Diskussion (utredning?) Göran Kropps död

Intressant...

...att en av anledningarna är att Kropp bedöms som oerfaren. "Kropp was relatively inexperienced at placing natural gear". Inte för att jag känner till Görans kunskap inom området, men helt novis var han knappast. Några "utsidanbor" bör väl ha klättrat med Kropp tidigare, är detta en korrekt beskrivning eller inte? Någon som vet om SKF tagit del av någon "formell" utredning?

Slutsatserna om att behärska teknikerna för vad man klättrar, att använda långa slingor, samt att gärna dubbelsäkra krux innan man klättrar dem, känns ju generella men korrekta.

Olyckor är alltid lika tragiska i individperspektivet men kan vara lärdomar i det generella.

Analysen i Rock & Ice verkar på alla sätt vara väl genomtänkt och bearbetad, tror nog att den i princip säger allt som finns att säga om just denna olycka.

Några reflektioner bara:

Det finns vissa skillnader mellan att vara en duktig och erfaren klättrare i USA mot att vara en i Sverige.
Rock & Ice kallar G. Kropp för "relativt oerfaren när det gäller att placera egna säkringar" och att ledens svårighetsgrad (6:a) låg på G. Kropps "gräns". Jag skulle tro att detta säkert är helt riktigt, utan att för den skull veta något om G. Kropps tekniska klipp/sprick klättrings kunskaper, Rock & Ice är en välrenommerad facktidning som inte har för vana att göra oseriösa olycksanalyser.

I Sverige känns det ibland som om det har gått inflation i klättererfarenhet. Många tycker sig vara ganska eller väldigt erfarna efter ungeför 5 - 6 års aktiv klättring och/eller efter det att de kan leda en 6:a till 6+ på egna säkringar.
Jag vågar påstå att i USA så ses samma person som en normal "svensson" klättrare.

Att jamma, säkra och klättra i sprickor kräver MYCKET träning innan man behärskar svårigheter från 6:a och uppåt, det betyder hundratals "övnings"replängder (40-45meter långa) för de flesta.

Basalt pelare kräver ännu bättre jamteknik (än t.ex granit) eftersom klippan är ganska slät.

Många undrar över hur en karbinhake kunde gå sönder, och verkar ganska förfärade över detta, faktum är att karbinhakar GÅR sönder lite då och då och om man klättrar tillräckligt mycket så kommer man att få uppleva detta. Mig personligen har det hänt två gånger de senaste 15 - 18 åren, det är visserligen inte särskilt ofta, men det händer...

G. Kropp var en otroligt målmedveten och tuff jäkel som gav inspiration till många, mig inkluderat, och det är verkligen synd att han är borta.

PEACE

Funderingar

Efter Kropps tragiska olycka var diskussionerna många och omfattande. Ett antal teorier och spekulationer om orsaken till olyckan har förekommit.

Gautiers analys av olyckan i Rock & Ice tycker jag känns som den mest logiska. Det innebär att orsaken är mänskliga misstag som varje klättrare kan begå, men också undvika. Samtidigt är det i viss mån betryggande att få veta att man bör kunna fortsätta att lita på materialet.

Jag undrar dock också om detta är en officiell verision. Såvitt jag förstått gjordes det en lokal utredning och jag har för mej att även Svenska klätterförbundet på något sätt varit representerat i utredningen. Är det någon som vet något mer om detta?

Hej på er!

Måste ha missat att fylla i emailbevakningen på denna tråd, så jag har missat inläggen.

Nästa Bergsport skall enligt uppgift ha den officiella utredningen. Jag håller med Spacemonkey att den i Rock & Ice sannolikt kommer att ligga mycket nära (vara?) den officiella.

Korrigering!

En sammanfattning av den officiella rapporten kommer i juninumret i Bergssport. Hela rapporten är dock 40 sidor lång ungefär.

Rapporten kommer att skilja sig en del från innehållet i Rock&Ice och säkert överraska många med sina slutsatser.

Re: Re: Korrigering!

brandmansmicke; sa:
Duracellkaninen; sa:
Rapporten kommer att skilja sig en del från innehållet i Rock&Ice och säkert överraska många med sina slutsatser.

Kom igen kaninen, vad vet du som inte vi andra vet? :)

När artikeln har kommit ut så vore det intressant om det läggs upp en kopia tillgänglig på nätet. Därefter så kommer det sannolikt igång en diskussion här eller på annat lämpligt ställe.

Thure

Kaninen pratade med säkerhetsansvarige på Klätterförbundet (på vars hemsida den kommer att läggas upp).

Men då jag är kvalitetschef till yrket, så vill jag att ni skall få ta ställning till vad som verkligen står - inte den korta resumé jag kan ge. Jag har ett färskt praktexempel i en annan förening om hur man kan vränga sanningen om man har "olika glasögon på sig", så ni skall slippa att få höra den genom mina "glasögon".

Ta´t lugnt - det är redan 11:e juni, så det dröjer inte länge innan även jag kan läsa den.

Duracellkaninen; sa:
Kaninen pratade med säkerhetsansvarige på Klätterförbundet (på vars hemsida den kommer att läggas upp).
---
Ta´t lugnt - det är redan 11:e juni, så det dröjer inte länge innan även jag kan läsa den.
Jag surfade en sväng på ovan nämnda site...
Hittade inget. Kan någon hjälpa mig med en mer specad länk?
Patric

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg