Diafilms värmekänslighet

Hej.

Skall ut på en längre resa och tänkte bunkra upp med en del film på hemmaplan. Tänker köra med diafilm och brukar ta ISO 200 av gammal vana. Läste i en av Mikael Stranbergs böcker att han väljer ISO 100 för att den är mindre känslig mot värme. Stämmer detta? Blir filmen mindre känslig mot värme ju lägre ISO-värde? Det är ju bra att inte ha för värmekänslig film om den ska ligga i cykelväskan genom Spanien.
Hur länge kan man ha filmen i sommarvärme innan den blir kass?

...Johan...

Framkalla snart.

Jag har inga direkta data men i stort sett så borde man kunna räkna med att filmen klarar sig 100% längre för varje sänkning av temperaturen om 10 grader. Naturligtvis så finns det någon en övre temperatur där filmen förstörs men vilken det är vet jag inte. >50 grader under längre tid borde vara tveksamt.

En viktig faktor för resultatet är hur snabbt filmerna framkallas efter exponeringen. Att skicka hem de exponerade filmerna för framkallning efter halva resan kanske du skall överväga.

Jag hoppas någon annan kan fylla i mina kunskapsluckor med ett bättre svar.

Hälsningar Thure

Jag reste runt i (mestadels) varma länder i ett år och släpade med mig ordentligt med film hemifrån. Jag använd Fuji Provia 100 och 400.
Jag hade inga problem, jag försökte dock göra mitt bästa för att hålla dem så svala det gick (så svalt det nu går när man luffar runt och aldrig bor i rum med kylskåp eller aircon).
Jag skickade dessutom hem filmer allt eftersom. De har alla kommit hem - även de jag skickade från Thailand. Några skickade jag hem med svenskar jag träffade i Nepal. Jag hade gjort upp med en kompis som lämnade in rullarna för framkallning så snart de kom hem.
Innan jag reste mejlade jag några fotografer för att höra hur de gör.
Jag delar gärna med mig av deras tips.

Claes Grundsten:
Min erfarenhet är att dagens diafilmer inte påverkas synbart av ett varmt fuktigt klimat, åtminstone inte under en tid omkring en månad. Jag förvarar filmerna i
vattentäta förpackningar, platspåsar eller helst i kanotpåsar som kan förslutas. Dock bör du se till att inte låta exponerade filmer ligga oframkallade för länge. Jag skulle nog inte överskrida två månader.
Exponerad diafilm som förvaras oframkallade i ett hett fuktigt klimat under lång tid är inget att rekommendera. Under en så pass lång resa som din
skulle jag skicka hem rullar vartefter (i rekommenderade paket) och skaffa hjälp hemma som sköter framkallningen. Jag använder enbart Fujichrome, mest Velvia för landskap, och Provia eller MS 100/1000 för folk och djur. Om jag bara tar en filmtyp blir valet Provia 100 iso. Den kan pressas till 200 iso
utan märkbar kvalitetsförsämring. Var noggrann med batteriförsörjningen. Vissa specialbaterier till kameror kan vara svåra att få tag i i tredje
världen. Avslutningsvis vill jag bara säga att jag tycker det är klokt att välja diafilm framför negativfilm. Resultatet blir enligt min uppfattning
tekniskt bättre på diafilm, exponeringen måste dock vara mera exakt. I tropiska länder är ljuset lite lurigt, men en bra proffskamera klarar av att
mäta detta fullgott. En negativfilm har större slarvtolerans, vilket är det enda som talar till dess fördel. Möjligen också att man kan hitta
laboratorier som framkallar filmerna lite varstans i världen numera.

Martin Adler:
Lägg in filmerna i kylskåpet på hotellet eller hos vänner. Men - det händer lätt att du glömmer dem där. Kom på ett knep som ser till att du inte glömmer. Exempelvis lägger du hotelnyckeln där också eller bilnycklarna om du har sådana. Då blir det lättare att komma ihåg.

hoppas det kan vara till någon hjälp
/p

Tack.

Trodde oexponerad film var känsligare än exponerad så där lärde jag mig nåt. Då får det bli så att jag skickar hem ett gäng rullar efter halva resan. Kommer gå med en stor klump i magen tills jag får höra att dom har kommit fram, även om det är 99.9% att dom gör det.
Undra vad "rekommenderat paket" heter på franska...??

...Johan...

Ett tips kan vara att skicka med exempelvis FedEx eller UPS. Det kostar lite mer, och kräver att någon kan ta emot breven (har jag för mig), men ska väl vara ganska säkert.
Jag tog kontakt med FedEx innan jag reste och de var väldigt hjälpsamma. De kan ta fram listor över var närmaste FedEx kontor finns.

Så här svarade fotografen Marc Muench när jag frågade hur han brukade göra:

"First of all, the only thing that I would develop in a third world country is my appetite!
I shoot Fuji 100 Provia F.
I do not store the film in anything unusual just a container and keep it out of the direct sun. I just make sure that I Fed Ex the film back to my lab every two weeks.
It is the only way to count on the shipping!
All you have to do is find one of their offices near an airport and they will help you with all the forms once in the office. It is quite simple, you might even try calling ahead of time for locations of their offices in the areas that you are going."

Hoppas det kan hjälpa ytterligare.
Vart ska du och hur länge ska du vara borta?
/p

Hej Pierre.

Kommer hålla mig inom Europa och vara borta ca tre månader. Känns som att postgången här borde vara lite säkrare än i tredje världen så ett rekommenderat paket hoppas jag räcker. Känns lite krångligt att cykla in till en flygplats för att få iväg rullarna. Det är ju inte något man har vägarna förbi så ofta, speciellt inte när man försöker undvika större städer.
Har aldrig skickat ett rekommenderat paket, vad är skillnaden? Dyrare kan jag tänka mig, men vad mer. Är det bara att det är värdeförsäkrat så kan det ju kvitta, för affektionsvärde brukar inte ge många kronor på försäkringar.

...Johan...

Kan inte det där med vad som gäller för rekommenderat, men hör med posten (eller ICA eller bensinmacken eller vart det nu är man vänder sig nu förtiden).
Däremot vet jag att det finns FexEx och UPS kontor i många städer - inte bara vid flygplatserna.
Det kan ju vara idé att slå en signal till företagen och höra efter.
Jag kommer inte ihåg priserna, men det var inte några enorma summor (typ 500 spänn för ett paket under halvkilot från Thailand - eller något i den stilen).
För min del så gällde det att försöka hålla en låg budget, så jag "chansade" på den vanliga posten, men hade jag haft pengarna så hade jag hellre valt att skicka med exempelvis FedEx.
Det är ju trots allt inte så lätt att ta om bilderna...

Men jag litar mer på posten i de flesta Europeiska länder än den i Nepal.

Lycka till
/p

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg