Jag reste runt i (mestadels) varma länder i ett år och släpade med mig ordentligt med film hemifrån. Jag använd Fuji Provia 100 och 400.
Jag hade inga problem, jag försökte dock göra mitt bästa för att hålla dem så svala det gick (så svalt det nu går när man luffar runt och aldrig bor i rum med kylskåp eller aircon).
Jag skickade dessutom hem filmer allt eftersom. De har alla kommit hem - även de jag skickade från Thailand. Några skickade jag hem med svenskar jag träffade i Nepal. Jag hade gjort upp med en kompis som lämnade in rullarna för framkallning så snart de kom hem.
Innan jag reste mejlade jag några fotografer för att höra hur de gör.
Jag delar gärna med mig av deras tips.
Claes Grundsten:
Min erfarenhet är att dagens diafilmer inte påverkas synbart av ett varmt fuktigt klimat, åtminstone inte under en tid omkring en månad. Jag förvarar filmerna i
vattentäta förpackningar, platspåsar eller helst i kanotpåsar som kan förslutas. Dock bör du se till att inte låta exponerade filmer ligga oframkallade för länge. Jag skulle nog inte överskrida två månader.
Exponerad diafilm som förvaras oframkallade i ett hett fuktigt klimat under lång tid är inget att rekommendera. Under en så pass lång resa som din
skulle jag skicka hem rullar vartefter (i rekommenderade paket) och skaffa hjälp hemma som sköter framkallningen. Jag använder enbart Fujichrome, mest Velvia för landskap, och Provia eller MS 100/1000 för folk och djur. Om jag bara tar en filmtyp blir valet Provia 100 iso. Den kan pressas till 200 iso
utan märkbar kvalitetsförsämring. Var noggrann med batteriförsörjningen. Vissa specialbaterier till kameror kan vara svåra att få tag i i tredje
världen. Avslutningsvis vill jag bara säga att jag tycker det är klokt att välja diafilm framför negativfilm. Resultatet blir enligt min uppfattning
tekniskt bättre på diafilm, exponeringen måste dock vara mera exakt. I tropiska länder är ljuset lite lurigt, men en bra proffskamera klarar av att
mäta detta fullgott. En negativfilm har större slarvtolerans, vilket är det enda som talar till dess fördel. Möjligen också att man kan hitta
laboratorier som framkallar filmerna lite varstans i världen numera.
Martin Adler:
Lägg in filmerna i kylskåpet på hotellet eller hos vänner. Men - det händer lätt att du glömmer dem där. Kom på ett knep som ser till att du inte glömmer. Exempelvis lägger du hotelnyckeln där också eller bilnycklarna om du har sådana. Då blir det lättare att komma ihåg.
hoppas det kan vara till någon hjälp
/p