Jag använder både och. Det händer inte mycket i fjällen men det är kul att göra videodagbok. Det är också kul att filma om det händer en kul händelse och ta kommentarer från dom man vandrar med om det är surt väder eller bra väder.
Jag klipper sedan ihop film och stilbilder till lång film med musik och kommentarer. Jag brukar även göra tre avsnitt med extramaterial. En musikvideoversion på cirka 5 minuter som sammanfattar hela turen. Och en med roliga kommentarer, rörelser eller annat som inte riktigt passar in i själva "filmen" och så ett långt bildspel med alla bilderna.
Packetera alltihop till en DVD med menyer och gör ett snyggt fodral om er vandring.
Mina barn tycker det är hur kul som helst att se sig själva och höra sig själva när dom kolla på filmen. Dom tycker också det är vansinnigt kul när pappa har videodagbok och ligger i tältet och pratar in i kameran. Det roligaste brukar vara när man varit inregnad en dag och börjar få långtråkigt och ligger och pratar in i kameran för att få tiden att gå lite.
Så om det finns plats och ni har ork så rekomenderar jag starkt både stillbild och videokamera.
Det brukar vara uppskattat.