inget UVhus till Pentaxen samt båsa saknar sökare! Re: Jämför själv!
Jag ser senare i tråden att du redan beställt men jag har gjort precis samma jämföresle för ett tag sedan. Jag har ännu inte köpt nytt (har en mju 410 + UVhus) men vill ha en kamera som är tåligare utan uvhus (ska kunna hänga utanpå kajaken alt tåla ett skridskoplurr) och då var det desas två som dök upp.
Pentax avser inte släppa UVhus till W10 så den går bort om man vill ha kameran även med sig på djupare äventyr som sportdykning. Olympus kommer (har kommit?) med UVhus till 720.
Båda har, i mina ögon, en gemmensam brist, de har inte någon sökare utan bara skärm på baksidan. Att i soljus se vad man plåtar är svårt i alla fall på min mju410 så jämför skärmarna på de båda, helst i starkt soljus och i olika vinklar.
/Patrik
Hedman; sa:Pentax Optio W10
Vikt 140 gram (utan batteri och minneskort)
Ca 180 bilder på en laddning
http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/optio_w10.html
Olympus 720SW
Vikt 149 gram (utan batteri och minneskort)
Ca 180 bilder på en laddning
http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/stylus720.html
(Batteritiden varierar naturligtvis, och det finns flera olika uppgifter på nätet. Men båda verkar ligga i ungefär samma intervall.)
Rekommenderarar dig återigen att titta på exempelbilder från båda kamerorna, finns under respektive länk ovan. Läs recensionerna och bestäm vilken du gillar! Jag har fastnat för Optio W10 bland annat för att den känns bättre att hålla i, inte lika "hal" som Olympusen. En annan nackdel med Olympusen, tycker jag, är att det är risk att man håller ett finger för linsen (eftersom den sitter i ena hörnet) när man fotograferar. Men valet är upp till dig, kamerorna är likvärdiga!
Jag ser senare i tråden att du redan beställt men jag har gjort precis samma jämföresle för ett tag sedan. Jag har ännu inte köpt nytt (har en mju 410 + UVhus) men vill ha en kamera som är tåligare utan uvhus (ska kunna hänga utanpå kajaken alt tåla ett skridskoplurr) och då var det desas två som dök upp.
Pentax avser inte släppa UVhus till W10 så den går bort om man vill ha kameran även med sig på djupare äventyr som sportdykning. Olympus kommer (har kommit?) med UVhus till 720.
Båda har, i mina ögon, en gemmensam brist, de har inte någon sökare utan bara skärm på baksidan. Att i soljus se vad man plåtar är svårt i alla fall på min mju410 så jämför skärmarna på de båda, helst i starkt soljus och i olika vinklar.
/Patrik