskelvila och meditation bättre än inget.

Tack för alla tipsen, nu har jag nog med ideer för att gå vidare med byggandet och prova vidare på konceptet!

Kram på er
/erik

du måste berätta mer sen hur det går.
jag är klart nyfiken.
vad har du för kajak förresten?

det har ju funnits en tältförsedd mås från VKV en gång i tiden.

om man har flottörer på korta armar så kan man ju spänna ett tält utåt och få bra bredd. sen kan man väl ha en båge framifrån och bakåt. det skulle säkert gå att ha en båge som håller ut tältet i sidled åxå, eller om man bara knyter det utåt på sidorna, till flottörerna. egentligen borde det gå att ha en enda pinne som man sätter upp på däck som håller upp tältetduken. har man förberett med linor och block så kan man ju spänna ut tältduken både framåt och bakåt. sen har man nätgplv på tältet, med ett hål som passar runt sittbrunnssargen och som dras åt med en gummicord. då har man regnskygg och ventilation underifrån och myggfritt.
man får nog börja exprimentera lite med det där : )

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg