Digitalkameror i köldgrader?

Batterier

Min ixus klarar 2-3 bilder med standardbatterier i -10 grader.

Min D100 är därimot bättre men man måste ändå värma batterier osv om det är kallare än -10, så det är ett jäkla pill att fotografera när det är kallt.

Fram med kamera, fram med batteri, in med batteri, fotografera, ut med batteri...
[Ändrat av fafner 2004-10-08 kl 09:04]

Hade min sony cybershot i Kiruna i vintras på en övning i lumpen, den låg hela tiden i benfickan...
Hade runt -20 som varmast, kameran fungerade och bilderna blev bra men allting gick långsamt och batteriet klarade väl en 5-10% av vad det gör i rumstemperatur.

Hanværmare

Min erfarenhet ær att om man har kameran i en ficka ær det inget problem med kylan. Jag planerar att køpa en systemkamera och har funderat på detta problem då systemkameror inte går in under klæderna. Jag har kommit fram till att man kanske borde lægga en handværmare i kameravæskan før att få upp værmen. Har dock inte testat detta, men det ær vad jag kommer gøra om det blir mindre æn -30. Æven om kamerorna kanske fungerar i kyla ær det inte sækert att det på sikt ær så bra før alla komponenter.

D70

Någon som har provat en Nikon D70 i minusgrader möjligtvis .. lite nyfiken på batterier och funktion inför ev köp.
Mvh
/Henrik

Specialbyggda kamerabatterier

Jag har fotat i 45 graders stekande sol och fotograferade i mars i mellan 20 och 25 grader minus. När det var kallare ville jag inte fibbla med kameran alls...

Egentligen vill jag bara stämma in i tidigare inlägg. Det som man skall tänka på är kondensbildning vid snabba temperaturväxlingar samt att vårda batterierna i kyla.

När jag rodde över Atlanten lät jag specialbeställa batterier från Abatel i Sollentuna. De kan bygga batterier med låg vikt, bra kapacietet, fina ström cykler, vattentäta, explosionssäkra hus, gasläkagesäkra, kan volta runt osv. För den som vill ha speciella batterier till sina expeditioner rekommenderar jag dem starkt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslutatmedlemskapx Digitalkameror och vinter Fototeknik 18
apfaktor Digitalkameror Fototeknik 2
haraldn Frågor om digitalkameror Fototeknik 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg