Diska i skogen

Man får tacka för en del intressanta tips.

Visst är det så att man oftast har tillgång till någon form av vatten.
Dock har jag hamnat på ställen i Uppland och längs Roslagsleden där det varit knepigt
att komma åt vatten. Färskvatten har jag ibland fått tigga av boende längs vägen.
Det var vid ett sådant tillfälle jag funderade om det fanns någon listig metod som jag inte hade en aning om.
"Tyvärr" har jag fått ett litet gulligt kök med belagd kastrull så man kan inte bruka speciellt mycket
våld vid diskningen.

//Peter

PS. Förra helgens Fjällräven Halv Classic bjöd på för mycket vatten. Det gjorde å andra sidan att man inte var speciellt sugen på att laga mat... DS

Använde själv belagda kärl emellanåt och brukade ha en trasa att torka ur kastrullen med som jag tvättade när jag kom till vatten, sen fick den hängtorka utanpå ryggan. Eftersom jag har en fallenhet för att bli skitig om händerna (pillar och rotar bland djurspår osv) är den även bra att ha till hands, 2 in 1.

Men mossa funkar annars...

Fräkenväxter ("rävsvansar") innehåller mycket kisel och fungerar mycket bra som scotchbrite-surrogat. Lite för bra om man har belagda kastruller bara.

jag tycker att hygien är viktigt i naturen, det kostar mycket med rännskita i skog och natur.. jag tycker att man alltid ska diska, inte nödvändigtvis med diskmedel men med vatten.. eftersom jag alltid bara har ett kärl så löser det sig själv eftersom jag gärna koker vatten till kaffet efter maten.. jag ser till att ha vatten till disk sen har jag en liten handduk och en bit Scotch-Brite..

Underbara vitmossa!

Vitmossa är det som gäller! Bara att torka ur med mossan. Fettet fastnar fint på mossan, och är det mycket fett som skall bort går det åt mer tussar. Sen en lätt ursköljning och det är hur rent som helst. Skonsamt mot plast och teflon. Diskmedel och svamp fungerar mycket sämre tycker jag. Förmodligen på grund av att det kräver varmt vatten för att lösa fettet. Enklare, snabbare och bättre med mossa! ... (och när jag skiter föredrar jag faktiskt mossan gentemot papper....)

Man kan diska med en halv dl vatten.

Det räcker att man har vatten som täcker kärlets botten - särskillt när det gäller teflonbelagda kärl.

Sen lägger man på locket och ångkokar innehållet lite - all skit ramlar ned i botten när ångan kondenserar och sköljer med allt , fett,rester och så.
Det grövsta kan man ju ta ur först.

Sen häller man bara ut det fort och sveper av kärlet med papper eller mossa medans det är varmt.

Blir perfa och vattenåtgången är löjligt liten.

hejsan

ni erfarna kan ju detta i ryggmärgen men till noviserna skulle jag vilja påminna att varken tvättmedel, diskmedel, tvål eller schampo bör hamna direkt i vattendraget utan att man gärna håller till en bit ifrån så att det filtreras genom backen så att säga.
vänligen nils

jag tycker att hygien är viktigt i naturen, det kostar mycket med rännskita i skog och natur.. jag tycker att man alltid ska diska, inte nödvändigtvis med diskmedel men med vatten.. eftersom jag alltid bara har ett kärl så löser det sig själv eftersom jag gärna koker vatten till kaffet efter maten.. jag ser till att ha vatten till disk sen har jag en liten handduk och en bit Scotch-Brite..

Nagelborsten är en av de viktigare. Små motståndare är oftast de svåraste.

Ångkokar man rent köket behövs inget diskmedel alls - det är ju hela vitsen med det.

Finns knappt lägen där man behöver diskmedel och köra en normal diskning - går ju nåstan åt lika mycket energi från köket och värma upp vattnet.

Visst har med nått provrör med lite Yes men det används sällan.

Ännu bättre är att ha med kaustiksoda i nått provrör isåfall.
Man kan vid behov lösa ut några korn i varmt vatten för att få ett effektivt rengörningsmedel som inte är miljöfarligt - tvärtom - utspätt - typ kalkning!

Och till skillndad mot Yes kan det användas för klädtvätt i utspäddform - man löser upp kaustiksoda blandingen innan så vattnet blir (lätt halt ,lite strävt mellan fingrarna) och sköljer sedan många gånger.
Blir blandingen riktigt hal mellan fingarna är det för starkt - inte bra för kläderna.

Och som det sas innan - häller man ut nån en tvättbladning så skall det ske en bit in från vattendraget - då det renas på vägen ner.

Men ångkoka köket och dra rent det me papper är bättre - noll skillnad.

Finns knappt lägen där man behöver diskmedel och köra en normal diskning - går ju nåstan åt lika mycket energi från köket och värma upp vattnet.

Det går åt MYCKET mer energi att förånga vatten än att koka upp det.

Jämför tiden med att koka upp en liter med med tiden för att koka torrt en liter vatten... Energi är effekt gånger tid och kökets effekt är ju konstant om du inte drar ner på lågan.

Jo men det skall inte kokas bort nått vatten - det blir lite värre än att värma upp diskvatten.

Ungefär som att koka upp kaffe eller te vatten i energi åtgång - desutom är vattenmängden mycket liten med denna diskmetod - så det går fort.

Ett snabb ångkok me locket på , ett litet kök klarar sig med en halv dl c:a

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg