din favorit kniv under 100:-

det ska väl inte behöva bli så komplicerat, rubriken är väl hyfsat tydlig!? men om det behövs kan vi väl lägga till; "som i dag erbjuds allmänheten, via etablerad försäljningskanal, till ett pris av max ett hundra svenska pesetas"

motivera gärna valet!

Det blir inte mycket kniv för under en hundring, men får jag lägga på några tior blir det en Mora 2000.

/Ulf

Ja, någon Morakniv blir det allt under de förutsättningarna! Slöjdkniven ovan är riktigt bra. Spetsen brukar inte hålla på våra, men det är bara att fila till och slipa om... Skedkniven skulle jag själv inte välja, med dubbel egg kan man inte styra spetsen med tummen - den finns enkeleggad och blir mycket bättre så.(även hos classe, tror jag). Anna

Min senaste långa Nusnäs, 92 mm bladlängd, betingade en hel Selma vid trävaruaffärens hädangång. Dessutom hade den gamla fina pilprydda Morasildan i svart plast med sig, ett fynd m a o.

det finns ju ett gäng "yrkesinriktade knivar" för under 100:- jag tycker dock dom flesta är lite trista och har lite för mycket av just yrkesinriktningen i stuket. majoriteten är också i rostfritt, vilket jag inte trivs med

hittade dock nedanstående som snabbt blev en riktig favorit.

-den är i kolstål
-stilren, lite never-lost-stuk
-ligger riktigt bekvämt och fint i handen, dels pga av formen men också pga av materialet
-hyfsat märke "hultafors"
-prislapp; 30:-

möjligtvis lite minus att slidans fäste i huvudsak är konstruerat för knappinfästning.
jag blev dock så kär att jag köpte på mig ett litet lager och dessutom snubblade på "storebror" den gröna i bild. den har ett tjockare och bredare blad, tyvärr kunde den bara köpas i hop med den oranga i ett paket som är tänkt att bäras i kombi-slida. ska försöka mickla i sär det där på ett snyggt sätt.

dom säljs på jula, där det f.ö pågår en stor utförsäljning med 50% på rea priset på ganska många artiklar. bla mycket svets.

Hultafors GK kostar ungefär 77 kronor och går alldeles utmärkt att köpa "ensam" om man bara hittar någon med lite bättre urval än Jula.
Fodralet är lätt att modifiera för bälte. Kapa av "vingen" inuti hällan så blir det bättre.

Hultafors har nästan tio olika varianter med olika färger på skaftet. Tex, en rostfri, en stämkniv och en säkerhetskniv, som den vanliga HVK men utan spets.

I segmentet kolstål under hundralappen så kan ingen annan modell eller märke konkurrera med en Mora Viking i Uddeholm UHB 20C (AISI 1095). Det här stålet är helt enkelt så pass mycket bättre än övriga konkurrenternas att varje jämförelse blir närmast komisk. Priset är 29:- kronor på Clas Ohlson!!

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=147312652

Det blir genast lite svårare när vi kommer till de rostfria knivarna. Min favorit är nog trots allt Mora Clipper i Sandvik 12C27.

I höstas hade Clas Ohlson rea på två fina EKA-modeller, nämligen 88 och 92. De kostade 62:- och 98:- kronor respektive. Det är nog det bästa pris-/kvalitéförhållande jag någonsin sett.

~Paul~

Hultafors GK kostar ungefär 77 kronor och går alldeles utmärkt att köpa "ensam" om man bara hittar någon med lite bättre urval än Jula.

Fodralet är lätt att modifiera för bälte. Kapa av "vingen" inuti hällan så blir det bättre.

Hultafors har nästan tio olika varianter med olika färger på skaftet. Tex, en rostfri, en stämkniv och en säkerhetskniv, som den vanliga HVK men utan spets.

Till den som vill ha en budget ute-kniv som, ändå är ganska rejäl, vill jag absolut ge mina varmaste rekomendationer för GK för 77:- Vet du var man kan köpa den "lös"?

Det enda tråkiga var väl slipfasen, jag kanske fick ett måndags ex men min såg ut att vara avriven lite snabbt mot en roterande smärgelduk, eller nåt. Medans den oranga var väldigt exakt slipad. Är det något du tänkt på?

I segmentet kolstål under hundralappen så kan ingen annan modell eller märke konkurrera med en Mora Viking i Uddeholm UHB 20C (AISI 1095). Det här stålet är helt enkelt så pass mycket bättre än övriga konkurrenternas att varje jämförelse blir närmast komisk. Priset är 29:- kronor på Clas Ohlson!!

det jag tyckte var jkligt najs med hultafors var handtaget, det käns rätt i uformning, material och har en enligt mitt tycke mer påkostad look än sina kusiner.

men vad vet vi om stålet i deras knivar då? är det mycket sämre?

I höstas hade Clas Ohlson rea på två fina EKA-modeller, nämligen 88 och 92. De kostade 62:- och 98:- kronor respektive. Det är nog det bästa pris-/kvalitéförhållande jag någonsin sett.

~Paul~

ja det var faktiskt en riktigt trevlig kampanj. fick mig dessutom en leatherman till halva -halva

Mora Clipper - annan slida?

Det blir genast lite svårare när vi kommer till de rostfria knivarna. Min favorit är nog trots allt Mora Clipper i Sandvik 12C27.

Jag gillar också Mora Clipper, men jag skulle vilja ha en annan slida. Finns det något bra alternativ som man inte behöver fixa själv?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
plaskdaja Vilket är ert favorit märke ? Utrustning allmänt 26
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
seved1 Forum kniv Utrustning allmänt 1064
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg