Skillnaden mellan 9,7 och 10,0 är ju inte jättestor. Trenden går mot tunnare rep särskilt bland sportklättrare som vill spara några gram vikt när dom ska pressa grader... Hur mycket det slits beror nog mer på hur du kommer använda det än på materialet. Köp en bra repsäck, kanske också en thaimatta för att hålla det rent från jord och boss. Moderna klätterrep är superstarka och även tunnare rep är säkra att klättra med.
Diametern är bara en parameter, längden är också viktig (oops!?). Ska det vara 60m eller 70? Vill man klättra i Sydeuropa (och det vill man) så kan man behöva längre rep, numera byggs leder som ofta kräver 80m rep. Viktigt är också att det är skönt att jobba med, att det löper lätt genom grigri eller vad man nu har för mojäng, och framför allt att det inte korvar sig för mycket.
Jag har slutat köpa dyra Beal och Mammut rep, går numer på billigare märken. Jag har ett "sunk"-rep för inneklättring, ett 60m rep för sport och trad på hemmaplan (Stockholm) och ett 70m rep för Sydeuropa. Och ett par dubbelrep för Alpina turer. När repen blir "tråkiga" att klättra med så byter jag dom, det brukar ta 2-3 år, men jag klättrar en hel del.
Så jag tror att du kommer bli nöjd med vilket du än köper, du kommer snart köpa ett nytt ändå...