Digitalkamera i fjällen?

Jag har alltid använt en vanlig SLR-kamera (Minolta Dynax 505si) med 35mm film när jag har fotograferat. Dock börjar jag nu fundera på om man inte skulle skaffa sig en digitalkamera istället. Framkallning och scanning av bilder går ju på en förmögenhet (~1500:) om man tar några rullar på en fjällvandring och inte har någon scanner. Dessutom tycker jag generellt att digitalkameror ger mycket högre kvalitet på bilderna än vanlig film.

Då vill jag veta lite vad ni anser om digitalkameror i fjällen. Klarar de fukten som uppstår när man sover i tält under sensommaren i Lapplandsfjällen? Batteritider? osv... De kostar ju som sagt ganska mycket..

Tack för hjälpen
Olle
 
Digitalkameror är kul, men att de generellt ger HÖGRE kvalitet är nog en ganska ovanlig uppfattning.

Det verkar som om du tar ganska många rullar, ska du fixa motsvarande 10 rullar med en digitalkamera utan tillgång till dator att tömma kameran i så blir det dyrt. Du har att välja på många minneskort, en microdrive, extern hårdisk eller att spara bilderna i låg upplösning. Det sista är ju inte så kul, de andra alternativen kostar många kakor.

Batteritiden beror mycket på hur du använder kameran (och givetvis vilken kamera),
kan du fota utan att använda skärmen så sparar du mycket ström.
Beroende på hur mycket man gillar att titta på bilderna direkt i kameran, så får man ladda med extra uppsättningar batterier.

Leif...
 
Batteri + minne

Hej!

Själv har jag fotograferat digitalt i snart 2 år nu (är inne på min tredje digitalkamera).

Att en digitalkamera ger bättre bilder än en analog systemkamera stämmer knappast, men däremot ger de bilder som räcker för de allra flesta, själv har jag gjort förstoringar på upp till 50x70cm från mina senaste digitalkameror (Sony P1 och Canon S40) och det blir helt ok. För det mesta kör jag dock ut småbilder till fotoalbumet i formatet 10x15cm.

När jag är ute 1 vecka brukar jag ha med mig 2 extra batterier till digitalkameran, det täcker då mitt behov att fotografera, det brukar bli runt 200 bilder på 1 vecka. Sen krävs det ju minneskort också. Med min Canon S40 räknar jag med att jag behöver 128+256Mb minne med mig eller kanske 256+256MB.

Jag använder kamerans inbyggda skärm väldigt sparsamt när jag är långt från laddningsmöjligheter.

Fukten bör inte vara några större problem, så länge kameran inte utsätts för regn. Jag har dock ett vattentätt hus till min kamera som gör den helt okänslig för vatten så länge den är i huset.

I övrigt kan jag bara lovorda det digitala fotograferandet, för min del gjorde det att fotointresset fick en knuff framåt igen. Roligt att kunna se bilderna direkt, slippa åka till labb och vänta en hel timme på att bilderna ska bli klara osv...

Jag rekommenderar varmt Canon Powershot S40, en höjdarkamera!
 
Tack för svaren.. jag har tittat lite på vad det finns för utbud av kameror.

Jag vet att det är dumt att snåla men det finns så mycket man vill ha. :) 2.1 Megapixel får jag nog nöja mig med. Olympus C-2040 Zoom verkar lite intressant tycker jag, även om den har lite dålig vidvinkel (motsv. 40mm).

Jag hade tänkt mig fota i fullupplösning men med viss JPEG-komprimering som inte stör nämvärt vid stora bilder. Hur många bilder räcker 128Mb till?

Klarar en normal digitalkamera av att tas fram några sekunder i regnet om man vill ta en bild? En vanlig systemkamera är ju också elektronisk och där brukar det inte vara några problem.

Olle
 
Lite regn

Att plocka fram kameran några i sekunder i lätt regn bör de flesta klara av. Spöregnar det ska man nog låta den ligga i väskan/fickan ;-)

128MB och 2 Megapixels bör ge drygt 100 bilder i full upplösning och svag jpeg-komprimering.
4 Megapixels (Canon S40) och 128MB ger runt 60 bilder.
Mvh Erik
 
Jag köpte en Olympus C-2100 UltraZoom och hade med den till fjällen, med två uppsättningar uppladdningsbara batterier och två uppsättningar lithiumbatterier samt ett 128Mb och ett 8Mb kort. Nu har jag insett det otroligt smidiga med en digitalkamera. Batterierna räckte gott och väl och jag har cirka 300 fina bilder med mig hem. Kan rekommenderas för andra fjällvandrare.

Olle
 
Digitalkamera vs scanner.

Kanske du helt enkelt skulle skaffa dig en egen filmscanner. Då kan du använda vilken kamera som helst, och vilken film som helst. Mina erfarenheter av digitalkameror, typ <4 Mega Pixels, är att de äter batteri som små sorkar. Jag bär hellre en gjutjärnskamera och filmrullar, än en plastkamera och jätteförpackning batterin. Sedan kostar ju en digitalkamera för "riktigt seriöst bruk" ganska mycket...
 
God idé men jag är faktiskt så tagen av det här med digitalkamera att jag inte vill byta bort den. Visst käkar de batterier men så länge man håller pillandet med tagna bilder nere så hade iaf inte jag några problem. Det är otroligt smidigt att kunna ta ett par bilder och sedan ta bort de som inte blev bra. Man blir inte lika rädd för att pröva olika kameravinklar eller olika bländare osv. Jag tycker jag lär mig mer och mer hela tiden när man får se resultatet direkt. Jag tog säkert runt 600 bilder varav hälften togs bort under tiden. Dessutom är min erfarenhet att färgmättnaden blir bättre i en digitalkamera. Det är inte samma upplösning som för film kanske men eftersom jag egentligen endast är intresserad av att ha bilderna i digitalt format så spelar det ingen roll för mig.

Olle
 
oeriksson; sa:
Jag vet att det är dumt att snåla men det finns så mycket man vill ha. :) 2.1 Megapixel får jag nog nöja mig med. Olympus C-2040 Zoom verkar lite intressant tycker jag, även om den har lite dålig vidvinkel (motsv. 40mm).

Jag hade tänkt mig fota i fullupplösning men med viss JPEG-komprimering som inte stör nämvärt vid stora bilder. Hur många bilder räcker 128Mb till?

Olle

Hej Olle!

När jag på min Olympus 3020Z (3,3 Mpix) kör i motsvarande 2,1 Mpix läge (1600x1200) blir det 102 bilder på ett 128Mb SmartMedia med lättaste jpegkomprimering. Med normal jpegkomp ryms det 256 bilder. Detta borde stämma rätt bra på en Olympus 2,1 Mpixlare. Köpte för övrigt min 3,3Mpixlare beggad men som ny för 3500 pix, så det finns fynd att göra på beg.marknaden, digitalkameror är ju tillverkarnas dröm eftersom ägarna byter i stort sett årligen ;-).

Som andra sagt angående digitalkamera i fjällen - dom drar batteri dom små livet - detta är det största problemet enligt mig. Min Olympus drar slut på en laddning alkaliska R6-or på nolltid. Laddbara NiMH räcker längre men då måste man ju åt ström emellanåt för att ladda. Och som också sagts, bildskärmen bör man undvika att använda, det är den som drar mest!

mvh / Matti Ohlsén
 
mattio; sa:
Som andra sagt angående digitalkamera i fjällen - dom drar batteri dom små livet - detta är det största problemet enligt mig. Min Olympus drar slut på en laddning alkaliska R6-or på nolltid. Laddbara NiMH räcker längre men då måste man ju åt ström emellanåt för att ladda. Och som också sagts, bildskärmen bör man undvika att använda, det är den som drar mest!

Jag hade med mig min Canon Digital IXUS V till min fjällvandring för en vecka sedan. Jag glömde irriterande nog mitt extrabatteri (laddbart canon icke-standard), men tog slut på en 64MB + 15 kort från ett annat minneskort och det räckte bra. Jag hade på displayen hela tiden.

Jag hörde ett rykte om att en del kameror drar mer ström med större minneskort så jag frågade min fotohandlare som ringde upp svenska Canon och kollade med dem. De sade att för min kamera var det ingen skillnad även om de rekommenderade 2 x 64MB framför 1 x 128MB ifall något minneskort skulle börja strula när man var ute.

Kan någon dementera/bekräfta ryktet?

Visserligen kan man argumentera både för och emot, men det vore intressant att veta hur det egentligen ligger till med t ex Smart Media, Compact Flash osv...
 
mattio; sa:
Hej Olle!

När jag på min Olympus 3020Z (3,3 Mpix) kör i motsvarande 2,1 Mpix läge (1600x1200) blir det 102 bilder på ett 128Mb SmartMedia med lättaste jpegkomprimering. Med normal jpegkomp ryms det 256 bilder. Detta borde stämma rätt bra på en Olympus 2,1 Mpixlare. Köpte för övrigt min 3,3Mpixlare beggad men som ny för 3500 pix, så det finns fynd att göra på beg.marknaden, digitalkameror är ju tillverkarnas dröm eftersom ägarna byter i stort sett årligen ;-).

Som andra sagt angående digitalkamera i fjällen - dom drar batteri dom små livet - detta är det största problemet enligt mig. Min Olympus drar slut på en laddning alkaliska R6-or på nolltid. Laddbara NiMH räcker längre men då måste man ju åt ström emellanåt för att ladda. Och som också sagts, bildskärmen bör man undvika att använda, det är den som drar mest!

mvh / Matti Ohlsén

Matti,

Jag körde med normal jpeg-komprimering och får också plats med omkring 250-260 bilder. Tycker knappt man märker komprimeringen i bilden så det stör inte mig.

Angående batteri så är nog inte alkaliska batterier att rekommendera. Jag har bara stoppat i sådana vid något enstaka tillfälle när jag har varit i akut behov av ström. Annars tycker jag laddbara NiMH funkar ganska bra. Lithiumbatterier var en hit, höll hur länge som helst och då nyttjade jag både den stora bildskärmen ganska mycket och även bildstabiliseringen som finns på min kamera. Iofs kostar de, 200:- för en uppsättning.

Olle
 
Nikon D100

Jag har nyss införskaffat mig en Nikon D100 och den är grym, speciellt batterikapaciteten jag brukar ta mer än 100 bilder några med blixt utan att batteriet tar slut. Det ryms det 75 bilder 6 Mpixel, JPG högsta kvalite på ett 256 Mb kort, tar man med sig två kort får man 150 bra bilder och det är inte dåligt...

Går man ner i kvalite får man massor med bilder... Typ 300 bilder på ett 256 Mb kort!

Sen kan jag använda mina vanliga systemkameraobjektiv + blixt :)
Den tar även tre bilder per sekund och buffrar ca 7 bilder så det funkar att ta sportfotografier...

Nackdelar, ja kameran är grisdyr, ja inte lika dyr som D1x men ändå...

För mer info se: http://www.dpreview.com/
 

Liknande trådar