din favorit kniv under 100:-

1. DePaul, vem har gjort din Kydex till Clippern?

2. I övrigt är det väl svårt att slå Mora när det gäller kvalitet per spenderad krona. Jag fördedrar andra knivar av olika anledning men Mora är som sagt inte dåliga.
1. Alltså, det är inte min kniv eller slida. Bilden kommer från en brittisk bushcraft-site. Där finns det gott om personer som kan tillverka slidor på beställning. Kika gärna in där! Tror att sajten heter "Bushcraft UK".

2. Håller med. Visst finns det knivar som är bättre och visst finns det knivar som på ett eller annat sätt slår mora på sammanlagt alla punkter. Men hur mycket kostar de? ;)

~Paul~

1. hade köpt en hel hög :)

2. Förresten, är det någon som vet vart man kan få tag på Frost/Mora S1. Den kortare av de med laminerat står. Mora har den i naturhandtag och kallar den No 1. De verkar inte finnas där jag letar :(
1. Precis vad jag gjorde ;). Köpte rubbet. Tror att det var 8 stycken 92:eek:r och 4 stycken 88:eek:r. De hade tyvärr inte fler och jag orkade inte flänga runt i fler affärer.

2. Ragweed Forge i staterna brukar ha udda moror.

~Paul~

Var får man tag i Kydex? Vad finns det för alternativ för att fästa ihop det hela? Jag skulle helst vilja få det så lätt som möjligt.
Inrikes är det Nordell Knives och i Finland är det Brisa. I övrigt finns det hur många amerikanska sajter som helst.

~Paul~

Jag har en vanlig mora classic, kolstål, träskaft, med plastfodral och utan parerstänger som jag tror jag gav 79 för. Det är utan tvivel den bästa allroundkniven jag vet. Det tycker Mors Kochansky också. Alltså är det så.

Fodralet hänger i ett snöre runt halsen eller i armhålan. Bättre än att ha den i bältet.

Härja härja!

Intressant fråga.
Först en motfråga. Väljer du att sätta gränsen 100:- för att det är en utmaning eller för att du anser att priser över 100:- för en kniv börjar bli lite oskäliga med tanke på hur lätt det är att få till en kniv.

Många moraknivar och även hultaforsknivarna platsar i segmentet. de flesta har plastskaft men även mora med träskaft rullar in under hundringen. Många av dem har lite hantverkarutseende snarare än friluftsapproach, Jag tycker det är OK. Hantverkarknivar är gjorda för att användas och brukas hårt och har ändamålsenlig form och starka material. I och för sig så är de menade som lite slit och släng för sin målgrupp men eftersom de är tillverkade i bra stål så går de utmärkt att slita på.
Priset är nästan alltid på bekostnad av en enkel slira av plast, men om man tycker den duger att ha i bältet eller i ryggsäcken rent utseendemässigt så är kvaliten slitstark och sitter de kvar i sliret för en arbetande snickare så sitter de nog för de flesta friluftsare också.
Jag måste nog säga också att höjer man gränsen på priset några hundra så blir det ändå inte så stor skillnad på kvaliteten. Man får dock mer friluftsbetonade och knivar att välja på.
Billiggränsen för fällknivar bör nog snarast dras vid ca 200:- för att ge tillräckligt bra kvalitet. Där kvalar lite Eka och Viktorinoxknivar in samt nämnda opinel. Dessa är liksom moraknivarna och hultafors utmärkta till kvaliten oavsett vilken annan prisklass man än konkurerar med, för normal användning, tycke och smak borträknat.

Bosse

Från det ena till det andra....

När man pratar om så här pass enkla och lätttilverkade knivar måste man komma ihåg att en välgjord slira med nödvändighet måste höja priset en hel del, Liksom den gör för en dyr kniv med bra slire. Det ser bara inte lika markant ut då.
Sliret är ju också värt en hel del. Det är den som förvarar kniven väldigt stor del av tiden samt blir det som syns mycket när man bär kniven. En mora med en sådan där buchkraftslira som Paul visade är allt annat än en blilig dussinvara. det är ett ändamålsenligt kvalitetsverktyg i snygg och praktisk transportförpackning. Själv väljer jag hellre en Mora clipper i sådan slira än en snyggkniv i plastslire. En annan sak man kan förbise är att om man kostar på sig ett bra handgjort slire till en moraknivsmodell är möjligheten att snabbt byta till en nyslipad kniv att stoppa i sliret och ta slipningen vid senare tillfälle.

Bosse

Intressant fråga.
Först en motfråga. Väljer du att sätta gränsen 100:- för att det är en utmaning eller för att du anser att priser över 100:- för en kniv börjar bli lite oskäliga med tanke på hur lätt det är att få till en kniv.

Bosse

nja, det var nog flera bakomliggande skäl. först och främst blev jag, som jag inledde med, riktigt impad av den oranga kolståls hultaforsaren och tyckte den förtjänade att lyftas fram lite även i ett sådant här sammanhang. alltså kniv för friluftsliv. för 30 pix måste jag säga att den känns väldigt komplett.

sen var jag nog själv intresserad av och se vad ni hade för tankar och gjorde för val i det här segmentet. den här typen av kniv bär jag ofta och totalt finns det nog säkert över 20stycken i ägorna.

jag har använt kniv mycket men är inte så teoretisk i min kunskap, för egen del har jag nu helt gått över till kolstål i de lägen jag vet att kniven kommer användas mycket. jag bestämde mig slutgilltigt efter att ha sett en norks dokumentär om en gubbe som fiskat i hela sitt liv, som uttalade sig om dyra knivar i specialstål. han bekräftade det jag själv länge kännt. svårt att få till den där riktiga skärpan på egen hand och inte är dom överlägset vassa heller från fabrik.

jag rotade fram en mora viking och jämförde att slipa upp den och nyss nämda hultafors med ett lapstone bryne, mitt resultat var att det var lättare att få skärpa i hultaforsen. menar du dePaul att vikingen håller sin skärpa längre eller på vilket viss är egenskapen i det stålet bättre?

1. han bekräftade det jag själv länge kännt. svårt att få till den där riktiga skärpan på egen hand

2. och inte är dom överlägset vassa heller från fabrik.

3. jag rotade fram en mora viking och jämförde att slipa upp den och nyss nämda hultafors med ett lapstone bryne, mitt resultat var att det var lättare att få skärpa i hultaforsen.

4. menar du dePaul att vikingen håller sin skärpa längre eller på vilket viss är egenskapen i det stålet bättre?
1. Detta har snarare att göra med den personliga skickligheten än med stålet som sådant.

2. Återigen. Graden av skärpa hänger på tillverkarens förmåga och intresse att ta fram densamma. Det har inte med stålet att göra.

3. Alla andra resultat hade varit konstiga. Stålet i din Hultafors är mjukare (HRC ~ 58) och således enklare att skärpa.

4. Hultaforsknivarna är som sagt tillverkade i japanskt Nishin SK-5 kolstål. Det här stålet motsvarar i det närmaste det amerikanska AISI 1080. Det är ett förhållandevis mediokert stål vars främsta egenskap är dess förmåga att vara förlåtande i samband med värmebehandling. Det är dessutom ganska slagsegt. Stålet har en något högre grad av motstånd mot plastisk deformation (urflisning, rullning av eggen) än UHB 20C. Skillnaden är dock i praktiken försumbar.

Stålet i Mora Viking är Uddeholm UHB 20C (AISI 1095), HRC 59-60. Det här stålet är knepigare att värmebehandla men om man lyckas (vilket man räknar med att Morafabriken gör) så är det avsevärt slitstarkare än Hultastålet. Det betyder att motståndet mot abrasiv nötning (nötningstålighet) är högre i Vikingen. Enkelt uttryckt - kniven förblir vass längre. Slagsegheten är dock inte i paritet med SK-5 (som jag redan skrivit). Dock är inte skillnaden så stor.

Observera dessutom att det svenska stålet är avsevärt renare än SK-5. Det betyder att halterna fosfor och svavel är mindre än i den japanska stålet. Detta är mycket viktigt i stålsammanhang. Fördelarna är många, bl a en högre grad av eggstabilitet i ståsorter med i övrigt liknande kemisk komposition. Stålet blir mindre sprött.

Det svenska stålet har mindre kornstorlek och därför mer lämpligt till att slipa fram en tunn (och därmed skäreffektiv) egg på.

Båda stålsorterna rostar mycket lätt eftersom de är endast mycket lätt legerade.

Att välja mellan dessa två modeller bör därför ske med tanke på vad man ämnar använda kniven till. Om man vet med sig att den kommer att utsättas för en hel del inbankande i stubbar, vridningar och allmänt tuff behandling så kan man med fördel välja Hultakniven. Om man använder kniven mer normalt så köper man Vikingen.

Tyvärr är ämnet alltför stort för att kunna omfattas med några få rader. Det blir mycket enklare om man blir presenterad specifika frågor :).

~Paul~

det är bara att buga & bocka, ta av sig hatten och tacka stort för att vi har dig här på forumet och att du så generöst delar med dig av din kunskap!

mycket intressant & uppskattat!!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
plaskdaja Vilket är ert favorit märke ? Utrustning allmänt 26
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
seved1 Forum kniv Utrustning allmänt 1064
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg