Diskning i naturen?

Hej! Vet inte riktig det här är platsen för min fråga, men här försöker jag.

Har tänkt på att kanske börja campa, men saken är att jag vet inte hur man diskar där ute. Jag vet hur man diskar, jag är inte dum, men saken är att jag inte förstår logistiken i diskning i naturen. Tar man med sig massor av vatten och bara håller i grytorna och diskar, vilket blir svårt att bära omkring, eller tar man till närmaste vattendrag och diskar, vilket kan innehålla bakterier. Tar man med sig diskmedel, eller är det för dåligt för naturen? Jag vet inte, och jag vill ogärna få matförgiftning den första gången jag campar bara för att jag inte förstår hur jag ska få bort matrester ur en gryta när jag är utomhus.

Jag kan ju inte ta med mig massor av grytor bara för jag inte kan diska. Eller rättelse, jag vill inte ta med mig massor av grytor bara för jag är ett misslyckande för en friluftsmänniska.

Om du är rädd att vattendrag skall innehålla bakterier som skall smutsa ned alla dina grytor, så är det naturligtvis bättre om du har med dig rent vatten (som naturligtvis ändå skall förvaras kallt)

Okej, det låter ganska logiskt. Har du någon sorts idé om hur man diskar med så lite vatten som möjligt. Man kan ju bara bära så mycket, och man behöver oftast en del vatten för sig själv :p

Diska kan man göra med vatten från närmaste vattendrag, om det ser fint ut. Finns säkert trakter där man bör ta med sig vatten. Jag rör mig aldrig i sådana trakter, utan i regel där vattnet minst är tjänligt som diskvatten. Torkar man av disken när man är klar blir det inga bakterier eller smuts att orda om. Nästa gång du lagar mat hettar du ju även upp grytan, så då minskar även risken där.

Ska man vara borta några dagar kan det vara fräscht att diska upp sina grytor, bestick osv. med diskmedel. Köp ett som är så naturligt som möjligt. Såpa kan funka. Man behöver inte ta så mycket, så belastar man inte naturen. Diskvattnet häller man förstås inte i vattendraget, utan på marken, gärna en bit bort.

Ett annat tips kan också vara att koka lite extra kaffevatten medan man äter, så får man lite varmvatten att diska med på köpet. Ibland häller jag ex av pastavattnet i pastasås grytan så blir det lättare att diska upp sen.

Gregorius sammanfattar bra vad man bör tänka på. Ett annat tips är att om det inte finns något vatten att diska i så kan brukar i alla fall jag ta med en extra plastpåse att lägga disk i tills man har hittat vettigt diskvatten. Då slipper man ha matrester i resten av packningen :)

Grovdiska med ris. Ljung är helt suveränt som diskborste. Torka ur resten med mossa.
Efter det tar du en ny bit mossa och diskar i lämpligt vattendrag.
Det finns ingen anledning att ta med sig diskvatten.

Diskmedel ska man undvika i den mån det går. Ta hellre såpa. Häll spillvattnet på marken och inte i vattendraget, så att marken kan filtrera och bryta ner såpan.

Angående bakterier.

Bakterier kan inte föröka sig på sterila ytor - de behöver ett tillväxtssubstrat.

En helt ren gryta är en steril yta, och de bakterier som hamnar på den kommer inte kunna öka i antal.

En smutsig gryta med matrester innebär en stor mängd tillväxtssubstrat där bakterier kan föröka sig.

Alltså...
Diskar du din gryta så att den ser ren ut kommer de bakterier som eventuellt hamnar på grytan vara så få att det är helt ofarligt**. Ren disk är ofarlig disk.

Dessutom blir man inte alltid sjuk av själva bakterien, utan av gifter som bakterierna producerar. Ren disk - inga gifter.

Vill man vara på den säkra sidan kan man, innan matlagningen, koka upp en halv deciliter vatten under lock. Grytan kommer då ångsteriliseras.

Hade man tänkt koka soppa kan man hoppa över steriliseringen.

**Ja nu finns det vissa ju bakterier som är farliga även i mycket små mängder, men tänker man så går det inte att leva ett normalt liv.

Det hela låter logiskt, men undrar egentligen vad du menar att grovdiska med ris. Häller man bara i rått ris i kärlet och skrubbar med ljung? Eller har jag fel. Har aldrig hört talats om att grovdiska något med ris.

Det hela låter logiskt, men undrar egentligen vad du menar att grovdiska med ris. Häller man bara i rått ris i kärlet och skrubbar med ljung? Eller har jag fel. Har aldrig hört talats om att grovdiska något med ris.

Det ska helst vara basmati ;)

Nej nu driver jag med dig. Ljung, blåbär, lingon, kråkbär, m.fl. är risväxter, alltså ris =)

Skrubba med ris, helst ljung =)

Ta sedan mossa för att fintorka.

Se riset som rotborsten och mossan som disktrasan.

Grus, gräs, ris och vitmossa är alla naturliga diskborstar.
En diskhandduk hör till köket. Eldar du sotande kan du vilja göra ren kastrullen från sot eller tjära.
Grus är suveränt.
En halv kökssvamp brukar få plats i köksutesilierna oxså.
Diskmedel behövs inte förrän på flerveckorsturer.

Matrester, förpackingar, hushållspapper, förbrukat bär du med ut ur naturen.

go tur

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Prylgalen Bästa kaffet i naturen, hur? Kök och brännare 38

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg