Analysen i Rock & Ice verkar på alla sätt vara väl genomtänkt och bearbetad, tror nog att den i princip säger allt som finns att säga om just denna olycka.
Några reflektioner bara:
Det finns vissa skillnader mellan att vara en duktig och erfaren klättrare i USA mot att vara en i Sverige.
Rock & Ice kallar G. Kropp för "relativt oerfaren när det gäller att placera egna säkringar" och att ledens svårighetsgrad (6:a) låg på G. Kropps "gräns". Jag skulle tro att detta säkert är helt riktigt, utan att för den skull veta något om G. Kropps tekniska klipp/sprick klättrings kunskaper, Rock & Ice är en välrenommerad facktidning som inte har för vana att göra oseriösa olycksanalyser.
I Sverige känns det ibland som om det har gått inflation i klättererfarenhet. Många tycker sig vara ganska eller väldigt erfarna efter ungeför 5 - 6 års aktiv klättring och/eller efter det att de kan leda en 6:a till 6+ på egna säkringar.
Jag vågar påstå att i USA så ses samma person som en normal "svensson" klättrare.
Att jamma, säkra och klättra i sprickor kräver MYCKET träning innan man behärskar svårigheter från 6:a och uppåt, det betyder hundratals "övnings"replängder (40-45meter långa) för de flesta.
Basalt pelare kräver ännu bättre jamteknik (än t.ex granit) eftersom klippan är ganska slät.
Många undrar över hur en karbinhake kunde gå sönder, och verkar ganska förfärade över detta, faktum är att karbinhakar GÅR sönder lite då och då och om man klättrar tillräckligt mycket så kommer man att få uppleva detta. Mig personligen har det hänt två gånger de senaste 15 - 18 åren, det är visserligen inte särskilt ofta, men det händer...
G. Kropp var en otroligt målmedveten och tuff jäkel som gav inspiration till många, mig inkluderat, och det är verkligen synd att han är borta.
PEACE