wideangle!
Med tanke på att du vill använda kameran vid klättring och liknande aktiviteter är det en sak du bör tänka på som ingen annan nämnt ännu och det är hur mycket vidvinkel du får, dvs zoom åt andra hållet
De flesta av mina klätterbilder (jag är fotar analogt) har jag tagit med brännvidd mellan 17mm och 40mm pga av att man ofta befinner sig väldigt nära motivet och vill dessutom få med mycket av omgivningen. det gäller även skidåkning men där är det snarare 24-70mm som jag använder mycket.
De flesta digitalkompakter har väl som mest typ 38mm vidvinkel, dvs den övre gränsen av vad jag tar 90% av mina klätterbilder med...
Om jag hade varit i dina skor och velat ta lite bilder på polarna hade jag satsat på en kamera med 3mpix (inte mindre och absolut inte mer) och zoom från 28mm till max 200mm (motsvarnade analog småbild)
-Anledningen till att du inte vill ha mer än 3mpix är att det kräver onödigt mycket lagringskapacitet, 3mpix räcker gott och väl om man vill kopiera bilderna hos en fotohandlare till 10x15 (normala kopior).
-Anledningen att du inte vill ha mer än 200mm tele är
att det är svårt att fotografera utan stativ med längre tele, speciellt med en liten digitalkamera som man håler i med tummen och pekfingret.
Jag tror inte det finns några digitalkompakter med mer vidvinkel än 28 men jag är inte speciellt insatt i den typen av fotoutrustning.