Digitalkameror och vinter

Kamera + batterier varmt förvarande

löser en stor del av dessa problem.

Jag har en 4 år gammal Konica 400ZD kompactdigital om jag minns beteckningen rätt. Den har jag i en liten Lowe Pro väska tillsammans med extrabatteriet (LiIon). Kameraväskan i normalfallet i jack eller byxficka. Ner till -30 har fungerat utmärkt upp till 30-40 bilder per dag. Vid långfärdsskridsko ligger ofta kameran i ryggsäckens topplock men det är sällan det är mer än 15 minusgrader vid skridskoåkning.

Däremot har jag haft mera problem med min digitala filmkamera miniDV Canon 20i även där ett par LiIonbatterier att byta med där det är betydligt mindre filmtid i kyla än vid värme. Kanske är en del av förklaringen att det är svårare att få plats med den kameran innaför jackan.

Thure

Jag har en Pentax Optio43WR, och den har jag alltid hängande utanpå kläderna när jag åker långfärdsskridskor. Tror att den klarar ganska låga temperaturer, vet dock inte om jag använt den under -10 grader. Kameran har AA-batterier, som ganska snabbt tar slut när det är kallt.
Kameran är vattenresistant.

//Gustav\\

johankse; sa:
För kameratining är ju apparater med avtagbara objektiv klart bättre än att behöva återspola filmen etc, för att kunna öppna bakstycket. Digitala kamror har ju inte lika många vädringsluckor...
Kameror ska tinas när de ligger kvar i sin väska eller har stoppats i lufttät påse innan de tas in i värmen. Då undviker man att det bildas kondens över huvud taget.

Digitala systemkameror klarar i allmänhet kyla bra. Jag har varit ute hela dagar i -15 grader med min Nikon D50 utan att batteriet varit i närheten att ta slut (100-200 bilder).

De flesta kameror är garanterade att fungera ner till 0 grader och jag tror inte man kommer få någon tillverkare att tipsa om någon kamera som fungerar under den temperatur de är specificerade för. Det betyder inte att de inte fungerar, bara att tillverkaren inte vill ta ansvar för det.

Johannes

Håller med föregående talare

Digitala systemkameror är troligen bättre än dito kompaktkameror. Min Nikon D70 har aldrig krånglat trots förvaring och fotografering i 10-15 minusgrader. Antagligen klarar den sig på att den är väldigt strömsnål - ska ta uppåt ett par tusen bilder på en laddning.

Det finns lösningar där batteripacket sitter i en speciell dosa utanför kameran i änden på en sladd. Dosan har man innanför kläderna där det är varmt och gott.

Jag har sett kameror med en ingång för extern strömförsörjning. (Det är väl för att man skall kunna använda tv-kopplingen utan att dra slut på batteriet antar jag)

Då borde det inte vara svårt att koppla in externa batterier.

Jag har en olympus e-1, och min uppfattning (med vanligt batteri å ej tex batteripack eller batterigrepp med stort batteri, ska prova det i vinter) är (jag brukar ofta ha kameran under jacka och tar fram den och tar lite bilder då å då)
-10: ok, märker inte nåt speciellt..
-20: ok, om man inte har kameran framme under längre tid. Har man kameran på stativ misstänker jag att den skulle bli väldigt trög!
-30: här blir min kamera knepig, till trots för att jag tar fram den korta perioder - den blir trög helt enkelt.. trycker man på en knapp så reagerar kameran typ en halv sekund senare..

Liknande trådar

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg